poslal lux Člověk, který zavedl do praxe termín křesťanský marketing
Zatímco jiní manažeři se rádi chlubí novými rolexkami a drahými auty, Heinz-Horst Deichmann si zakládá na tom, že zavedl do praxe termín křesťanský marketing.
Člověk, který donutil udělat šéfa protokolu chybu
Před několika lety přijela na oficiální návštěvu Indie delegace německých politiků a podnikatelů. A protože si tamní obyvatelé velmi potrpí na dodržování pravidel slušného chování, hned po příjezdu do sídla vlády začal tamní šéf protokolu představovat jednotlivé členy delegace. Když přešel k jménům podnikatelů, kteří doprovázeli politiky, přečetl automaticky obuv Deichmann. Pak chvíli mlčel a s omluvou oznámil: Heinz-Horst Deichmann.
Jinými slovy tím, kým je pro Čechy Baťa, tím je pro německý trh ředitel jedné z největších mezinárodních sítí prodejen s obuví Heinz-Horst Deichmann. Tím ovšem podobnost s jeho českým protějškem ani zdaleka nekončí, protože i on se ke své práci dostal "dědictvím", když už i jeho otec prodával boty. Aby toho nebylo málo, již v roce 1999 předal zčásti osud této firmy do rukou svého syna.
Nicméně světovou firmu z rodinného podniku vybudoval právě Heinz-Horst, který je znám nejen svými podnikatelskými schopnostmi, ale i tím, že se otevřeně hlásí ke křesťanství. Ostatně právě jeho poněkud netradiční studium teologie a medicíny je údajně jedním z důvodů, proč se mu právě tak daří v podnikání. "Firma musí zákazníkům sloužit," říká Deichmann velmi často v rozhovorech pro média a dodává: "Nejde jen o zákazníky, ale také o zaměstnance. Bylo by chybou se domnívat, že když budu snižovat náklady za každou cenu, budu mít spokojené a oddané zaměstnance. Zkrátka chovat se neuctivě k zaměstnancům nedělá ve firmě dobrotu."
Křesťanský marketing v praxi
Ze čtyř malých obchodů v Essenu to na současných 1900 dotáhl podle svých slov hlavně díky tomu, že aplikuje pravidla křesťanského podnikání. Co to přesně znamená, se Deichmann snažil vysvětlit v knize, kterou vydal v roce 2001 a které dal příznačné jméno "Patří mi vše, co rozdám".
A o tom, že o křesťanství jen nemluví, ale i koná, svědčí mimo jiné fakt, že značnou část z peněz, které vydělá, okamžitě předává svým nadacím, které podporují vzdělávání a zdravotní péči v zemích třetího světa nebo v zemích, které prošly válkou. A i když jako správný dárce jen velmi nerad hovoří o konkrétních číslech, novináři zjistili, že se tato částka pohybuje v rozmezí od pěti do deseti milionů eur.
Recept na úspěch
Deichmannův recept na úspěch je celkem jednoduchý: módní boty za výhodnou cenu v lokalitách, kde se pohybuje široká cílová skupina. A i když by čas od času mohla jeho prohlášení znít jak z jiného světa, před svými kolegy se vyjadřuje jasně: "Přirozeně že musíme vydělávat hodně peněz, ale pokud se budeme dívat pouze na zisk, tak to s námi špatně skončí, protože zákazníci poznají, že nám nejde o to, udělat jim nějakou službu nebo jim něco prodat, ale že chceme jen jejich peníze. A to je cesta do problémů."Ačkoli v současné době již Heinz-Horst firmu přímo neřídí, i tak nemůže zůstat mimo její fungování, a tak objíždí jednotlivé pobočky a mluví s lidmi. "Úzký kontakt s lidmi a snaha o to, porozumět jejich problémům je pro obchod klíčová. Jenom když jste s nimi v kontaktu, tak jim můžete důvěřovat, protože víte, co od nich můžete čekat."
Jak chápe Heinz-Horst Deichmann svoji funkci a pozici manažera, velmi hezky vystihl v otevřeném dopise jeho přítel, bývalý německý prezident Johannes Rau, který napsal: "Je to člověk, který díky svému vzdělání nikdy nedospěl do fáze, že by byl prudérní právník nebo suchý ekonom. Pravděpodobně díky studiu teologie pak u něj víc než u jiných platí, že nerozhoduje nic jiného než činy a slova."
Romantika na závěr
A zatímco celá řada lidí by s příjmy, které má tento muž, propadla vábení smetánky a drahému způsobu životu, doktor Deichmann podobné cíle nemá. Jeho letecký speciál toho moc nenalétá i proto, že když má jet tento muž někam na dovolenou, i dnes raději než do daleké ciziny jezdí do hor.
Může si to ostatně dovolit i proto, že jeho postoj k podnikání je svým způsobem zvláštní: "Nikdy jsem se nějak speciálně nesnažil být největším prodavačem obuvi na světě. Ostatně Bůh se mě také neptá na začátku roku na to, kolik bot bych chtěl letos prodat, ale určitě se mě zeptá na konci, zda jsem byl dobrým křesťanem."