Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Radoslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 0, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 224, komentářů celkem: 430124, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 557 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Syntezator
Nemohouci1
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116905306
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Základní principy vztahu Ruské pravoslavné církve k jinoslavným
Vloženo Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 12:26:15 CET Vložil: xvejvodam

Ekumenismus Základní principy vztahu Ruské pravoslavné církve k jinoslavným
(tj. nepravoslavným) xvejvodam převzal ze http://www.orthodoxia.cz/srovn/mospat-jinoslav2.htm (Oficiální dokument Ruské pravoslavné církve) 2.) Snaha o obnovení jednoty 2.1 Důležitým cílem ve vztazích Pravoslavné církve k jinoslavným je obnovení Bohem přikázané jednoty křesťanů (Jan 17,21), která vychází z Božího úmyslu a patří k samotné podstatě křesťanství. Je to úkol prvořadé důležitosti pro Pravoslavnou církev na všech úrovních její existence. 2.2 Lhostejnost ve vztahu k tomuto úkolu nebo jeho odmítnutí je hříchem proti Božímu přikázání o jednotě. Podle slov sv. Basila Velikého, "pro upřímně a pravdivě pracující pro Pána je potřebné jediné - aby ještě připojili starost o přivedení zpět k jednotě Církve ty, kteří jsou tak často mezi sebou rozděleni".

2.3 Leč uznávajíc nutnost obnovení narušené křesťanské jednoty, tvrdí Pravoslavná církev, že pravá původní jednota je možná jen v lůně Jediné Svaté a Apoštolské Církve. Všechny ostatní "modely" jednoty jsou považovány za nepřijatelné. 2.4 Pravoslavná Církev nemůže přijmout tezi o tom, že nehledě na historická rozdělení, principiální a hluboká jednota není jakoby narušena, a že Církev máme chápat (pojímat) jakoby byla totožná (splývala, kryla se) s celým "křesťanským světem", že křesťanská jednota jakoby existuje nad hranicemi denominací a že rozdělení církví přísluší čistě k nedokonalé úrovni lidských vztahů. Při této koncepci zůstává Církev jedinou, ale tato jednota se nedostatečně projevuje ve viditelných formách. V takovémto modelu jednoty není úkol křesťanů chápán jako obnovení ztracené jednoty, ale jako projevení jednoty, která zde stále existuje. V tomto modelu se opakuje učení o "neviditelné církvi" vzniklé za reformace. 2.5 Zcela nepřijatelná - jakožto spojená s výše uvedenou koncepcí - je tzv. "teorie větví", potvrzující normálnost i dokonce prozřetelnost existence křesťanství ve způsobu oddělených "větví". 2.6 Pro Pravoslaví je nepřijatelné hlásání toho, že křesťanská rozdělení jsou nevyhnutelnou nedokonalostí křesťanské historie, že existují jen na povrchu historie a mohou být zahojena či překonána za pomoci kompromisních interdenominačních dohod. 2.7 Pravoslavná církev nemůže uznávat "rovnost denominací". Ti, kteří odpadli od Církve, nemohou být znovu sjednoceni s ní v tom stavu, ve kterém se nyní nalézají - jejich dogmatické odlišnosti (rozdíly) musejí být překonány a nikoliv prostě opomíjeny (obcházeny). To znamená, že cestou k jednotě je cesta pokání, obrácení a obnovy. 2.8 Nepřijatelná je myšlenka o tom, že všechna rozdělení jsou tragickými nedorozuměními, že neshody (rozdílnosti) se ukazují být nesmiřitelnými jen kvůli nedostatku lásky druh k druhu, kvůli nedostatku přání chápat, že i při všech rozdílnostech a neshodách je dostatečná jednota a souhlas v tom "hlavním". Rozdělení nelze redukovat (omezit, svádět) pouze na lidské vášně, egoismus, a tím spíše ne na kulturní, sociální či politické okolnosti. Dále je nepřijatelné tvrzení, že Pravoslavnou církev odlišují od křesťanských společenství, s nimiž nemá společenství, problémy pouze druhořadého charakteru. Nelze všechny rozdílnosti a rozpory redukovat (svádět) na různé netheologické faktory. 2.9 Pravoslavná církev odmítá také tezi o tom, že jednotu křesťanského světa možno obnovit jen cestou společné křesťanské služby světu. Křesťanská jednota nemůže být obnovena shodou ve světských otázkách, při čemž by se křesťané ukázali být jednotni v druhořadém, ale rozcházeli by se v základním. 2.10 Nepřípustné je omezovat shodu ve víře úzkým okruhem nutných pravd, aby za jejich hranicí byla dovolena "svoboda v tom, co je pochybné". Nepřijatelné je samo ustanovení tolerance k různosti názorů ohledně víry. Při tom však nelze směšovat jednotu víry a formy jejího projevu. 2.11 Rozdělení křesťanského světa je rozdělením v samotné zkušenosti (praktikování, poznání) víry, a nikoliv pouze v doktrinálních formulích. Musí být dosaženo plné a upřímné shody v samé zkušenosti víry, a nikoliv jen v jejím formálním vyjádření. Formální věrovyznávaná jednota nevyčerpává jednotu Církve, ačkoliv je jednou z jejích nutných podmínek. 2.12 Jednota Církve je především jednotou a společenstvím v Tajinách (svátostech). Avšak pravé původní společenství v Tajinách nemá nic společného s praktikou tzv. "interkomunia". Jednota se může uskutečňovat pouze v totožnosti (identitě, shodě) blahodatné zkušenosti (tj. zkušenosti, která je darem Boží milosti) a života, ve víře Církve, v plnosti Tajinného (svátostného) života v Duchu Svatém. 2.13 Obnovení křesťanské jednoty ve víře a lásce může přijít pouze shůry - jako dar Všemohoucího Boha. Pramen jednoty je v Bohu, a proto samotné lidské úsilí pro její obnovení bude marné, neboť "nestaví-li dům Hospodin, marně se namáhají stavitelé" (Žalm 126,1 dle LXX). Jedině Pán náš, Ježíš Kristus, který dal přikázání o jednotě, je ten, kdo může dát síly pro její naplnění, protože on je "cesta a pravda i život" (Jan 14,6). Úkolem pravoslavných křesťanů je však spolupracovat s Bohem v díle spásy v Kristu. Převzato z oficiálního website Ruské pravoslavné církve Moskevského patriarchátu: http://www.mospat.ru URL tohoto článku - http://www.mospat.ru/text/principles/id/66.html Poznámky vepsané do textu (kursivou v závorkách) pocházejí od překladatele do češtiny.

"Základní principy vztahu Ruské pravoslavné církve k jinoslavným" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.14 sekundy