poslal Frantisek100 Vážení a milí, ¨
vzpomněl jsem si na velice zvláštní
film. Viděl jsem ho před asi 53 léty v kině, kam jsem pravidelně chodíval až 3
krát týdně a vždy v pátek se promítal film jen jedenkrát, ostatní filmy až
třikrát. A zrovna tehdy se promítal černobílý
italský film Evangelium podle svatého Matouše. V té době dozvědět se něco duchovního bylo dost těžké, ale přesto tento
film dostal povolení a cenzura ho kupodivu pustila. Možná i proto, že režisérem
byl marxista. Byl to Pier Paolo Pasolini .
Zvláštní kontroverzní osobnost. Evang.
podle Matouše byl jeho třetí film a
jediný s biblickou novozákonní tematikou. Celý snímek vznikl v autentických
prostředích nejzaostalejšího jihoitalského kraje objevují se v něm ve stylizovaných kostýmech
výhradně neherci (Ježíše ztvárnil španělský student, zestárlou Marii Pasoliniho
matka, Jidáše hraje řidič náklaďáku Atd.
Mně bylo asi 16 roků a tenhle
film jsem velice citlivě vnímal. On má zvláštní
atmosféru a bylo to pro mne něco nového
a výjimečného. Navíc jsem evangelia vůbec neznal. Ti herci neherci
neřeknou ani slovo a jen se dívají, jejich hlasy neslyšíme, ale za to je
krásnou italštinou slyšet hlas vypravěče. A podle českých titulků dole je
vidět, že jde o přesné biblické verše z
evangelia.
Film jsem znova objevil a po
50 letech stáhnul a prohlédl. Dnes už pro mne děj nebyl nic neznámého, ale
o to pozorněji jsem vnímal herce a celou atmosféru filmu. Byl jsem velice
překvapen tím, jak to ti neherci výrazem
obličeje vyjádřili. Obdivoval jsem práci
Passoliniho. Jak musel působit na neherce. To bylo výraznější a upřímnější, než kdyby tu vystupovali
skuteční herci..
A zaujala mne tam mimo jiné
postava panny Marie. On do té role vybral asi 14 léte děvče a ta dívka působí
velmi nevinně. Jen pohledem.
A mne tohle vedlo k zamyšlení
nad pannou Marií a vše ohledně narození Pána Ježíše.
Zjistil jsem, že skutečně
podle studií badatelů bible mohlo být Marii dokonce 13 let.
Proč tak mladá? A proč se o
Marii píše jen ve dvou evangeliích ( Matouše a Lukáše) Proč o tom nepíše Jan,
který se pak o maminku Pána Ježíše asi staral až do konce jejího života. Než
napsal svoje evangelium, mohl zjistit veliké podrobnosti ohledně narození Ježíše a Mariina mládí. Ale Jan mlčí. On zdůrazňuje
jiné věci, především Pána Ježíše, jeho oběť a důležitost víry v něho pro osobní
záchranu věřícího.
Pamatuji si na dobu, když mi
asi 16 letech jeden věřící chlapec daroval NZ. Můj první NZ. Knížečka k nám
propašovaná si ze Západu. A tak jsem ji začal číst a hned jsem narazil.
NZ začíná E M
·
1Listina rodu
Ježíše Krista, syna Davidova, syna Abrahamova.
·
2Abraham měl
syna Izáka, Izák Jákoba, Jákob Judu a jeho bratry,
·
3Juda Farese a
Záru z Támary, Fares měl syna Chesróma, Chesróm Arama.
·
4Aram měl syna
Amínadaba, Amínadab Naasona, Naason Salmóna,
·
5Salmón měl syna
Bóaza z Rachaby, Bóaz Obéda z Rút, Obéd Isaje
·
6a Isaj Davida
krále. David měl syna Šalomouna z ženy Uriášovy,
atd.
Byla to malá knížečka s
malými stránkami, ale se středně velikými písmeny. Takže asi tři stránky a pak
jsem knížečku odložil. Nerozumím tomu a
tak na tom nic zvláštního nespatřuji. Co na tom ti lidé jen vidí ? Jistě, že
jsem ji nevyhodil. Tak nějak podvědomě jsem k ní cítil úctu, ale ničemu
nerozuměl.
Až mnohem později jsem
pochopil, proč je to tak napsáno. Tato radostná zpráva je určena židům. Jen oni
chápou ta slova a jména, kterým jsem
nerozuměl.
Matouš uvádí rodokmen Josefa,
tedy pozemského otce, otčíma Pána Ježíše, a to od Abrahama až k Josefovi.
Matouš potřeboval židům
vysvětlit, že Pán Ježíš je ten slíbený Mesiáš, ta naděje na nebe, na
spravedlnost, na Boží království…
Ve svatých
písmech židů je to již naznačováno. Např.7 kap Izaiáše
·
14Proto vám dá
znamení sám Panovník: Hle, dívka počne a porodí syna a dá mu jméno Immanuel (to
je s námi Bůh) .
Od doby, kdy to Izaiáš zapsal,
uplynulo několik staletí a židé zažili
obrovské ponížení a toto ponížení prožívají i v době, kdy psal Matouš
evangelium. Nejsou královstvím, ale žijí
v římském protektorátu. Rozhodující moc mají Římané.
A Matouš začíná
Abrahamem a oni znají, co Abraham
prožil a jak s ním Hospodin jednal a co mu slíbil. Abraham
je člověk velice zbožný, on rozmlouvá s Bohem, má ho rád. A Bůh vidí do jeho
srdce a proto jako první ho osloví.
Co se to tehdy stalo?
Cituji:
·
1Po těchto událostech
se stalo k Abramovi ve vidění slovo Hospodinovo: „Nic se neboj, Abrame, já jsem
tvůj štít, tvá přehojná odměna.“
Vidíme, že Bůh vidí, že
Abarahama něco trápí a tak ho utěšuje.
·
2Abram však
řekl: „Panovníku Hospodine, co mi chceš dát? Jsem stále bezdětný. Nárok na můj
dům bude mít damašský Elíezer.“
·
3Abram dále
řekl: „Ach, nedopřáls mi potomka. To má být mým dědicem správce mého domu?“
·
4Hospodin však
prohlásil: „Ten tvým dědicem nebude. Tvým dědicem bude ten, který vzejde z
tvého lůna.“
·
5Vyvedl ho ven a
pravil: „Pohleď na nebe a sečti hvězdy, dokážeš-li je spočítat.“ A dodal: „Tak
tomu bude s tvým potomstvem.“
·
6Abram
Hospodinovi uvěřil a on mu to připočetl jako spravedlnost.
Tady vidíme, co je to
víra a jaká víra se Bohu líbí. Uvěřit
tomu, co ještě není a nesplnilo se a mít už z toho slibu radost. A to je možné, když té osobě
plně důvěřujeme.
A Bohu se to tak líbí, že
čteme, že mu to přičetl jako spravedlnost. Jinými slovy. Udělal jsi mi Abrahame radost, líbíš se mi, jsem rád, že
mi tak důvěřuješ. To je taková dětská upřímná víra. Víme, že když rodiče dítěti
něco slíbí, tak co udělá dítě. Raduje, hurá, díky maminko, tatínku. Raduje se
už z toho slibu, protože tu existuje důvěra.
A my lidé se někdy chováme
jako děti, ale pak bohužel radost vyprchá a na sliby se zapomene. Tak podobně
se zachoval i Abraham. Dopustil se několika chyb, ale Bůh mu nakonec umožnil,
aby měl ve 100 letech svého syna se svoji
90 letou manželkou Sárou, a to Izáka.
Tento příběh židé dobře
znali.
A pak se stane jedna událost. Abraham má již dospělého syna a má
ho na příkaz Boha obětovat. On neví, že ho Bůh zkouší . To je až neuvěřitelné.
To, po čem tak toužil, má dát jako oběť Bohu. To není o víře, ale o
poslušnosti, o přijetí utrpení, protože ho to bolí. To je velký vnitřní boj. Abraham si možná uvědomuje, kolikrát Boha
zklamal. Možná ho Bůh za to trestá. Co asi Abraham prožívá? A jakou má radost,
když na poslední chvíli mu Bůh oznámí, že ho zkoušel. Proč tem příběh je
zapsán? Nebude bolest prožívat i sám Bůh, když bude jeho Syn na kříži, mučen,
ponižován a zabit. Je tu určitá logická souvislost.
A Bůh pak řekne Abrahamovi to
nejcennější
·
18a ve tvém
potomku dojdou požehnání všechny pronárody země, protože jsi uposlechl mého
hlasu.“
Jaký potomek bude požehnáním
pro všechny lidi a nejen pro židy?
Jan píše toto:
·
36Kdo věří v
Syna, má život věčný. Kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm
zůstává.“
Víru v mesiáše měl i Job,
protože je v Jobově knize napsáno.
19,20
·
25Já vím, že
můj Vykupitel je živ a jako poslední se postaví nad prachem.
·
26A kdyby mi i
kůži sedřeli, ač zbaven masa, uzřím Boha,
·
27já ho uzřím,
pro mne tu bude , mé oči ho uvidí, ne někdo cizí, mé ledví po tom prahne v mém
nitru.
30
·
23Vím, že mě
předáš smrti, přivedeš do domu, kde se setká všechno živé.
Židé mají tedy víru v
Mesiáše, Krále, Vykupitele… Tato víra jim není cizí, protože vyplývá z toho, za
zažili jejich předci a na co ukázali jejich proroci. A Matouš jim skrze
vyjmenovaný rodokmen, který nám nežidům nic neříká, chce ukázat, že Bůh svůj
slib splnil v Ježíši Kristu, jehož pozemský otčímem je tesař Josef. Ale on je
jen otčímem, tady nejde o biologickou návaznost, ale Josef přijímá syna vírou.
A to proto, aby ho stejně mohl přijmout každý člověk bez rozdílu národnosti,
žid i nežid. Jinými slovy Bůh plní co slíbil. Bude požehnáním pro všechny
národy a tento Mesiáš se narodí v
rodině, která má původ a biologické kořeny rodě Abrahama. Vidíte tu úžasnou
logickou souvislost.
A je to rodina obyčejná,
chudší, není kněžská, prostě prostá rodina jakých je většina.
A teď se dostávám k tomu, co
mne zaujalo. Marie. Proč je tak mlaďoučká, vlastně jako dítě.
Co říká Pán Ježíš o dětech?
Cituji:
·
2Ježíš zavolal
dítě, postavil je doprostřed
·
3a řekl: „Amen,
pravím vám, jestliže se neobrátíte a nebudete jako děti, nevejdete do
království nebeského.
·
Matouš 19, 14Ježíš
však řekl: „Nechte děti a nebraňte jim jít ke mně; neboť takovým patří
království nebeské.“
Toto píše pouze Matouš.
Děti jsou tedy jiná kategorie
než dospělí. Jim patří království nebeské, oni jsou plny Boží milosti dokud
jsou děti.
A tady je logické proč Bůh za
pozemskou matku svého Syna vybral skoro ještě dítě. A že byla ještě dítě
vyplývá i z toho, že nežila se zasnoubeným Josefem. Tehdy, a tak to bývalo i nás v dřívějších staletích,
se budoucí manželství domlouvalo rodiči v době, kdy dcera byla ještě dítě. A
vzali se až dospěla. Marie je tedy ještě
nedospělá, ještě není ženou, která může mít dítě. Je to doba čekání na plnou
biologickou ženskou dospělost.
My víme z Písma, že Marie
otěhotněla, ačkoliv byla ještě panna. Toto
početí však bývalo nevěřícími zesměšňováno a jako, že je to je to naprostý nesmysl a něco
nelogického.
Matouš se ve svém evangeliu
tím moc nezabývá, ale lékaři Lukášovi, který jako druhý o Marii píše, to vrtalo
hlavou. A napsal tyto podrobnosti:
·
26Když byla
Alžběta v šestém měsíci, byl anděl Gabriel poslán od Boha do galilejského
města, které se jmenuje Nazaret,
·
27k panně
zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova; jméno té panny bylo Maria.
·
28Přistoupil k
ní a řekl: „Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou.“
·
29Ona se nad
těmi slovy velmi zarazila a uvažovala, co ten pozdrav znamená.
·
30Anděl jí
řekl: „Neboj se, Maria, vždyť jsi nalezla milost u Boha.
·
31Hle, počneš
a porodíš syna a dáš mu jméno Ježíš.
·
32Ten bude
veliký a bude nazván synem Nejvyššího a Pán Bůh mu dá trůn jeho otce Davida.
·
33Na věky bude
kralovat nad rodem Jákobovým a jeho království nebude konce.“
·
34Maria řekla
andělovi: „Jak se to může stát, vždyť nežiji s mužem?“
·
35Anděl jí
odpověděl: „Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i
tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží.
·
36Hle, i tvá
příbuzná Alžběta počala ve svém stáří syna a již je v šestém měsíci, ač se o ní
říkalo, že je neplodná.
·
37Neboť ‚u
Boha není nic nemožného‘.“
·
38Maria řekla:
„Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova.“ Anděl pak od ní
odešel.
Všimněme si této věty:
·
35Anděl jí
odpověděl: „Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i
tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží.
Kdo je to, co je to Duch
Svatý? To není fyzická osoba.Jistě, že v některých církvích byl a je neuznáván
jako třetí Boží bytost trojjediného Boha. Ale v každém případě znamená Boží
přítomnost. A Pán Ježíš učedníkům slibuje před odchodem toto:
Evan. Jana
Při loučení před zajetím asi o poslední večeři,
jak zaznamenal Jan, co říkal Pán Ježíš
· Říkám vám však
pravdu: Prospěje vám, abych odešel. Když neodejdu, Přímluvce k vám nepřijde.
Odejdu-li, pošlu ho k vám.
·
13Jakmile
však přijde on, Duch pravdy, uvede vás do veškeré pravdy, neboť nebude mluvit
sám ze sebe, ale bude mluvit, co uslyší. A oznámí vám, co má přijít.
·
14On mě
oslaví, neboť vám bude zvěstovat, co přijme ode mne.
·
15Všecko, co
má Otec, jest mé. Proto jsem řekl, že vám bude zvěstovat, co přijme ode mne.
·
16Zanedlouho
mě již nespatříte a zanedlouho mě opět uzříte.“
Duch Svatý je duchovní
bytost, která mimo jiné přenáší k nám informace, vede k poznání, posiluje
duchovně atd.
Co je to početí?
Lidské vajíčko se spojí s mužskou buňkou. Proč? Aby do ní přišly z
mužské buňky informace. Jaké informace? Geny a vše co souvisí s vývojem
zárodku a pak i dospělého jedince.
A jak dnes dokáží lidé
přenášet informace? Jde to na dálku, lze na dálku předávat informace mnoha
přístrojům, řídit i rakety a bezpilotní letadla, dokonce posílat informace až
do vesmíru a pak zpět. A přece u Boha
není nic nemožného.
Jaký má byt Ježíš? Bez
hříchu. Dítě , ale i dospělý. A to lze dosáhnout jen tak, že se do vajíčka
vloží to božské, aniž by došlo k porušení panenství. Dálkově, bezdotykově.
Ježíš bude mít lidské ale i dominantní Boží vlastnosti. Ježíš tak může pravdivě
prohlásit, že můj otec je Bůh a nelže přitom.
Copak to nedává logiku? ¨
Dnes vlastně může toto početí,
zázrak logicky pochopit. My naštěstí tu schopnost nemáme a je dobře, že plno schopností nemáme. Každé
poznání, které bylo hříšnému člověku poznat, člověk i zneužil.
A podívejme se na Marii.
Jakou má dětskou krásnou víru. Ona vůbec neuvažuje o tom, zda ji Josef jako
těhotnou nevyhodí, ona se nebojí těhotenství, nebojí se ničeho a jen je malinko
zvědavá a s Boží odpovědí se spokojí
·
38Maria řekla:
„Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova.“
Anděl pak od ní
odešel.
A co udělá Marie? Když se
svěží svému budoucímu muži?
Cituji:
·
19Její muž
Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě; proto se rozhodl propustit
ji potají.
Můžeme se tomu divit. Prostě
nemohl to pochopit. Ty a těhotná? S kým?
Čeho si ses to dopustila? Ale je mu jí líto. Nechce ji dělat problém a veřejně
pranýřovat, ale propustí ji, tajně Ale to je totéž. Jak by se k ní pak k
svobodné matce zachovalo okolí?
Nakonec tu zasáhne Bůh.
Cituji:
·
20Ale když
pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: „Josefe, synu
Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní bylo počato, je
z Ducha svatého.
·
21Porodí syna
a dáš mu jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů.“
·
24Když se
Josef probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl Hospodinův, a přijal
svou manželku k sobě.
·
25Ale nežili
spolu, dokud neporodila syna; a dal mu jméno Ježíš.
Josef už to tajemství zná a
přijal Ježíše za svého Syna.
Marie se musí někomu ještě
svěřit. Někomu, kdo ji pochopí a nezpochybní její početí z Ducha. Slyšela, že
její příbuzná Alžběta, je také těhotná a že je to zázrak, protože už je v
pokročilém věku, kdy ženy stěží otěhotní. A proto se hned vydá za ní. Alžběta
je už v šestém měsíci, takže Marie je asi jen několik dní těhotná. Nejde jen to
se svěřit,ale i poradit ohledně porodu, péče o miminko atd. proto tam u ní
zůstává až 3 měsíce.
Naštěstí je sčítání lidu. A
Josef si Marii bere sebou.Nevíme nic o svatbě. Asi vše proběhlo bez nějakých
oslav a okolí asi vzalo na vědomí, že těhotná Marie je těhotná s Josefem.
Nakonec stejně byli za snoubeni.
My už sál ten příběh a průběh
narození známe. Pán Ježíš se rodí do
obyčejné rodiny, kde nikdo není kněžského původu. Však také Ježíše za Božího
Syna nebudou přijímat jen kněží, ale všichni včetně obyčejných lidí.
A přece se při narození děje
něco zvláštního. Popisuje to jen Lukáš.
Cituji:
·
6Když tam byli,
naplnily se dny a přišla její hodina.
·
7I porodila
svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se
pro ně nenašlo místo pod střechou.
·
8A v té krajině
byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda.
·
9Náhle při nich
stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká
bázeň.
10Anděl jim
řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen
lid.
·
11Dnes se vám
narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově.
·
12Toto vám
bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“
·
13A hned tu
bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha:
·
14„Sláva na
výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.“
·
15Jakmile
andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: „Pojďme až do Betléma a
podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil.“
Ale kdo z židů tohle tuší ví?
Ví to snad kněží, kteří tak pečlivě studují Písmo? neví
Ale zjistí to lidé velmi
daleko:
·
1Když se narodil
Ježíš v judském Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili
v Jeruzalémě a ptali se:
·
2„Kde je ten
právě narozený král Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se
mu poklonit.“
Ale nejen poklonit. Co mu
přinesli?
·
11Vešli do
domu a uviděli dítě s Marií, jeho matkou; padli na zem, klaněli se mu a
obětovali mu přinesené dary – zlato, kadidlo a myrhu.
Jak krásně to Bůh zařídil?
Měli tak dostatek prostředků, aby mohli několik roků žít v Egyptě, kam se asi uchýlili
do nějaké židovské diaspory.
A přece jen tu byl ještě
někdo, kdo si tohle narození uvědomoval díky své víře a Božímu Duchu. Simeon a
pak Anna
·
22Když
uplynuly dny jejich očišťování podle zákona Mojžíšova, přinesli Ježíše do
Jeruzaléma, aby s ním předstoupili před Hospodina –
·
23jak je psáno
v zákoně Páně: ‚vše, co je mužského rodu a otvírá život matky, bude zasvěceno
Hospodinu‘ –
·
24a aby podle
ustanovení Zákona obětovali dvě hrdličky nebo dvě holoubata.
·
25V Jeruzalémě
žil muž jménem Simeon; byl to člověk spravedlivý a zbožný, očekával potěšení
Izraele a Duch svatý byl s ním.
·
26Jemu bylo
Duchem svatým předpověděno, že neuzří smrti, dokud nespatří Hospodinova Mesiáše.
27A tehdy
veden Duchem přišel do chrámu. Když pak rodiče přinášeli Ježíše, aby splnili,
co o dítěti předpisoval Zákon,
·
28vzal ho
Simeon do náručí a takto chválil Boha:
·
29„Nyní
propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane, podle svého slova,
·
30neboť mé oči
viděly tvé spasení,
·
31které jsi
připravil přede všemi národy –
·
32světlo, jež
bude zjevením pohanům, slávu pro tvůj lid Izrael.“
·
33Ježíšův otec
a matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli.
·
34A Simeon jim
požehnal a řekl jeho matce Marii: „Hle, on jest dán k pádu i k povstání mnohých
v Izraeli a jako znamení, kterému se budou vzpírat
·
35– i tvou
vlastní duší pronikne meč – aby vyšlo najevo myšlení mnohých srdcí.“
Meč znamená utrpení pro
Marii. Passolini to tak krásně zobrazil na svých hercích. Zde je obraz mladičké
nevinné Marie a tady Marie pod křížem.
A zaujal mne i obraz Marie po
33 letech, když vidí svého Syna na kříži jako zločince umírat. To je ten
proniknutý meč, to je bolest
A všimnul jsem si této věty,
kterou vyslovil Pán Ježíš směrem k Marii:
Jan zapsal:
·
25U Ježíšova
kříže stály jeho matka a sestra jeho matky, Marie Kleofášova a Marie Magdalská.
·
26Když Ježíš
spatřil matku a vedle ní učedníka, kterého miloval, řekl matce: „Ženo, hle,
tvůj syn!“
27Potom řekl
tomu učedníkovi: „Hle, tvá matka!“ V tu hodinu ji onen učedník přijal k sobě. ¨
Tahle věta napovídá, že Marie
asi opravdu neměla žádné děti, nevlastní ani vlastní, protože jinak by tyto
děti byly s ní a cítily za povinnost pak
o ni pečovat. A protože nikoho nemá, proto tato Ježíšova slova.Výraz bratr je
totiž v biblickém smyslu velmi široký a může ukazovat i na jiný vztah, než ten,
kterým se v praxi lidé označují.
Bratrami a sestrami se přece nazývali všichni kolem Pána Ježíše.
Tady bych svoje myšlenky
ukončil. Vše, co se stalo logicky do sebe zapadá, i když se to na první pohled
nezdá. A některé menší případné nesrovnalosti jsou důsledkem komunikačního
šumu, který působí vždy, když se informace přenáší jen slovem a ne napsaným
textem. A evangelisté někdy čerpali vedle
vlastních zážitků i z toho svědectví ostatních lidí, kde ten komunikační
šum mohl existovat.
Ale to nic neupírá na tom, že
Boží Slovo může být logické a věřím, že i pravdivé.
Z přednášky v LDN