poslal Nepřihlášený Polská mládež se stále více odvrací od katolické církve. Její důvěru nahlodala nejen série případů sexuálního zneužívání dětí, ke které se představitelé instituce nedokázali postavit čelem, ale také její stále zřetelnější spojenectví s konzervativní vládou země.
Šestadvacetiletý Karol, který od dětství sloužil v kostele jako ministrant, snil o tom, že ve své rodné Bydhošti jednou vstoupí do semináře a stane se duchovním. „Měl jsem hlubokou víru,“ říká. To bylo ale předtím, než ho znásilnil kněz. „Celá církev je otrávená,“ myslí si nyní. Kněz Pawel Kania ho poprvé sexuálně napadl, když mu bylo čtrnáct let. Ačkoli Kania v roce 2005 čelil ve Vratislavi podezření ze zneužívání dětí, církev problém vyřešila tím, že ho odtamtud přesunula do Bydhošti. Tam ho pověřila vedením ministrantů, mezi kterými si vyhlédl Karola.
„Všichni věděli, že skrývají pedofila. Je to neuvěřitelné. Byl podezřelý ze zločinů na dětech a poslali ho, aby učil náboženství nezletilé,“ uvedl Karol, jenž zůstává v anonymitě. Spravedlnost si na Kaniu došlápla až v roce 2015, mezitím ho církev stihla ještě několikrát přemístit.
Karolův příběh je součástí série skandálů souvisejících se sexuálním zneužíváním, která uvrhla polskou katolickou církev do hluboké krize a výrazně nahlodala důvěru mezi mladými lidmi. Do kostela nyní pravidelně chodí pouze 23 procent Poláků mladších pětadvaceti let, což je třetina počtu z roku 1992.
Seminář v Bydhošti v létě pro nedostatek studentů skončil. „Zničující pokles náboženské praxe mezi mladšími Poláky,“ komentoval situaci primas polské církve Wojciech Polak.
„Plíživá sekularizace Polska se proměnila ve cval. Je to časovaná bomba, která dříve či později exploduje,“ řekl listu
The New York Times (NYT) profesor Andrzej Kobylinski, jenž patří ke kritikům neschopnosti polské církve bojovat proti sexuálnímu zneužívání ve svých řadách.
Teolog Stanislaw Obirek se domnívá, že církev ztratila pro mladé lidi význam, protože odmítla jít s dobou. „Zachovává si nadřazený postoj a zamrzlou hierarchii, která odmítá modernizaci. Poláci, kteří vyrostli v otevřené společnosti, se v ní už nepoznávají,“ řekl stanici
France24.Podle filozofa Tomasze Terlikowského, jenž vedl komisi vyšetřující zneužívání jeptišek mnichem odsouzeným v září za znásilnění, je nyní „největší hrozbou pro církev lhostejnost. „Mladí lidé ztrácejí zájem o instituci poskvrněnou skandály a vnímají její spojení s agendou PiS,“ míní.
Podle filozofa Tomasze Terlikowského, jenž vedl komisi vyšetřující zneužívání jeptišek mnichem odsouzeným v září za znásilnění, je nyní „největší hrozbou pro církev lhostejnost. „Mladí lidé ztrácejí zájem o instituci poskvrněnou skandály a vnímají její spojení s agendou PiS,“ míní.
Do kostela dříve chodila i další obyvatelka Bydhoště Renata Mazurowská, která je bojovnicí za ženská práva. „Vzhlížela jsem k církvi jako ke svému průvodci, ale to se změnilo,“ říká s tím, že od návštěv odrazuje také své dvě dcery. „Představa, že se setkávají s kněžími, kteří jsou pedofilové, je děsivá. Pro mě se autorita církve zhroutila,“ líčí.
Primas církve Polak uvádí, že jen mezi léty 2018 - 2020 církev obdržela 368 nových stížností na zneužívání nezletilých. Prosí o „odpuštění“ a vyzval k nápravě.