poslal Nepřihlášený Měl bych jeden dotaz na ty křesťany, co se považují za biblické křesťany a vykládaní Písmo pouze Písmem, a ne žádnou tradici, svými představámi, svými vzory či učiteli apod. Nejsem v tom sběhly a tak se obracím na ty co to umí údajně líp než já.
Můžete mi někdo vysvětlit proč když David porazil Goliáše, tak ho král Saul nezná? Myslím tím například úryvek: Když Saul viděl Davida, jak jde proti tomu Pelištejci, řekl veliteli armády Abnérovi: Čí syn je tento chlapec, Abnére? Abnér odpověděl: Jakože jsi živ, králi, nevím. Král řekl: Zeptej se, čí syn je ten mladík. Proto když se vracel David z boje proti Pelištejci, Abnér ho vzal a přivedl ho před Saula. Hlavu toho Pelištejce měl ještě v ruce. Saul se ho zeptal: Čí jsi syn, chlapče? David odpověděl: Syn tvého otroka Jišaje Betlémského. (1Sam 17,55-58)
Překvapivé je, že předcházejících verších Saul se již s Davidem setkal. Jde to vidět například v tomto textu: Když se proslechla slova, která David promluvil, oznámili to Saulovi a ten si ho nechal přivést. David řekl Saulovi: Ať kvůli němu nikdo neklesá na mysli. Tvůj otrok půjde a bude bojovat s tímto Pelištejcem. Saul řekl Davidovi: Nemůžeš jít proti tomu Pelištejci a bojovat s ním. Vždyť jsi jen chlapec, a on je bojovníkem od svého mládí. Nato David řekl Saulovi: Tvůj otrok byl pastýřem ovcí svého otce. Když přišel lev či medvěd a odnesl ovci ze stáda, vyrazil jsem za ním, bil jsem ho a vysvobodil jsem ji z jeho tlamy. Když proti mně povstal, chytil jsem ho za čelist a bil jsem ho, až jsem ho usmrtil. Tvůj
otrok zabil jak lva, tak i medvěda a tento neobřezaný Pelištejec
dopadne jako jeden z nich, protože tupil řady živého Boha. David
dále řekl: Hospodin, který mě vysvobodil z moci lva i z moci medvěda,
ten mě vysvobodí z ruky tohoto Pelištejce. Saul tedy řekl Davidovi: Jdi a
Hospodin buď s tebou. Pak Saul oblékl Davida do svého odění, na hlavu mu dal bronzovou přilbu a oblékl mu pancíř. (1Sam 17, 31-38).
Nebo tento: Nato Saul poslal k Jišajovi posly se slovy: Pošli mi svého syna Davida, který je u ovcí. Jišaj vzal osla, chléb a měch s vínem, jedno kůzle a poslal to Saulovi po svém synu Davidovi. David přišel k Saulovi a sloužil mu. Saul si ho velmi zamiloval a David se stal jeho zbrojnošem. Saul poslal k Jišajovi se slovy: Ať mi David slouží, protože nalezl milost v mých očích. Stávalo se, že když přišel na Saula duch od Boha, David bral lyru a hrál svojí rukou. Saulovi se ulevovalo a bylo mu dobře a zlý duch od něho odstupoval. (1 Sam 16,19-23)
Zatím jsem obdržel tři odpovědí vysvětlující tento rozpor, ale ani jedná není založena pouze na Písmu. Buď se jedna o názor překladatelé Bible nebo výpověď Johna Wesleyoho, ale to už jak by jste všichni měli souhlasit není jen Písmo ale Písmo + nějaký zdroj mimo Písmo. Chtěl bych tedy odpověď co mi na to odpoví čistě Písmo bez příměsi jiných názorů.
Mám tyto odpovědí:
1) Kniha vznikla ze dvou tradic a proto ten první úryvek původní řecká verze vynechávala.
2) David nebyl u Saula neustále, to může částečně vysvětlovat verše 17,55-58.
3) Saul Davida zná ale ptá se udiveně a překvapeně. Ptá se spíše proto aby vyjádřil jistou úctu Davidovi. U toho nevidím žadnou podporu v textu. Nebo jak se král Saul ptal tam je a já jsem to přehlédl?
Mi to přijde hodně zvláštní kdybych to aplikoval například na sebe: Někoho si velmi zamilují a pak přijde, že nějaká válka bitva a ten koho sjsem si zamiloval, porazí hlavního vůdce nepřátel a já už nevím kdo to je. Vám to zvláštní nepřijde?