|
Právě je 562 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116815159 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Kdo je souzen?
Vloženo Pátek, 19. květen 2006 @ 07:40:27 CEST Vložil: Bolek |
poslal Karels
Kdo je souzen, aneb nevím si rady s biblickým textem.
Bratři a sestry, rád bych znal váš názor na jistou část biblického textu. Konkrétně je to biblický text z vyučování Pána Ježíše. Tento biblický text je v evangeliu podle Matouše 25:31-46.
Matouš 25:31-46 Až přijde Syn člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se na trůnu své slávy a budou před něho shromážděny všechny národy. I oddělí jeden od druhých, jako pastýř odděluje ovce od kozlů, ovce postaví po pravici a kozly po levici. Tehdy řekne král těm po pravici: 'Pojďte, požehnaní mého Otce, ujměte se království, které je vám připraveno od založení světa. Neboť jsem hladověl, a dali jste mi jíst, žíznil jsem, a dali jste mi pít, byl jsem na cestách, a ujali jste se mne, byl jsem nahý, a oblékli jste mě, byl jsem nemocen, a navštívili jste mě, byl jsem ve vězení, a přišli jste za mnou.' Tu mu ti spravedliví odpoví: 'Pane, kdy jsme tě viděli hladového, a nasytili jsme tě, nebo žíznivého, a dali jsme ti pít? Kdy jsme tě viděli jako pocestného, a ujali jsme se tě, nebo nahého, a oblékli jsme tě? Kdy jsme tě viděli nemocného nebo ve vězení, a přišli jsme za tebou?' Král jim odpoví a řekne jim: 'Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nepatrných bratří, mně jste učinili.' Potom řekne těm na levici: 'Jděte ode mne, prokletí, do věčného ohně, připraveného ďáblu a jeho andělům! Hladověl jsem, a nedali jste mi jíst, žíznil jsem, a nedali jste mi pít, byl jsem na cestách, a neujali jste se mne, byl jsem nahý, a neoblékli jste mě, byl jsem nemocen a ve vězení, a nenavštívili jste mě.' Tehdy odpoví i oni: 'Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého, nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?' On jim odpoví: 'Amen, pravím vám, cokoliv jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně jste neučinili.' A půjdou do věčných muk, ale spravedliví do věčného života.
Koho se týká tento soud? Týká se všech, tedy nekřesťanů a křesťanů, nebo se týká pouze křesťanů? Pro vysvětlení, že v tomto biblickém textu Matouš 25:31-46 je to soud nad těmi, kteří svého Pána znají, hovoří předcházející vyučování Ježíše:
Když pán ustanovuje nad svou čeledí služebníka, aby jim včas podával pokrm, který služebník je věrný a rozumný? (Matouš 24:45) Služebník přece zná svého Pána!
Tehdy bude království nebeské, jako když deset družiček vzalo lampy a vyšlo naproti ženichovi. (Matouš 25:1) Družičky přece znají, kdo je ženich!
Na základě předcházejícího vyučování Pána Ježíše se mi zdá přirozené, že Pán Ježíš pokračuje ve stejné linii výkladu. V celém vyučování podle Matouše 25:31-46 by pak nebyli zahrnuti nekřesťané. Nakonec vyučování Páně 24:1-26:1 a následný Boží soud by se týkal pouze křesťanů.
Ale proti mému vysvětlení hovoří text, který je hned v úvodu – „Až přijde Syn člověka ve své slávě a všichni andělé s ním, posadí se na trůnu své slávy a budou před něho shromážděny všechny národy.“ (Matouš 25:31-32)
|
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 07:51:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Dotaz jsem poslal já, zapoměl jsem se příhlásit.
Pokud by se ten soud týkal nevěřících, byla by tady možnost, že ke spáse mohou dojít mimo oběť Ježíše a odpuštění hříchů jenom na základě dobrých skutků....
Karels |
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 08:11:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | díky Bolku za opravu |
]
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: LUPUS v Pátek, 19. květen 2006 @ 08:39:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Karle,
názor, který zastavám já i moje církev je, že každý člověk dosahuje Boha pouze prostřednictvím Ježíše Krista - vtěleného Slova, ale ne vždy je k tomu absolutně nutné vědomé přijetí víry. Proto snad mohou být nevěřící spaseni, jak naznačují některé texty Písma, ale nikoli pouze pro své dobré skutky samotné, nýbrž proto, že Pán jejich limitované dobro spojil se svou nekonečnou obětí a se svým nekonečným dobrem, aniž se tito lidé k němu vědomě hlásili. Rekl jsem to krkolomně, ale snad mi rozumíš.
Pokud jde o původní otázku, myslím si, že Pán mluví o všech lidech. |
]
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 08:54:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím Tě bratře Lupusi,
rozumím a docela bych s tím i souhlasil. Ale neměl by se tento text brát jako zdůvodnění pro nepříjetí Pána Ježíše a obhajobu jiných náboženství.
Karels
|
]
Náboženství (Skóre: 1) Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 16:38:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Karle, Karle ...
- náboženství jsou teorie, které lidé zastávají, ale Bohu jde o celého člověka ... jak by pak mohli být spaseni pouze podle nějakého textu ti, kteří neužívají rozumu (děti, postižení, duševně nemocní) a nevědomě činí zlé skutky???
Obhajoba vždy náleží lidem - budhistům, muslimům, židům ateistům - budu k nim mít úctu a nebudu je urážet kvůli tomu co si myslí.
Máme jim svědčit a hlásat, že Bůh je - a je jiný nežli ho zatím poznali.
Označování lidí negativně v minulosti vždy vyvolalo špatný výsledek - pogromy, války, vraždění. Ano - v učení se mýlí - ale nikdy nesmí být přeci diskriminováni pro to co si myslí, komu věří a co dělají ??? To by byl jen pohanský Řím naruby!!!
Proto myslím, že je možné a nutné se setkávat a hledat společné hodnoty, které vyznáváme - např. úcta k životu - pokud nám to podle našeho přesvědčení vnukl Bůh - kdo to asi vnukl jim???
V oblastech, kde jdou proti Božímu plánu s člověkem - a přiznejme si, že to nedělají většinou věřící ale spíše nevěřící (krádeže, korupce, potraty, komunismus, ...) s nimi nesmíme souhlasit ani je v tom podporovat - ale to snad víš - podporuje snad papež hinduisty v jejich zabíjení budhistů, nebo muslimy v zabíjení židů????
Nerozlišovat chce jen ten, kdo chce být sám - Ježíš Bůh rozlišoval dobré.
jarda
A k otázce - podle textu - k věřícím (tj. křesťanům), ale podle kontextu - předvoláni budou všichni. Boží zákon platí pro každého. Nebudeme souzeni podle toho co dobrého jsme vykonali, ale spíše podle toho co dobrého jsme NEVYKONALI a měli. Ten který Krista nepotkal jej nemohl odmítnout, ten který Krista odmítl jej musel i potkat.
|
]
|
|
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 19. květen 2006 @ 08:18:20 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Karels poslal:
Rozloučení se čtenáři
Tímto se chci rozloučit se čtenáři Grano Salis. Už dál nebudu přispívat svými články do tohoto portálu.
Důvody jsou mé osobní, myslím si, že mnozí bratři a sestry si oddechnou. Už dál nebudu "rozviřovat" mnohdy poklidnou hladinu stojatých vod portálu Grano Salis. Snad jen jako návštěvník tady budu občas chodit na návštěvu.
S Pánem Bohem, Karels |
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 08:55:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | jasně, rozumím... |
]
Re: Kdo je souzen? ale proč Karels nepostoji? (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Sobota, 20. květen 2006 @ 08:53:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Karelsi,
nevím, co z důvodů tě vede k couvání z G S, ale proč to?
Můj postřeh:
píšeš pro lidi, kteří většinou znají česky a moravsky. Je dobře, když rozumné omezení přispěje k rozšíření.
Kdo zná staré jazyky? Jen odborníci. Proto, kdyby ses snížil k nám, obecnými jazyky na českých a moravských úvalech mluvícím, spíše by ses přiblížil.
Je to jako s tím: kdysi se nosily krinolíny, dnes jednobarevné džíny, sukně barevné jsou složité.
Budeš-li nás napájet mlékem poznání, tvoje tuhá strava, nutící k přežvykování (ruminare) nebude tvrdá a přiblížíš se k nám, neznalým hebrejštiny a aramejštiny (mluvím za většinu?).
Rádi přijmeme povzbuzení tak rozdrobené, abychom to sousto polkli. Jeden autor z (asi) 2. století se nazýval Lactantius.
Jsem duševní kojenec a prosím o své mlíčko.
Pro rozžvýkání by stačilo jedno nečeské slovo na článek, na příklad, proč se Bůh nejmenuje JEHOVA, ani JHVH že není jméno, ale akronym, který se nesměl vyslovovat (v tom se mýlí naši bratři Jehovisté).
(Něco o Božím jménu prý napsal jistý Katz, účetní v Praze, filolog a věřící Žid, v letech cca 1925).
A nehleď na to, že existuje názorová neshoda. Některé problémy je lepší vynechat nebo obejít.
Mne třeba není jasná predestinace, ale nebojuji proti tomu.
Milý Karelsi, můžu se těšit na Tvé další příspěvky?
S pozdravem
Miro |
]
|
|
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 19. květen 2006 @ 10:59:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdravim Karle,
Verim, ze klic je ve skutecnosti, ze kozel je kozel, tedy ma chrakter kozla a proto cini i skutky, ktere odpovidaji charakteru kozla.
Naopak ovce je ovce, ma charakter ovce a protoze skutky vychazeji z charakteru, cini skutky, ktere odpovidaji ovci.
Rozhodne bychom si nemeli myslet, ze by se treba kozel mohl kvuli dobrym skutkum transformovat v ovci. To bychom cele podobenstvi prevratili naruby. Pak by to take silne odporovalo podobnemu podobenstvi o plevelu mezi psenici.
1. Plevel byl zaset jako plevel a podobne psenice jako psenice.
2. Male klicici rostlinky plevele i psenice vypadaji zpocatku stejne, ale geneticka informace je jina. Z psenice se nikdy nestane plevel a naopak.
3. V urcite fazi se zacne psenice od plevele odlisovat (to muze byt uvereni v Jezise Krista) a pak dokonce nese uzitek, zatimco plevel ji bere ziviny.
4. Pak se psenice shromazdi do sypky a plevel se pali.
Zaverecne otazky?
1. Co skonci v sypce? To co bylo uz od oseti psenice.
2. Co skonci na ohni? To co bylo od pocatku zaseto jako plevel.
Co se da |
|
|
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 19. květen 2006 @ 11:09:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Mocnym klicem k porozumeni takovym podobenstvim je predurceni. Nebojte se - je to Biblicke uceni.
Proto zdravim
vsechny zajemce o studium predurceni-biblickeho uceni na ktere se ovsem pod vlivem sekularniho humanismu jaksi pozapomelo.
Zde jsou odkazy:
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/60/zodc6005.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/61/zodc6104.phtml
http://www.hcjb.cz/Zapas_o_dusi/62/zodc6206.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/62/zodc6207.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/63/zodc6305.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/64/zodc6404.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/65/zodc6505.phtml
http://www.reformace.cz/Zapas_o_dusi/66/zodc6601.phtml
http://www.hcjb.cz/03_O_cirkvi/04_Vyznani_viry/Pet_bodu_kalvinismu.html?table=O_cirkvi&nr=1
a na GS se nedavno zabyvaly predurcenim clanky:
http://granosalis.cz/article.php?sid=4605
http://granosalis.cz/article.php?sid=4616
http://granosalis.cz/article.php?sid=4630
http://granosalis.cz/article.php?sid=4649
http://granosalis.cz/article.php?sid=4662
http://granosalis.cz/article.php?sid=4681
http://granosalis.cz/article.php?sid=4712
Pozehnane studium preje
reformovany |
Re: Kdo je souzen? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Sobota, 20. květen 2006 @ 21:51:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mám tak trochu pocit, že namísto "Sola Scriptura" zastáváš "Solus Calvinus", "Sola ZoD" a "Sola Predestinatio" :-)
Nevěřím, že nauka o předurčení a nemožnosti odpadnutí je lékem na současné problémy církve...
V pokoji,
Pastýř |
]
|
|
Re: Kdo je souzen? aneb od koho - kdo je Syn ? (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pátek, 19. květen 2006 @ 11:22:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Důležité je vědět, kdo je syn člověka.
Ježíš zdůraznil Syna člověka, On realizoval osobu ´Syn člověka´.
Syn člověka je ten, kdo vědomě v soběuspořádá to, co má od Boha a je Jeho dítko.
Ale pojem Syn člověka má dalekosáhlý význam, který se zapomíná - pro spory v šestis toletích přišlo v zapomenutí, že
- -člověk je Boží tvor, vyvýšený mezi živočichy,
-- jiskra Boží, dar synovství má pravdivě v sobě každý, ale je třeba pěstovat, proniknout, ustálit,- tak jako byl Adam první mezi živočichy, výčnělek ve všem, nenapodobitelný a nesrovnávatelný, tak jsme všichni pod ochranou Boží - ale o porušení synovství snad tu nemusím psát,
--v určitém smyslu lze srovnávat přirozenou autoritu a nadání Adama s pojmem Syn člověka - Ježíš to dokonale realizoval,
--pojmem Syn člověka označovali také gnostici cíl, který by měl být dosažen všemi a zároveň vznešenou přítomnost slávy Boží v nás - opět realizovanou beze zbytku Ježíšem,
--proto Ježíš používá slova Syn člověka, protože to je princip, který je nad námi, ale částečně v nás,
--neříká, že nás bude soudit Bůh (sedí na nebesích), ale Syn člověka, jako božský vyslanec v rouchu pozemského tvaru, který tady nosíme a měl ho i Ježíš - přikrývku našeho těla pro nesmrtelnou duši,
-- cítění mají kdokoliv, i pohané, protože tak jako je pojem ´lidskost´a pojem ´hříchy proti lidskosti´, a nevšímavost, tak je možné být v styku se zákonem Božím, i bez znalosti Písma,
--pochopení pojmů jako ´lidskost´ a potřeba je univerzální, nezávislé na vyznání, a proto Syn člověka může posuzovat chování kohokoliv, i když se nesetkal s Ježíšem, zjeveným, uskutečněným plným Synem člověka, druhého Adama, přišlého bez hříchu,
--pokud nejste ochotni ´vylít s vaničkou dítě´, ale jste schopni vidět věci toelrantně a nehldat všude rozpory, čtěte gnostiky, tam vám poradí, jak hodnotit to skvoucí jádro, které člověk má (zahalené leckdy d mlh), ale potřebujete odstranit dobový povlak, když gnostici se zájmem zjistili, že různé národy nazývají princip Boží jmény vlastními v těch zemích, což bylo dobové,
Miro
-- |
|
|
Varovani pred gnostiky (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 19. květen 2006 @ 11:39:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdravim mk,
Pokud vim, tak krestane vadeli boj s gnostickou herezi od samych pocatku. A zde je Biblicke varovani:
1. Timoteovi 6,20
Opatruj, co ti bylo svěřeno, Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají "poznání".
Ovsem rimsky katolicismus, ktery rad obhajujes mnohe z gnose (a nejen z ni) vstrebal.
zdravi
reformovany |
Re: Varovani pred gnostiky , zbytečný ostych (Skóre: 1) Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Sobota, 20. květen 2006 @ 09:55:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý reformovaný,
ze slov ´...protikladným naukám...´ještě není zřejmé, že je to zmíněná nauka = gnosis , to mohly být i jiné, tehdy šířené, i z židovského prostředí (učení prorokyně Marie hovořící v jinotajích, List Hermův a jiné, zapomenuté).
Také Pavel hovoří o skutečnostech, které byly v gnózi : hovoří o ´oblaku svědků´, na opačné straně hovoří, ´naše bojování je proti mocnostem v povětří´, a to odpovídá tomu, že gnostikové chtěli vždy obejít archonty a říci, že náš počátek je v Bohu. Strážci oblastí, archonti by bránili cestě přímo k Bohu a odkazovali by ´do příslušných hranic´, zatímco dítko Boží má smělost přistupovat v důvěře směrem k nebeské vlasti.
Podobné chování - restrikci - měli současníci – Štěpána kamenovali, když prohlásil, že vidí nebe otevřené a Ježíše obvinili, když mluvil o Otci v nebi.
Udržet lidi při zemi, o to jim šlo. My však máme ´smělé doufání´. A co vadilo současníkům u gnostiků to bylo jejich rozlišování mezi Bohem laskavým, který chce dobro a přísným Bohem pouště, který neodpouštěl.
Proto i dnes některým lidem je zastřený pohled na Otce v nebi, když z vyprávění znají ty hrozné obrazy- stačí příklad : Abakuk 3, 3-5 a 3,12.
Aby nebylo mýlky, ten obraz Hospodina u nesnášenlivých lidí Izraele je takový:
¨... Před tváří jeho šlo morní nakažení, a uhlí řeřavé šlo před nohama jeho. (Abakuk 3,5)´ a ´...V hněvě šlapal jsi zemi, v prchlivosti mlátil jsi pohany (Abakuk 3,12´).
To je vize Boha silného, který ničí nepřátele.
Zatím ale Dar Boží = Ješua (z Nazaretu) mluvil o Otci, který nechce smrti hříšníka (Ezechiel 18, 21-24).
A proto, když gnostici byli schopni interkulturního pohledu, že Boží osoba je u různých národů chápána různě, zprotivili se jiným, těm, kdo chtěli, aby všichni uznávali jen izraelskou interpretaci Boha.
A tito ´strážci hebrejské tradice´ , jak bych je nazval, odmítali dobrého Boha podle Ježíše a odmítali možnost přijít k Bohu po způsobu dětí (přijmout království nebeské) a nemluvili ani o království nebeském, ale o poslušnosti na zemi, jako u vojska.
Bůh interpretovaný od Mojžíše po Ezdráše žádá poslušnost a nedává lidem postoj osobního Boha, ale národního Zachránce a dárce Zákona. Poslušnost vede k životu, neposlušnost do otroctví (jak je psané také u Jozue).
Nedává postoj přijetí a nemluví o přerodu osoby, ale o poslušnosti. Nikodémovi na otázku ´jak se mohu znova narodit´ odpovídá Ježíš: ´ty jsi učitel v Izraeli a toto nevíš?..´ Tedy učitelé znali tehdy jen slušnost To je sice dobrá věc, ale když bude poslušný třeba katolík, ihned se zvedne vlna odporu, že je to skutkaření a záslužnictví - tedy ve šlépějích SZ, i když i tam (v SZ i v řkc) se učí o potřebné milosti, kterou si nezasluhujeme, ale dostáváme.
Gnostici jsou o mnoho více v souznění s reformací, než se myslí (nebo naopak, reformační osvobození je v souladu s postojem gnostiků - jistě mne za to ukamenuješ).
Proto bych neodmítal četbu gnostiků - po odfiltrování dobové diskuze (o názvech bohů) se lze mnoho poučit.
Publikoval o nich snad Kratochvíl a jeden překlad má název Píseň o perle - je opravdu o Ježíšovi. |
]
|
|
Varovani pred gnosi; doplneni (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 19. květen 2006 @ 11:42:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | zde jeste s dalsim versem, aby to bylo uplne jasne;
1 Tm
6,20 Opatruj, co ti bylo svěřeno, Timoteji, vyhýbej se bezbožným řečem a protikladným naukám, které se lživě nazývají "poznání".
6,21 Kdo se k němu hlásí, zbloudil ve víře. Milost s vámi!
|
|
|
|
|