|
Právě je 573 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116816094 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Vyznání víry
Vloženo Sobota, 29. červenec 2006 @ 10:43:17 CEST Vložil: ferda |
Vyznání
víry
„Původní
apoštolové,Ježíšovi skuteční žáci“,kteří jak víme.o Apoštolském
vyznání nikdy neslyšeli,by se cítili zrazeni,kdyby viděli,že tento text
„chtěl vynechat právě to,o čem byli přesvědčení,že je třeba povědět“,tj.
o Ježíšových rčeních a znameních,která sami posbírali,a která
nalezneme v Evangeliu.
„Všimněme
si těch do oči bijících vynechávek:“Narodil se z Marie
Panny,…,…,trpěl pod Pontským Pilátem,byl ukřižován,zemřel a byl pohřben.“
Co
dnes víme z pohledu historie o „pravověří“ je to,že na učení Ježíše
a apoštolu přímo nenavázala.
Židovští
křesťane ( Ebionité,Nazaraeové ) se udrželi dlouho,a mezi nimi trvaly dále
rozdíly,které se vytvořily již v apoštolském věku.Od velké církve
se lišili původně ne „učeními“,nýbrž zásadami společného církevního
života,mravu a misijní praxe,a mezi nimi samými byly tyto body spornými“
1.-
zdali je zachovávání zákona rozhodující podmínkou pro přijetí mesiánského
spasení.
2.-
máji-li být křesťane z pohanství uznání za křesťany.
3.-
smí-li se udržovat obecenství s pohanskými křesťany,kteří nezachovávají
zákona.
4.-
byl apod.Pavel vyvolený Kristův služebník nebo nenáviděny vetřelec.
5.-
Ježíš byl synem Josefovým nebo byl zázračně zplozen Duchem svatým?
V židovském
křesťanství byly dvě skupiny,starověrecká a pokroková,přístupná
„gnostickým“ vlivům.Ještě Justin pokládal liberální židovské křesťany
za své bratry.Ještě je nedělilo žádné christologické vyznání,ani Nový
Zákon
Třetí
skupinu tvořili Elkesaité.Jsou to takoví židovští křesťané, v jejíchž
kruzích bylo starozákonní náboženství úplně v rozkladu skrze přírodní
spekulaci ( starobabylonské náboženství).Vlastně to už nemělo co dočinění
s křesťanstvím.Byl zde přísný monotheismus,kritika Starého Zákona,zavrhování
krvavých obětí,zákaz piti vína,častá umývání,volnost v názorech
o manželství,zakrnění mesiánské ideje v představě proroka,odpadnuti
učení o smíření a snad i Božího království.Hluboká úcta k prorokově
příbuzným což nám připomíná Islám.
Církev
jako celek se o ně pramálo starala.
Ignatiova
pravidla víry:“Pán náš Ježíš Kristus,který se narodil v pravdě
z rodu Davidova podle těla,synu Božím podle vůle a moci Boží narozeném
skutečně z panny,který byl pokřtěn Janem,aby byla naplněna od něho všechna
spravedlnost,a který v pravdě tělesně byl za Piláta Pontského a
tetrarchy Heroda přibit na kříž za nás,z jehož plodu jsme my,z jeho Bohem
požehnáného utrpení.Aby dál znamení po všechny věky svým z mrtvých
vstáním svatým a věrným svým ať v Judsku ,ať mezi národy a to
v jednom těle své církve“.
Petrovo
vyznání víry:
„Bůh
naplnil tak to,co předpověděl ústy všech proroků,že totiž jako Mesiáš
bude trpět.Čiňte pokání a obraťte se,aby vám byly vymazány hříchy,aby
přišly časy útěchy od Pána a aby On poslal Mesiáše Ježíše,kterého předurčil.
Jeho
musí přijmout nebe až do časů obnovy všech věcí,jak o tom už dávno
mluvil Bůh ústy svých svatých proroků.
Vám
(Židům) nejprve Bůh vzbudil svého služebníka a poslal ho,aby vám žehnal,aby
se každý odvrátil od svých nepravosti.
To
je ten kámen,který byl zavržen od vás stavitelů,a který se stal kamenem úhelným.A
v nikom jiném není spásy,neboť není jiného jména pod nebem daného
lidem,v němž bychom mohli být spasení.
Bůh
pomazal Ježíše Nazaretského Duchem svatým a mocí a jak On chodil,dobře činil
a uzdravuje všechny posedle od ďábla,neboť Bůh byl s nim.A my jsme svědky
toho všeho.
Veleben
budiž Bůh a Otec našeho Pána Ježíše Krista!On nás v svém velikém
milosrdenství znovu zrodil zmrtvýchvstáním Ježíše Krista k živé
naději,k neporušitelnému neposkvrněnému a nepomíjejícímu dědictví,které
je pro vás uchováno v nebesích.Moci Boží jste chránění vírou ke spáse,která
se má zjevit na konci časů.
Vždyť
Kristus zemřel jednou za hříchy – spravedlivý za nespravedlivé – aby vás
přivedl k Bohu.
On
vznesl naše hříchy sám na svém těle na dřevo(kříže),abychom odumřeli
hříchům a žili spravedlivě.
Pavlovo
vyznání víry:
Budiž
vám známo,že se vám skrze Ježíše Krista zvěstuje odpuštění hříchu,a
z čeho jste nemohli být ospravedlnění Zákonem Mojžíšovým,z toho všeho
bývá ospravedlněn skrze něho každý,kdo věří v Něj.
Staré
řády pominuly,hle,všechno se obnovilo.( ve světle starozákonního smyšlení.)
Člověk
nebývá ospravedlňován skutky(podle) Zákona,nýbrž vírou v Ježíše
Krista.Avšak získává-li se ospravedlnění skrze Zákon,tedy nadarmo zemřel
Kristus.A tak se stal Zákon naším vychovávatelem ke Kristu,abychom byli z víry
ospravedlněni.Zákon není dán pro spravedlivého,nýbrž pro nespravedlivé a
nepoddajné,pro bezbožníky,smilníky…
Bůh
učinil z jednoho (člověka) celé lidské pokolení,aby přebývalo na
celé zemi.Ustanovil určité časy,aby hledali Boha,neboť v něm dýcháme
a žijeme i trváme.Ustanovil den,v kterém bude spravedlivě soudit svět skrze
muže,kterého určil,dávaje všem možnost víry tím,že ho vzkřísil z mrtvých.
Poněvadž
jsme ospravedlnění z víry,mějme pokoj s Bohem skrze Pána našeho
Ježíše Krista,neboť láska Boží je nám vylita do srdce skrze Ducha svatého,který
je dán nám.Vždyť všichni ti,kdo se dávají vést Duchem Božím,jsou synové
Boží a tím i dědící Boží a spoludědici Kristovi.
Neboť
vyznáš-li svými ústy,že Ježíš je Pán,a uvěříš-li v svém
srdci,že ho Bůh vzkřísil z mrtvých,budeš spasen.Víra v srdci
vede k spravedlnosti,vyznání ústy vede k spáse.Jestliže jsme s ním
zemřeli,budeme s ním i žít,jestliže s ním vytrváme,budeme s nim
i kralovat.Vždyť jednou obětí ospravedlnil navždy ty,kdo se posvěcují.
Bůh
také způsobil,abychom byli služebníky zákona nového,nikoli litery,nýbrž
Ducha,neboť litera zabíjí,Duch však oživuje.
Odloučení
jste od Krista,chcete-li být ospravedlnění Zákonem,ztratili jste
milost.Jste-li vedeni Duchem,nejste pod Zákonem.
Bůh
pokoje ať vás upevní,neboť způsobí ve vás skrze Ježíše Krista,co se mu
líbí,Jemu budiž sláva na věky věku! Amen.
--------------------------------------------000--------------------------------------------------------------
.
Vyznání
víry by mohlo vypadat i takhle:
„Narodil
se z Marie Panny.
Rostl v milosti u
Boha i u lidi.
Zázračně
uzdravoval nemocné a posedle démony,a křísil i mrtvé a odpouští.
Chodil
z místa na místo kde sloužil lidem,obětuje se a zachraňuje je.
Dává
o sobě znát,že On je Synem,jenž zná Otce,a Otec zná Jeho.
Na
něm mají všichni poznat jak dobrý
jest Hospodin,že Bůh má moc a vládu
nad světem. Slovem i skutkem prokazoval,že Boží království přichází v něm.
On,Syn
člověka,je Čistý a Svatý,volá hříšníky k sobě a odpouští jim a
činí je svými dítky.
Do
svého vlastního přišel,ale vlastní jeho nepřijali ho.Kteříž koli přijali
jej,dal jim moc syny Božími být,těm.kteříž věří ve jméno jeho.
Jako
Kristus celý svět naplnil důstojným a svatým jménem „křesťane“.
Zjevil
svou moc učedníkům a dal jim Ducha Svatého a pověřeni k hlásáni
evangelia.
Pán
Ježíš na sobě nenosil velekněžské
roucho,nezmocnil se trůnu.
Přece
byl vyzbrojen vším od svého Otce.
Jednorozený
beránek Boží,Syn Boží,pravý chléb,život,vzkříšení.
Trpěl
pod Pontským Pilátem,byl ukřižován,zemřel a byl pohřben.
Ježíš
Kristus dokázal být Božím Synem skrze mocné vzkříšení s mrtvých.
Kristus
existuje od věčnosti,je stále s Bohem Otcem a je to Bůh sám.
"
Zpracoval Ferda
.
.
|
Re: Vyznání víry (Skóre: 1) Vložil: ianka v Sobota, 29. červenec 2006 @ 12:05:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Vyborny clanok, Ferda. Ked chodim do evanjelickeho kostola, vyznava sa tam vyznanie viery. Neopakovalo som to vyznanie spolu s ostatnymi, a neskor som si uvedomila, ze to ani nechcem robit. Nie je to modlitba, neupevnuje sa tym viera, a moje vyznanie viery nie je naucena basnicka. Ty si este z ineho pohladu ukazal dost neopodstatnenost tejto ako hovoria modlitby. |
Re: Vyznání víry (Skóre: 1) Vložil: fefe v Pondělí, 31. červenec 2006 @ 09:31:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Prepáč ianka, ale čo z ap. vierovyznania nie je biblické? Ja to vnímam ako vyznanie našich bratov a sestier v Kristu dávno pred nami a ak tam nič nodporuje tomu čo je zjavene v biblii nemám problém sa k nemu pripojiť aj keď môžem (a často to robím) to v koho verím aj vlastnými slovami....
Nezahadzujme všetko čo bolo prednami len preto že to robili tí ktorí bili pred nami....
|
]
|
|
Kríž je centrum (Skóre: 1) Vložil: fefe v Pondělí, 31. červenec 2006 @ 09:27:15 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Len malá poznámočka,
Apoštolské vierovyznanie bolo formulované ako jednoduché vyznanie základov viery, a tým základom a centrom je práve Kristov kríž, zázraky a uzdravenia ktoré Ježiš konal boli prislúbením prichádzajúceho kráľovstva, ale "hodina pre ktorú prišiel na svet" bola hodina Jeho smrti, a to je ten stred na ktorý vierovyznanie ukazuje. |
|
|
Re: Vyznání víry (Skóre: 1) Vložil: Olin v Úterý, 01. srpen 2006 @ 10:20:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Milý Ferdo, zajímavý pohled.
Zdá se mi ale, že je to palba do zrcadla, místo na cíl.
Kdyby "tento text „chtěl vynechat právě to,o čem byli přesvědčení,že je třeba povědět" - jak tvrdíš, pak mi vysvětli, proč 1/ ta úspěšná církev byla v tomto ohledu tak neúspěšná
2/ proč tato církev raději nepotlačovala evangelia?
Vzhledem k tomu, že všechna křesťanská creda byla psána z polemických důvodů, a dále vzhledem k tomu, že musela být nutně stručná, máme mnohem jednodušší vysvětlení toho, proč se v apostolicu mluví o narození Páně a pak hned o smrti a vzkříšení:
- zaprvé je to to nejdůležitější, neboť toto vyznání je o Bohu a zaměřeno na Boha a víru v něho
- zadruhé právě narození, smrt a zmrtvýchvstání, dále nanebevstoupení a druhý příchod představovaly pro ty lidi, co to psali, sporné body.
Skutečnost, že Ježíš činil zázraky a pomáhal lidem byla naprosto nesporná, věřili tomu všichni až do osvícenských dob!
Každý si to mohl přečíst v evangeliích, která se četla po staletí stále dokolečka ve všech kostelích stejně, jako se recitovalo credo.
Možná je tvá verze vyznání osobní, ale příliš stručná - každý z nás by si tam osobně ještě z
Písma něco přidal, a výsledkem by byl asi tlustospis, který by soutěžil s Novým zákonem.
Ve skutečnosti je účel apostolica velmi prostý: Neustálým recitováním mají celé generace lidí, kteří věří, ale příliš o své víře nepřemýšlí, získat přirozenou imunitu vůči učením, které tvrdí o narození z panny, o smrti na kříži, a podobných věcech zde zmíněných, něco jiného.
Ty ale patříš mezi lidi, kteří o své víře přemýšlejí, proto tě tyto tradiční samozřejmosti neoslovují.
Mimochodem: věta //Co dnes víme z pohledu historie o „pravověří“ je to,že na učení Ježíše a apoštolu přímo nenavázala
- je podle mě jen prázdná spekulace.
Olin
|
Re: Vyznání víry (Skóre: 1) Vložil: Ferda v Sobota, 05. srpen 2006 @ 19:56:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Milý Oline
Milý Oline,znáš to,čteš a studuješ a najednou ti přijde myšlenka.která
tě zaujme.To se stálo mě.Neměl jsem a nemám nikdy v úmyslu "pálit na
jakýkoliv cíl",jen jsem dal pár myšlenek dohromady a uvědomil si,že
vyznání víry je opravdu krátké a mnohé nevystihuje.Nemám na myslí předělávat
"vyznání víry",ale se na chvílí zastavit a přemýšlet.Díky
Bohu,že to zkusila i sestra ianka.Děláme věci automatický aniž
při tom přemýšlíme ať je to růženec,modlitební mlýnky,praporky a já
nevím co ještě.Děkuji vám všem za vaše připomínky.Ale chci Tě ubezpečit,že
mě tradice zajímají a mnohokrát mně už oslovili,i když u nás v církvi
se tradice "nenosí".
PS
Musím dat za pravdu Šalamounovi když říká:
"Dospěl jsem k názoru,
že pro člověka je nemožné postihnout co všechno Bůh ve světě koná,
ať se snaží sebevíc,do hloubky Božího díla nepronikne....
Ferda
|
]
|
|
Moderní žido-křesťanské vyznání víry :-) (Skóre: 1) Vložil: daggie v Úterý, 01. srpen 2006 @ 14:34:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Drazí online bratři!
Děkuji za tento článek a tyto názory. V dnešní době je potřebné se začít zabývat, čemu vlastně z historického a teologického hlediska věříme. Doporučuji se srovnat s žido-křesťanským učením ap. Pavla a ap. Jakuba tak, jak je zformulovali v svých listech v NZ. Doporučuji také hlouběji zkoumat list Židům. Pak přidejte Chelčického a nakonec zkušenost Moravských bratří a hnutí Jesus Movement.
Tak to praktikuji já i rodina a jde to. Jen někteří církevní papaláši nechápou, že se změnila doba a lidi venku do církve nenaženou nebo nevmanipulují pomocí english campů nebo alfa kurzů. Taky se nedá křesťanská morálka vyžadovat od sekulární společnosti pomocí zákonů. To chce vyjít do ulic s evangeliem jako v 60. letech v Kalifornii nebo začít se skutečnou sociální prací mezi chudými (jako Jesus People v Chicagu nebo jako Charita v Olomouci). Tak to si dělali v Antiochii a tam učedníky poprvé nazvali "kristovci" - tj. následovníky Krista - Mesiáše. ¨
Je vždy lepší, když si moderní církev dnešních dnů bere za příklad probuzení v Antiochii než v Jeruzalémě. V Antiochii se slovo Boží šířilo celou společností (židokřesťanští kazatelé neměli s pohany problém). V Jeruzalémě šlo hlavně o probuzení mezi židy, které se posléze "zakopalo" v Jeruzalémě a kolem Chrámu a bez pronásledování by nešlo je dostat do celého Judska, Samaří a až na sám konec světa. Proto také Barnabáš dovedl Pavla z Tarsu do Antiochie a ne do Jeruzaléma. Kdo má uši k slyšení, slyš.
Co se týká církevních dějin - doporučuji knihu Paula Johnsona: Dějiny křes'tanství. Možná, že budete překvapeni, kam se dnešní církevní myšlení dostalo a jaké to vlastně má kořeny.
God Bless You.
daggie
Jesus People Olomouc |
|
|
|
|