Nedostatečně vzdělaný v tomto tématu jsi ovšem zde ty sám.
Evangelia, epištoly i Skutky apoštolů se sice mezi křesťany šířily a opisovaly - ale jako jednotlivé fragmenty - nikoli jako sebraný celek - jako Nový zákon.
Naproti tomu Zákon a Proroci měli už dávno kánon Septuaginty - na Septuagintu se odvolávali i autoři evangelií a epištol - V Novém zákoně je přes tři sta odvolávek právě na Septuagintu!
Jiný kánon, než Septuaginta, mezi křesťany tehdy nebyl - neexistoval. Kánon Nového zákona existuje (byl ustanoven - konkrétně 27 knih) až na církevním sněmu v Hyppo Regiu r. 396).
Je tedy nesmyslem se domnívat, že o něm snad hovořil Kliment v prvním století! Je spousta apokryfních knih, (Např, Didaché, Hermův pastýř..) ve kterých nejsou žádné hereze, jen nezkreslené křesťanské učení. Přesto se do kánonu Nového zákona nakonec nedostaly - i když je křesťané hojně používali a četli.
|