poslal Nepřihlášený Byl to velký muž. I v dnešní době je pro nás příkladem zapáleného bojovníka, který vždy usiloval o konverzi nekatolíků ke katolickému, jedinému pravému náboženství.
Takže, co má tento “duch Assisi” společného se svatým Františkem z Assisi? Nic! Ve skutečnosti se jedná o zcela odlišné duchy.
V rámci katolického kontextu není možné spojovat pseudonáboženský “duch Assisi” se svatým Františkem z Assisi. Je to totiž něco, z čeho by byl svatý František z Assisi zcela jistě zděšen. Tento “duch Assisi” založený v roce 1986 zahrnuje katolíky, protestanty, ortodoxní, židy, muslimy, animisty, hinduisty, vyznavače boha Šivy, kouzelníky a jiné nejrůznější skupiny, které se scházejí na stejném místě (obyčejně v katolickém kostele), aby se modlili za mír.
Katolíci se modlí k pravému Bohu a členové falešných pohanských náboženství se modlí ke svým falešným bohům. Může být něco vzdálenějšího duchu svatého Františka z Assisi? Postavit jediné pravé náboženství Ježíše Krista na stejnou úroveň s falešnými vyznáními? Ohledně nekřesťanských náboženství učí Písmo Svaté, že “všichni bohové národů jsou démoni” (Žalm 95:5). Ohledně heretických náboženství nám říká svatý Pavel, že falešná vyznání jsou “naukami ďábla” (1 Tim. 4:1). Proto Písmo Svaté a Svatá Tradice vždy katolíkům zakazovali účastnit se shromáždění falešných náboženství.
Jeho životopisec otec Cuthbert OSFC napsal v roce 1916, že Svatý František na konci svého života již ztrácel trpělivost s věčnými pochybovači neochotnými přijmout víru a s heretiky.Ve skutečnosti se svatý František vyjadřoval velmi přísně o těch, kteří nepřijali katolickou pravdu. Rozhodně nemluvil v neurčitých pojmech o “semenech pravdy nacházejících se ve všech náboženstvích”.
A také nepovažoval svou slavnou cestu podniknutou pro hlásání evangelia muslimům za “pozvání k dialogu mezi velkými monoteistickými náboženstvími ve službě lidské rodině” (Jan Pavel II.). Ani omylem. Kázal o naprosté nutnosti obrácení nekatolíků k jediné pravé Církvi Ježíše Krista, aby tak dosáhli spásy.
V jednom ze svých nejstarších napomenutí bratřím svého řádu svatý František řekl ohledně těch, kdo nepřijímají katolickou pravdu, následující: “Všichni kdo viděli Ježíše Krista v těle, ale neviděli Ho v Duchu a v Jeho Božství a neuvěřili, že On byl skutečně Synem Božím, jsou odsouzeni. Stejně jsou odsouzeni ti, kdo vidí svátost Těla Kristova, jež byla posvěcena slovy Pána na oltáři a rukou kněze ve formě chleba a vína, a přitom zde nevidí Ducha a Božství a neuvěřili, že toto je skutečně nejsvětější Tělo a Krev našeho Pána Ježíše Krista.
”Proto ti, kdo se snaží vykreslit svatého Františka z Assisi jako apoštola nového dialogu a ekumenismu druhého Vatikána, jednoduše lžou. Zvláště od doby dnešního ekumenismu, v němž je “duch Assisi” nejradikálnějším elementem, který vůbec neusiluje o konverzi nekatolíků ke katolickému jedinému pravému náboženství, nýbrž místo toho chce spolupracovat se všemi náboženstvími ve “smířené různorodosti” na “zdokonalení lidské rodiny”.
Catholic Family News, 4/02