Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 224, komentářů celkem: 430124, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 565 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Syntezator
Nemohouci1
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116905027
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Překrucování Apokalypsy
Vloženo Pátek, 21. duben 2006 @ 22:32:00 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal presbyter

Jelikož se nepovažuji za bezchybného exegetu a biblistu, rád opírám svůj úsudek za 1) o modlitbu, 2) o práci renomovaných biblistů, zejména z evangelické církve, kde má biblické studium dlouhou a skvělou tradici. Citací z díla evangelíka prof. Petra Pokorného chci ukázat, že výklad knihy Zjevení, který podává film „Žena jedoucí na šelmě“ a který mnozí mezi vámi obhajují, je i podle reformační exegeze mylný a scestný.

1. Pronásledování, o nichž se mluví v 13. kapitole Zjevení, jsou zřejmě pronásledování doby Domitianovy, Babylón je, podobně jako v první epištole Petrově, Řím a číslo 666 ze Zj 13, 8 by podle gematrie (záznam slov podle písemné hodnoty jednotlivých písmen) mohl být buď Nero (Neron Quesar), nebo (podle několika kombinací zkratek a titulů na mincích) císař Domitianus. První výklad se může také vztahovat na Domitiána jako "Nerona znovu přišlého" (Nero redivivus) a lépe odpovídá obrazu dvou šelem z 13. kapitoly. Dobu vzniku této knihy můžeme tedy ztotožnit s dobou vlády Domitianovy. Ze Zj 11, 2 je zřejmé, že to rozhodně bylo po pádu chrámu r. 70. 2. Apokalypsy nechtěly sdělit nějaké tajemné poselství pozdějším generacím, ale mluvily do konkrétní situace svých současníků. Zjevení Janovo podobně jako většina apokalyps vznikalo v době pronásledování křesťanů a tím, že metodou "věštění z toho, co se stalo" (vaticinium ex eventu) mluvilo o přítomném utrpení jako o něčem, co přijde podle Božího zjevení, ujistilo své čtenáře, že přítomné utrpení není něčím, co by rušilo Boží záměr. 3. Smyslem popisu apokalyptických vizí je tedy zasadit současnou realitu do souvislosti s poslední skutečností a ukázat jí tak v novém světle, takže se ve Zjevení Janově odsouzený Beránek stává sám soudcem. Zdůvodňovat na základě Zjevení, že musí přijít války a utrpení, je nepochopením apokalypsy a znevážením středu Nového Zákona, jímž je evangelium o Ježíši Kristu. V dějinách k takovým spekulacím o knize Zjevení docházelo zejména tam, kde tato kniha byla čtena mimo souvislost ostatních novozákonních svědectví. Je to pochopitelné, protože člověk (biblicky: hříšný člověk) má sklon řešit své problémy útěkem do údajných tajemných oblastí, které si může přizpůsobit svým představám. Bible ale takovou únikovou cestu usvědčuje z modlářství. I ve Zjevení jde o to, aby čtenáři v konkrétní chvíli věděli, že zabitému Beránkovi patří budoucnost a zachovali mu věrnost. 4. Kniha Zjevení vyvolávala někdy i nezdravé reakce. Některé skupiny byly apokalyptickými vizemi odvedeny od vlastního evangelia. Luther, Zwingli i Kalvín měli proto ke Zjevení značný odstup a dodnes je třeba připomínat, aby bylo čteno v souvislosti s ostatními knihami Nového Zákona. 5. Vynález jaderných zbraní i rozpad socialistického experimentu spolu s duchovní krizí Západu způsobil, že apokalyptické vize začaly vypadat realisticky a aktuálně. Ani dnes však nesmíme zapomínat na to, že věštci, kteří dopředu prorokují nevyhnutelné katastrofy, aniž by naznačovali alternativu a východisko, si takové katastrofy ve skutečnosti přejí. Právě jsme však ukázali, že takovým způsobem Zjevení vykládat nemůžeme, chceme-li respektovat jeho původní funkci a nechceme-li zapřít svou víru. Zjevení chce ukázat za současnost („co bylo, pominulo“ - Zj 21, 4) a otevřít výhled k příchodu nového věku, kdy Bůh bude bydlet s lidmi a setře jim každou slzu s očí, a kdy nebude smrti, ani žalu, ani nářku, ani bolesti (Zj 21, 1-4). Zdroj: Petr Pokorný, Literární a teologický úvod do Nového Zákona (Vyšehrad, Praha 1993, str. 264-268). Výzva všem anti-katolickým apokalyptikům: Vaše vnitřní problémy, které máte s římskou církví, vás neopravňují překrucovat Písmo svaté a promítat do něj své nebiblické a nereálné představy. Jenom tak opakujete chyby všech chiliastů a jiných blouznivců před vámi. V praxi tím dokazujete, že hereze se opakují. Nadále bratrsky Presbyter


"Překrucování Apokalypsy" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Sobota, 22. duben 2006 @ 19:22:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zabývání se katastrofou jsem našel také v americkém myšlení. V jednom příběhu z kovbojského Západu se vyskytl kůň plavé barvy, farmářce, která byla horlivá čtenářka Písma to připomínalo plavého koně z Apokalypsy, a opravdu potom vznikly potíže s nebezpečným zvířetem. napsal to snad Zane Gray a je to ukázka nutkavého myšlení na blížící se nesnáze.
O Armageddonu se mluví často, dokonce i američtí presidenti v čase Gorbačova mluvili o Armageddonu, ačkoliv nebyli adventisté. Teď pominulo nebezpečí útoku ze strany SSSR a zase se hledají nepřátelé jižněji, ale stále na východ od USA (to je Irák a Irán).
Zajímavou konstrukci myšlenky jsem nael ve spise Učení královny Kuntí, kterou vydalo Hnutí Hare Kršna. Zakládá se na 19 větách, které pronesla královna v souvislosti s Kršnou a obsahuje hlavně lásku a oddanost. Kršna byl zde (kníže ve Vrindávaně) a přijde opět. Védy říkají, že z času na čas se vtěluje Višnu jako člověk, aby lidem přinesl nové světlo, a to vždy, když se pořádek a zbožnost kazí. Kuntí čeká, že se znova objeví Kršna a protože ví, že předcházet budou pohoršení a násilí, vítá je jako poselství o čase, kdy On přijde. těší se že se časy zhoršují, je blíže svému Milému.
Nějak mne napadla paralela: kdyby zamilovaná žena milovala velitele hasičů, ale nemohla by se s ním stýkat, snad by si přála, aby v okolí vypukl požár, aby on přišel se svými lidmi hasit a opět by ho viděla.
Ale rozebírání Apokalypsy u nás mi spíše připomíná hysterii, nebo tíhnutí ke dramatickým prožitkům. V civilu jsou takoví lidé třeba označováni jako ´panikáři´, mají katastrofické vize, ale tady je scénář, hodný jejich velkého vzedmutí myšlení.
Jiná myšlenka pochází od jednoho německého zednáře z 18. století, jehož jméno jsem zapomenul, a ten říká, abychom porozuměli Písmu též alegoricky : co čteš o příbězích apoštola Petra nebylo o něm, ale je to o Církvi. Tedy ta slova se týkají Církve (docela bych tou rozuměl, také zapření Krista a občasný kající návrat), a s tohoto hlediska bych dodatečně interpretoval o Zjevení čteš Apokalypsu a čteš o sobě, o své duševní krizi a uzdravení, Je to pro tebe člověče, zbav se svých hříšných náklonností, jinak tě obraz hněvu rozruší (hněv přijde na tě) a dej vznik beránkově cestě, aby konečné vítězství bylo nepochybné. Dojdeš do stavu, kdy Bůh bude tvým světlem a nic nečistého do nového stavu nevejde.



Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Sobota, 22. duben 2006 @ 21:09:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Apokalypsy nechtěly sdělit nějaké tajemné poselství pozdějším generacím, ale mluvily do konkrétní situace svých současníků.

a do které součastné doby (když to teda nemluví o budoucnosti) patří kapitoly 18 - totální zničení Říma, viděné i z moře (dým z požáru), a nebo 20 - Gog + Magog, všichni proti Izraeli Armagedon, vržení do ohnivého jezera?

promiňte ale vaše vysvětlení mi nepřipadá věrohodné.






Re: Překrucování Apokalypsy (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 24. duben 2006 @ 10:17:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to zase opět jeden z názorů, kterých padá a bude padat ještě hodně. Zrovna s tímto postojem se neztotožňuji. Nic víc, nic méně...



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy