Re: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 28. květen 2023 @ 18:07:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | A to už zase píšeš jen a jen sám za sebe, viď, z tvého života. Úplně mimo téma.
Chápu, Stando, že je pravdou, že tímto svým komentářem jen znovu dokazuješ, že je pro tebe nemožné "překročit svůj vlastní stín". To už je ale tvoje věc.
Až mne někdy Duch svatý usvědčí ze hříchu, Stando, tak si nevzpomenu na tvoje vychloubání, ale budu rád, tak jako jsem byl rád v životě vždy. A byl Bohu vděčný za každou takovou chvíli.
I třeba za poznání pravdy.
V případě tématu to bylo poznání toho, co znamená slovo "pokání".
Když jsem se stal křesťanem, bylo mi asi jednadvacet let. Hodně jsem tehdy jezdil po různých společenstvích, církvích, navštěvoval křesťany na mnoha místech. A byl jsem se tehdy taky u podívat v jednom společenství u Kolína, Křečhoř se to jmenovalo. A oni vydávali časopis, samizdat, Metanoia. Takové divné jméno, říkal jsem si. No a oni mi tehdy vysvětlili, co to ta Metanoia znamená. Tím byli užiteční, to slovo jsem neznal. Jinak jak už jsem byl křesťanem, tak jsem poznal, že jsou "divní" a už tam radši nebyl, Bůh mne ochránil - taky dobrá zkušenost. A ten pan farář teď nedávno umřel, 6. května.
A protože od té doby vím, co to slovo "pokání" znamená, můžu to i napsat do diskuze.
Slovo "pokání" je původem z řečtiny, μετάνοια, metanoia. Je to slovní spojení - předložka "meta" označuje změnu pohybu a obrácení; "noia" je podstatné jméno označující mysl. Slovo metanoia, pokání, tak znamená vidět vše v novém světle, změnit zorný úhel, nahradit starou mentalitu novou.
Pokání se pak činí - zloděj nahradí škodu, už nekrade, pomáhá druhým, modlář vyhází modly, věří Bohu, závistivec pracuje, má požehnání a pomáhá a přeje druhým. ...
"Činit", to znamená "dělat". Ne "cítit". "Cítit" je jiné slovo.
Toník |
| NadřazenýRe: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 29. květen 2023 @ 06:49:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokání se opravdu činí - dělá, koná.
Ale na jeho počátku - tím prvotním impulzem, že se člověk rozhodne něco se sebou udělat, aby se změnil - tak úplně na počátku stojí nejdříve pocity: nespokojenost s dosavadním životem, nespokojenost se sebou samým.
Tyhle pocity v srdci (vyvolávané Duchem svatým spolu s touhou po lepším životě) "rozpohybují" nakonec člověka k tomu, že začne konat pokání.
Pokání je proces v člověku, proces obrácení k Bohu - úplně na jeho počátku stojí Duch svatý a ten jej nastartuje. Hříšník však musí svobodně připojit svůj vnitřní souhlas a konat.
Pokání je tedy jakousi "uzávěrkou" špatných skutků v minulosti, srovnáním všech minulých dluhů. Aby člověk začal znovu s čistým štítem. Ale nezačíná pak na nule, jak by se snad mohlo zdát, protože při pokání jej Bůh bohatě obdarovává svými dary.
Na téma "pokání" jsem poslal další zamyšlení v článku, ke poukazuji na tvé chybné názory na pokání.
|
]
Re: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 29. květen 2023 @ 08:22:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ |
Ale na jeho počátku - tím prvotním impulzem, že se člověk rozhodne něco se sebou udělat, aby se změnil - tak úplně na počátku stojí nejdříve pocity: nespokojenost s dosavadním životem, nespokojenost se sebou samým.
No, k tomu jen dva příklady z Písma svatého. Z reality.
Když jeho zrádce Juda uviděl, že byl Ježíš odsouzen, pocítil lítost a vrátil třicet stříbrných velekněžím a starším, říkaje: „Zhřešil jsem, zradil jsem nevinnou krev!“ Oni však řekli: „Co je nám po tom? To je tvoje věc! “ Tu pohodil ty stříbrné do svatyně a vzdálil se; pak odešel a oběsil se.
Jidáše nespokojenost s dosavadním životem a pocity nedovedly k pokání. Dovedly ho ke smrti.
A já na tom byl podobně, už jsem s pocity dobíhal v cílové rovince, skoro jak ten Jidáš. A můj kamarád Jirka (a mnoho dalších) dopadlo s pocity úplně stejně, jako Jidáš.
Nedovedly je pocity k pokání.
To totiž pocity neumí, dovést člověka k pokání.
Příklad druhý:
Saul stále ještě soptil hrozbami a dychtil po zabíjení Pánových učedníků. I stalo se, když byl na cestě a blížil se k Damašku, že ho náhle ozářilo světlo z nebe. Padl na zem a uslyšel hlas, který mu říkal: „Saule, Saule, proč mne pronásleduješ?“ Řekl: „Kdo jsi, Pane?“ On odpověděl: „Já jsem Ježíš, kterého ty pronásleduješ. Těžko (je) ti vzpínat se proti bodcům.“ (Saul) se třásl a děsil se. Řekl: „Pane, co chceš, abych učinil?“ A Pán mu (odpověděl): „ Vstaň, jdi do města a tam ti bude řečeno, co máš dělat.“
Pavel žádnou nespokojenost s dosavadním životem ani negativní pocity typu lítosti nad svými zlými skutky neprojevoval. Prvotním impulsem k obrácení a pokání bylo Boží slovo, Boží zásah do jeho života. Bůh ho vyhledal, zastavil.
Tak jako u nás, u mnoha a mnoha lidí, které Pán Bůh zastavil v jejich situaci, zachránil, vysvobodil.
To totiž Bůh umí, zastavit člověka, zasáhnout ho v srdci, dovést ho k pokání.
Srovnáním našich dluhů v minulosti byl Pán Ježíš Kristus - když jsme byli mrtvi v hříchu nám všechna provinění odpustil a vymazal rukou psaný záznam, který svými ustanoveními svědčil proti nám a který nám byl nepřátelský; odstranil jej z našeho středu tím, že jej přibil na kříž.
Ukončením života bez Boha byl křest - když jsme poslechli slovo apoštola 'Učiňte pokání a každý z vás ať se dá pokřtít na základě jména Ježíše Mesiáše na odpuštění svých hříchů' To jsme také udělali. A rádi. A dodnes jsme za to Bohu vděční.
Toník
|
]
Re: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 30. květen 2023 @ 08:53:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ohledně Jidáše - Jidáš litoval, ale neučinil pokání, neodevzdal svůj hřích zrady Bohu.
Z toho jenom plyne, že lítost může stát i osamoceně bez pokání.
Tento příklad vůbec nedokazuje, že může být pokání bez lítosti nad hříchem, ale dokazuje opak - že lítost nad hříchem může být bez náležitého pokání - člověk má totiž pořád svobodu volby dar pokání odmítnout - i když lituje způsobeného zla.
Ale jen Bůh zná skutečné motivy jednání Jidáše, jen Bůh zná Jidášovo srdce do hloubky. Neodvažoval bych se tu vynášet soudy ani nad Jidášem. Ani tak, ani onak.
..."Saul stále ještě soptil hrozbami a
dychtil po zabíjení Pánových učedníků. I stalo se, když byl na cestě a
blížil se k Damašku, že ho náhle ozářilo světlo z nebe. Padl na zem a
uslyšel hlas, který mu říkal: „Saule, Saule, proč mne pronásleduješ?“
Řekl: „Kdo jsi, Pane?“ On odpověděl: „Já jsem Ježíš, kterého ty
pronásleduješ. Těžko (je) ti vzpínat se proti bodcům.“ (Saul) se třásl a
děsil se. Řekl: „Pane, co chceš, abych učinil?“ A Pán mu (odpověděl): „
Vstaň, jdi do města a tam ti bude řečeno, co máš dělat.“
Pavel žádnou nespokojenost s dosavadním životem ani negativní pocity
typu lítosti nad svými zlými skutky neprojevoval. Prvotním impulsem k
obrácení a pokání bylo Boží slovo, Boží zásah do jeho života. Bůh ho
vyhledal, zastavil."...
Když Saul pronásledoval křesťany, domníval se, že tím slouží Hospodinu. Těžko tedy čekat od něho tehdy nějakou lítost. Nejdříve muselo přijít pravé poznání o Kristu - až pak následovala změna jeho smýšlení, lítost nad svými omyly a vyznání hříchů.
Příklad lítosti , která vede k pokání, je v Mt 21,28.
Který z těch dvou vykonal otcovu vůli??
Co myslíte? Jeden člověk měl dva syny. Přistoupil k prvnímu a řekl: ‚Synu, jdi dnes pracovat na mou vinici.‘
On odpověděl: ‚Nechci.‘ Ale potom toho litoval a šel.
|
]
Re: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 30. květen 2023 @ 08:55:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
To Bůh skutečně umí - a přesto to u všech lidí takto nezafunguje. Zkus si říci proč.
|
]
Re: Jan Křtitel a jeho odkaz dnešku (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 30. květen 2023 @ 23:15:13 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Stando, nebudu si říkat proč. Ani tobě nebudu říkat proč. Fakt neřeším vaše problémy - to je vaše věc, co si řešíte. Vaše rozhodnutí, "svoboda". A myslím si, že to víš, že ti to není potřeba říkat.
Mohu ti ale říci, co se zase týká nás a našeho života - proč to u nás fungovalo. Kdyby tě to zajímalo.
Toník |
]
|
|