Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 230, komentářů celkem: 430130, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 495 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116908238
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: BAPTISTÉ - radikální křesťané 7. účast na misii
Vloženo Neděle, 13. únor 2005 @ 15:05:45 CET Vložil: Bolek

Z našich církví poslal baptista

BAPTISTÉ - radikální křesťané ("Radical Believers" je brožura, kterou vydali angličtí baptisté na počátku devadesátých let 20. století. Autor, profesor Paul Beasley-Murray, se v ní snaží zachytit a popsat základní rysy současných baptistických sborů a jejich organizaci ve vztahu k původním baptistickým zásadám.)
7. sdílení víry - účast baptistů v misii; baptisté jsou orientováni na misii V principu Gerhard Oncken, velký průkopník baptistické práce v Evropě, razil heslo "každý baptista misionářem". I když nemůžeme předstírat, že baptisté vždycky byli věrni svému misijnímu povolání, přece jejich charakteristikou je zápal pro evangelium. Nakonec to, že konají křest věřících, zdůrazňuje potřebu obrácení.

Nepřekvapuje, že v životě mnohých sborů baptistů dominuje evangelizační činnost. Služba hostům, evangelizační pozvání na kávu, evangelizační návštěvy, minimisie různého druhu - takové a další aktivity jsou v průměrném sboru baptistů běžné. Není náhodou, že William Carey, průkopník moderního misionářského hnutí a Billy Graham, nejznámější evangelista na světě, jsou baptisté. Jsou prostě vrcholem ledovce. Baptistický historik W.T. Whitley poznamenal, že z patnácti mužů, kteří roku 1644 podepsali Particular Baptist Confession, "byl každý, jehož minulost bylo možno vysledovat, vášnivý evangelista." John Bunyan se obrátil proto, že si skupina pradlen šeptala o evangeliu. Evangelizace je součástí života baptistů. Je významné, že v poměrně krátkém "vyhlášení principů", které přijala Britská jednota baptistů za své zásady, třetí a poslední princip praví: "povinnosti každého učedníka je nést osobní svědectví evangelia Ježíše Krista a účastnit se evangelizace světa." V praxi Uvedený princip se obecně obráží v životě sborů. Většina sborů baptistů čas od času pořádá přednášky o sdílení víry, které členům pomáhají, aby "byli vždy připraveni dát odpověď každému/ kdo by je vyslýchal o naději, kterou mají" (1Pt 3,15). Ve většině sborů existuje mnoho skupin, pro mládež, sestry, bratry, jejichž orientace je alespoň v principu evangelizační. Někdy se sbory ocitají v nebezpečí, že se evangelizace stane přeorganizovaná, takže jejich členové ani nemají dost času, aby navázali vztah se sousedy a spolupracovníky. Tím se zase příležitost ke smysluplné a účinné evangelizaci zužuje. Způsob, jakým baptisté organizují svůj společný život; není vždycky moudrý. I když bývá kritika na jejich adresu často oprávněná, přece není pochyb o jejich zapálenosti pro evangelium. Toto rozhodnutí pro evangelizaci je společné všem baptistům. Příkladem takového závazku mohou být sbory Jižní baptistické konvence , jejichž nedělní bohoslužby téměř vždycky končí "pozváním k oltáři", totiž výzvou, adresovanou členům sboru, aby přišli dopředu a vyjádřili tak, že svůj život vydávají Kristu. I když v jiných zemích takovéto pravidelné pozvání není obvyklé, přece se mnohdy ozve v závěru křestního shromáždění či při jiných příležitostech. Dalším znakem odhodlání baptistů k evangelizaci je to, že každý kongres Světového svazu baptistů končívá evangelizačním shromážděním. MISIE ZNAMENÁ JAK EVANGELIZACI, TAK SOCIÁLNÍ AKCI Jako základ pro misii baptisté tradičně vyzdvihují "Velké poslání" z Mt 28,18-20. Vzkříšený Pán vyhlašuje: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi. Proto jděte ke všem národům a. získávejte mi' učedníky, křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha svatého a učte je, aby zachovávali všecko, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všecky dny až do skonáni tohoto věku." Lausanne 1974 Baptisté kdysi vykládali "velké poslání" v úzkém smyslu jako evangelizaci. V poslední době se však opět objevilo celostnější chápání misie, spojující sociální akci s evangelizací. První popud k tomuto přehodnocení misie vzešel z Mezinárodního kongresu o světové evangelizaci, který se konal v Lausanne roku. 1974 a jehož výsledkem byla "Lausannská smlouva". Ta potvrzuje, že "součástí naší křesťanské povinnosti je jak evangelizace, tak i sociálně-politická angažovanost. V obětavé službě církevní misie je evangelizace prvořadá", musí se však dít v kontextu "hlubokého pronikání do světa, které něco stojí." V jistém smyslu na tom není nic nového. Vždycky tu byli baptisté, jejichž koncept misie byl natolik široký, že obsáhl jak evangelizaci, tak sociální akci. V devatenáctém století to byl například C.H. Spurgeon, který vedle své zapálené evangelizace a vedle zakládání sborů také založil sirotčinec pro děti a na své riziko protestoval proti obchodu s otroky v Americe. Avšak v reakci na "liberální protestantismus", který se na počátku dvacátého století vyjadřoval jako poněkud chudokrevné sociální evangelium, to mnozí baptisté přehnali a úplně se odvrátili od sociálního dosahu evangelia. Lausannský kongres pomohl evangelikálním křesťanům - a také baptistům - k tomu, aby se opět chopili svého dědictví.

Grand Rapids 1982 Při následující konferenci v Grand Rapids vydala stálá lausannská komise zprávu pod názvem Evangelizace a sociální odpovědnost, která rozlišuje mezi sociální službou a sociální akcí. Sociální služba Sociální akce Ulevit člověku v nouzi Odstranit příčiny nouze Filantropické aktivity Politická a ekonomická činnost Úsilí o službu jednotlivcům a rodinám Úsilí o proměnu společenských struktur Skutky milosrdenství Zápas o spravedlnost

Zpráva z Grand Rapids položila otázku: "Přísluší sociální akce církvi jako takové, nebo je výsadou jednotlivých věřících, kteří církev tvoří, a různých skupin?" V odpovědi na tuto otázku nejsou baptisté jednotní, podobně jako autoři oné zprávy. Nazaretský manifest V souvislosti se sociálním jednáním se nyní často věnuje pozornost nazaretskému manifestu z Lk 4,18-19 jako alespoň částečnému popisu misie církve: "Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatým propuštěni a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy." Někteří, zvláště ti, kdo se zabývají městskou misií, tvrdí, že by se toto nazaretské vyhlášení mělo spojovat s posláním vzkříšeného Pána v Mt 28. Colin Marchant, dříve president Jednoty baptistů ve Velké Británii, který se po mnoho let zabýval misií ve východním Londýně, prohlašuje: "Příliš často to je "buď... a nebo…", buď sociální spravedlnost, nebo osobní obrácení. Spojení obojího se stává velmi potřebným. Oba proudy, pak splynou v klíčový model z 1K 12 - tělo Kristovo, které spojuje věřící do celku služby lásky, namířené vstříc světu a jeho úzkosti a touze." Tento nový důraz na širší pochopení misie je odpovědí na naše povolání být ve světě jak světlem, tak i solí (Mt 5,13-16). V temnotách tohoto světa máme ukazovat na Ježíše, který je světlem světa; máme ve skutečnosti nechat to jeho světlo svítit skrze nás. Tam, kde je svět prohnilý a upadá, máme bránit rozkladu tím, že se zapojíme do struktur tohoto světa a budeme aktivně usilovat o pokoj a spravedlnost v naší společnosti. Spojení tří rozměrů Murray Robertson, kazatel spreydonského baptistického sboru na Novém Zélandě, zakončil své uvažování nad dvaceti lety služby, při níž se sbor rozrostl z 50 na více než 1200 členů, těmito slovy: "Dal jsem se cestou, která představovala spojení tří rozměrů, které se navzájem doplňují. Bez srdce nakloněného vstříc chudým a potřebným mohou lidé, prožívající charismatický rozměr víry, často skončit u mělkého triumfalismu. Ale charismatický rozměr může přinést zkušenost duchovní živosti, jaká někdy může chybět těm, kdo se zapojuji do zápasu o spravedlnost. Charismatický rozměr spolu s rozměrem zápasu o spravedlnost tvoří mocnou evangelizační směs." /pokračování příště/ (přeložil Bohuslav Procházka, pro Zpravodaj upravil Petr Hlaváček)

"BAPTISTÉ - radikální křesťané 7. účast na misii" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy