poslal Benjamin Proč nepřijímáme pro sebe usnesení Sjezdu delegátů BJB ohledně odmítnutí vstupu do ČEA?
Již poněkolikáté se setkáváme s tím, že se na programu jednání SD objevuje návrh, aby se BJB stala členem České evangelikální aliance, i když sjezd již dříve takový návrh zamítl. Bylo by na místě jednat také o tom, po jaké době se takový návrh může znovu podat. Protože by se o něm mělo znovu jednat na mimořádném SD, dovolte několik slov k zamyšlení.
Česká evangelikální aliance je novou, nikoliv přejmenovanou organizací. Sama se k tomu hlásí. Má nové stanovy, nové podmínky členství atd. Při tom zrušila Českou evangelickou alianci, která léta nezištně sloužila všem, kdo o to měli zájem.
V době komunistické vlády v Československu nesměla v ČSSR Evangelická aliance vykonávat veřejně činnost. Přesto se každoročně konaly alianční modlitební týdny, kterých se hojně zúčastňovali křesťané ze všech církví. Podkladem byly materiály, vydávané Evropskou evangelickou aliancí, které byly připravovány pokaždé v jiné zemi. Po vzniku ČR a vzniku České evangelické aliance se v tom pokračovalo. Při tom se konaly sbírky, určené k pomoci nejpotřebnějším (např. v r.1997 pro křesťany v Súdánu, v r. 1998 pro křesťany ve Rwandě). Česká evangelikální aliance zneužila dlouholetou tradici aliančních modlitebních týdnů v prvním celém týdnu v lednu, avšak dodává své vlastní materiály, které nenavazují na mezinárodně vydávané materiály. Můžete se o tom přesvědčit podle materiálů, vydaných pro alianční modlitební týden pro leden 2007 ČEA a srovnat je s tématy, vydanými Evropskou evang. aliancí, zveřejněnými v Rozsévači č. 10/2006. Sbírky z aliančních modlitebních týdnů požaduje ČEA na krytí svých nákladů. Na rozdíl od České evangelické aliance, kde pracovali dobrovolní pracovníci, má nynější evangelikální aliance aparát placený.
V květnovém Zpravodaji bratr kazatel Kuc uvádí vyznání víry, ke kterému se ČEA hlásí. S tím můžeme souhlasit. Není však pravdou, že tyto postoje nemohou sdílet římští katolíci (snad kromě bodu 7. - všeobecné kněžství) nebo protestantské lidové církve. I takoví evangelikálové jako je Ulrich Parzany a mnozí další patří do lidových církví; velmi si jich vážím jako svých bratrů v Kristu. Mám také za to, že sbory BJB sdílí s jinými církvemi Apoštolské vyznání víry. Proto můžeme být členy svazu církví, kterým je Ekumenická rada církví v ČR. Navíc ČEA není svazem či sdružením evangelikálních církví, ale sdružením občanským. Přesto chce vystupovat jménem církví před úřady - zastupovat je. Stát bude spíše zajímat postoj ERC, která je svazem církví podle zákona. Není bez zajímavosti ani to, že v ERC mají evangelikální církve (chápáno podle uvedeného vyznání) většinu. Není však důvod klást ČEA a ERC proti sobě, protože jde o nesrovnatelné; jejich právní subjektivita je umožněna podle různých zákonů.
Dříve byly aliance světová, evropská i národní zejména modlitebním hnutím jednotlivců, a to napříč církvemi a státy. Dnešní ČEA je právnickou osobou podle zákona o sdružování občanů. Při tom sdružuje jednotlivce, sbory, denominace, různé organizace a hnutí.
Jednotlivec se tak stává členem ČEA buď dobrovolně nebo proti své vůli a může být v ČEA zastoupen vlastně i několikrát; při tom sám nemusí být evangelikálem. U samostatných sborů musí být přihláška doplněna vyznáním víry sboru. Co předkládají baptistické sbory? Celou Bibli?
Kdo to vůbec jsou evangelikálové? Jsou to ti, kteří přijímají vážně Ježíšova slova: "Čiňte pokání a věřte evangeliu" (Mk 1,15), ale také :" Kdo uvěří a přijme křest, bude spasen..."(Mk 16,16)? Nebo to jsou ti, kdo si to vykládají: "Kdo uvěří a byl pokropen nebo polit vodou ve věku nemluvněte, bude spasen" ? Jsou evangelikály ti, kteří patří do státních církví, jsou to ti, jejichž hlavou je britská královna? Jsou baptisté evangelikály? Jsme ještě baptisty?
Kvůli křtu nejsme členy Leuenbergské konkordie, i když tam jsou ti, kteří nám jsou velmi blízko a o naše členství stojí. O to více nevidím potřebu, aby se BJB stávala členem sdružení občanů, které chce vystupovat jménem církví obecně, když jednotlivé denominace mají v ČEA jen mizivý hlas. Každý jednotlivec má totiž jeden hlas a každý kolektivní člen hlasy tři. Tedy 3 jednotlivci jsou postaveni na roveň tisícům členů denominace. Jedna paracírkevní organizace má také váhu denominace. Členství denominací je tedy jen vypůjčením si cizího jména, kterým se budí zdání velkého počtu.
Nejsem proti členství jednotlivců v ČEA. Jsem však proti tomu, aby tam byla BJB jako celek a kladu si otázku, zda tam mohou patřit jednotlivé sbory BJB, jestliže většina sborů BJB to opakovaně odmítla.
Dobroslav Stehlík, kazatel Sboru BJB v Žatci
Zdroj: Zpravodaj sborů BJB – září 2007