Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 231, komentářů celkem: 430131, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 454 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano
ivanp
Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116910682
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Skončí vleklá diskriminace ateistické většiny?
Vloženo Pondělí, 07. únor 2005 @ 07:50:24 CET Vložil: Bolek

Společnost poslal jh

Skončí vleklá diskriminace ateistické většiny? Kořenem českého ateizmu a agnosticismu totiž není aktivita komunistické strany, ale katolické církve. Moc katolické církve se zde začala hroutit už ve 14. a 15. století, kdy zde husitství znamenalo podle historičky Markéty Machovcové první středověké heretické hnutí, které nebylo sektou, ale celospolečenským fenoménem a slovy filosofa Roberta Kalivody reformaci sto let před reformací. Toto hnutí katolictví dílem potlačilo, dílem pohltilo, že se později velmi intolerantně snažilo potlačovat reformaci a České bratry, což se mu po roce 1620 také podařilo. Poté aliance „trůnu a oltáře“ jinými slovy spolupráce katolické církve s rakousko-uherským mocnářstvím. Národní obrození bylo z velké části neseno silným antiklerikálním étosem. Vzhledem k tomu není divu, že za první republiky došlo pod heslem „Pryč od Říma“ k takřka raketovému růstu počtu osob bez vyznání. V dvaapadesátimilionovém Rakousku-Uhersku jich bylo 34 000 (dlužno dodat, že i kvůli úřední šikaně ze strany aparátu katolického státu), ve čtrnáctimilionovém Československu v roce 1931 už jeden milion.

Pak přišla druhá světové válka. Bojovná česká katolická inteligence už před jejím vypuknutím stranila spojenci nacistického Německa a fašistické Itálie, španělskému klerofašistickému diktátoru Francovi, nehledě na to, že se velmi nepěkně smočila v (mimo jiné antisemitském) bahnu druhé republiky. Na Slovensku se ustavil svébytný klerofašistický režim. Tehdejší papež podle svého slovníkového hesla, „za 2. světové války udržoval jako papež přísnou neutralitu, i když se válce pokusil zabránit zprostředkováním jednání 1939 – 40 a organizováním kontaktů Velké Británie a Německa 1943. V komunismu viděl větší nebezpečí než v nacismu.“ (Encyklopedie Diderot). Přečtěme si to ještě jednou: V době, kdy bylo prováděno „konečné řešení“ (je pravda, že tajně – ale kupříkladu vyvražděním Lidic a jinými svými válečnými zločiny se nacisté chlubili) nejvyšší představitel katolické církve organizoval kontakty Velké Británie a Německa. Dodejme, že jeho blízcí spolupracovníci pomáhali utéct nacistickým válečným zločinům. To nebyla zrovna situace, která by podporovala příchylnost lidu k církvi. Nehledě na to, že tragický prožitek druhé světové války musel být otřesem pro každého věřícího člověka. Jak si vysvětlit mlčení Boha vůči takovým krutostem, k jakým docházelo, jak si vysvětlit, že jeho „neomylný“ pozemský náměstek pokládal za větší hrozbu komunismus než nacismus? Že po válce došlo k režimním represím proti církvi je pravda, stejně jako to, že byly namnoze velmi tvrdé a kruté. Že nebyly ani zdaleka tak tvrdé a kruté, jako represe proti nevěřícím v tehdejších režimech, které katolická církev podporovala (jako ve Francově Španělsku) je ovšem pravda rovněž. Pokud jde o pozici církve v české společnosti, znamenaly represe padesátých let uříznutí uhnívající větve. Kdyby se v české společnosti nedržela katolická církev převážně svou zděděnou mocí, ale vírou a přesvědčením svých oveček, nikdy by o svůj vliv nepřišla, dosti pravděpodobně by si KSČ ani nedovolila sáhnout k tak tvrdým represím. Dnes je v ČR katolická církev lukrativním podnikem, který neprůhledně hospodaří s miliardami a tahá ze státu další. Krom toho je vlivnou politickou lobby, která mimo jiné ztrpčuje život homosexuálům a dalším menšinám. A do třetice je rovněž silnou kulturně-propagandistickou institucí, která ovlivňuje veřejnou diskusi i povědomí o našich dějinách. A tak i odpůrci církve přijímají absurdní demagogii, že nás jejího vlivu zbavily až represe KSČ. Jsem svobodomyslný a proto je mi proti mysli pronásledování křesťanů. Jen si myslím, že by v žádném případě neměli být státem zvýhodňováni. „Proč by měl stát platit duchovenstvo? Platí snad funkcionáře v zájmových spolcích ateistů?“ ptal jsem se ve svém otevřeném dopise KDU-ČSL "Nebe a peklo se potřebují – stejně jako křesťanská demokracie a mafie". Je příznačné, že mi na něj nikdo neodepsal. A dodejme – proč by měli mít věřící své zvláštní televizní a rozhlasové pořady ve veřejnoprávních médiích? Běží snad v TV rovněž „Paprsky ateizmu“? A ještě něco – sleduje-li stát extremisty a vytváří-li jejich seznamy, mělo by se to týkat právě i křesťanských organizací. Jejich dějiny, věrouka i politické postoje mnohých jejich členů jsou oproti pluralistickému a demokratickému pohledu na svět zcela jistě extrémem. Aby bylo jasno – žádný z těchto návrhů neznamená nějaké potlačování křesťanství. Jedná se pouze o jeho zrovnoprávnění – a o ukončení vleklé diskriminace ateistické většiny. Ondřej Slačálek


"Skončí vleklá diskriminace ateistické většiny?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy