poslal Krestan
Plzeňská náboženská scéna IV.
(pokračování)Studie o stavu religiozity v Plzni
vypracovaná pro Magistrát města Plzně
Napsal: Mgr.Mgr. Martin
Fojtíček
Spirituální Země
Spirituální Země je nadace, jejímž zakladatelem je Petr
Chobot (nar. 1967). Petr Chobot studoval
psychofyziologii v Leningradě a na Dálném Východě se seznámil s šamanskými
a súfickými (súfismus - islámský mysticismus) technikami. Od roku 1992
veřejně přednáší a vede semináře. Myšlenkově se plně opírá o schemata
Nového Věku (svět jako fikce, nutnost rozšíření vědomí, kontakty se Zemí, s
mimozemšťany, zvětšení lidských možností,
regrese do minulých životů, léčení). Pro praxi navrhuje užívání různých
psychotropních prostředků pro navození změněného stavu vědomí. Jedním z
prostředků je metoda transformační fytoterapie - působení účinných rostinných
látek na organismus (účastníci seminářů pijí
speciálně připravený bylinný nápoj).
V Plzni se konají semináře a přednášky několikrát za rok v areálu učňovských
škol, Karlovarská 99. Účastní se několik desítek osob.
Kontakt:
Spirituální Země
Korunovační 9, 170 00 Praha 7
tel.: 02/371 952
Jubilejní 31, 315 01 Plzeň
tel: 019/ 72 40 146
Klub psychotroniky a UFO
Klub psychotroniky a UFO má z hlediska našeho předmětu zvláštní hraniční
postavení, přesto jej v této široce pojaté kapitole zmíníme.
Klub psychotroniky a UFO
Borská 19 (hotel Victoria), 320 22 Plzeň
tajemník L. Šafařík
tel.: 27 43 56
e-mail: safarik@zeus.zcu.cz
Klub psychotroniky a UFO vznikl v Plzni v r. 1991. Dnes má přes 600 členů v
celé republice v několika pobočkách, v Plzni a okolí asi 100. Věnuje se
badatelské a osvětové činnosti v oblasti anomálních jevů, zejména v
následujících oblastech:
UFO a jiné pozorované anomálie v
atmosféře
anomálie jako psychokineze, různá zjevení, kontakty s cizími bytostmi, stašidelné domy
alternativní medicína - léčitelství,
automatická kresba a psaní
zvláštní schopnosti osob - telepatie,
samovolné přitahování předmětů (biogravitace); pátrání o životě mystiků a léčitelů
výskyt kruhů v obilí - dokumentace a výzkum
herpetologie - výzkum plazů
filosofické pozadí výskytu anomálií - metodologie vědy
Klub pracuje v několika sekcích podle oblasti zájmu, pořádá přednášky a
výstavy, organizuje expedice, vydává pravidelný bulletin ZAZ (Západočeský archeoastronautický zpravodaj) a další
publikace.
Klub nevyvíjí žádnou vlastní náboženskou činnost, názorově se ale ztotožňuje
(i podle tvrzení tajemníka klubu) s pohledem vlatním hnutí New
Age.
4 Shrnutí, výhledy
4.1 Bilance religiozity
Na základě získaných statistických údajů se jeví problém náboženství v Plzni
jako okrajový.
Z údajů vyplývá, že pravidelně se
náboženského života svého společenství účastní něco přes tři tisíce
Plzeňanů (kolem dvou procent populace).
Toto číslo ovšem nevyjadřuje celkový počet občanů interesovaných na
náboženství a duchovním životě v Plzni. K tomuto počtu je třeba přičíst
množství starých lidí, kteří byli nábožensky vychovaní a náboženského života se
neúčastní proto, že nemohou, či nechtějí měnit své stereotypy z doby totality.
Svůj duchovní život omezují na příležitostné návštěvy obřadů, na poslech
náboženských pořadů v rozhlase apod.
Další nezanedbatelná složka duchovně angažovaných lidí se realizuje návštěvou
kursů jógy (1600 klientů ve škole jógy Ing. Hoška), účastí na seminářích a
přednáškách (léčitelství, reiki aj.), studiem literatury. Podíl takto
angažovaných odhadujeme do 5% populace Plzně.
Matrikové záznamy by svědčily o angažovanosti mnohem vyšší (kolem 30%), tento
odhad je však evidentně nadhodnocený a není vhodné jím
argumentovat.
4.2 Závažnost problému
Jakkoli se na poli náboženství angažuje jen malý díl populace,
problém religiozity není jevem okrajovým.
Uvědomíme-li si, že většina problémových náboženských společenství povstala
působením jediné (často předtím prakticky neznámé) osobnosti, nebudou údaje
o počtu nábožensky angažovaných hlavním ukazatelem závažnosti problému.
Při úvahách o problematice náboženství bude třeba zohlednit širší
společenskou situaci, “náladu” populace, vnitřní postoje lidí. Bez ambice na
komplexní postižení těchto obecných předpokladů vývoje religiozity uvádíme
několik poznámek k současné situaci v naší zemi.
V České republice zvolna klesá podíl institucionalizovaných věřících,
věřících, jejichž příslušnost k určitému náboženskému společenství (většinou k
tradičním církvím) je jednoznačná. Nastupující trend chápat náboženství
jako osobní záležitost každého člověka, bez jednoznačného přihlášení se
ke konkrétní instituci, vede ke vzniku pestré nabídky duchovních aktivit na bázi
placených kursů, seminářů, škol atd. Ve svobodné společnosti tak vzniká jakýsi
trh náboženských idejí, kde je k dostání téměř vše a žádostivostí člověka
je okusit od každého kousek. Pluralita bývá zaměňována synkretismem,
hloubka okamžitým efektem.
Proti vzrůstajícímu pluralismu, relativismu a rozmlženosti pravdy sílí i
opačný trend. Jisté malé procento lidí se sdružuje ve skupinách přesvědčených o jedinečné
správnosti vlastní cesty. Tato tendence bude ještě posilována apokalyptickými vizemi spojenými se
zlomem tisíciletí (např. sektářské společenství kolem Parsifala Immanuela na
Hořovicku v letech 1993 a 1994).
4.3 Možná skrytá nebezpečí
Všeobecnou bolestí, které usnadňuje působení řady hlasatelů bizarních nauk a
sektářských společenství, je totalitní dědictví filosofické, duchovní a
religionistické negramotnosti. Běžný občan neví o fenoménu náboženství a
jeho konkrétních projevech zpravidla skoro nic. Tato neznalost základních faktů usnadňuje sektám manipulaci a
získávání nových členů.
Přitom řada naukových systémů různých hnutí v sobě obsahuje množství
historických, religionistických a filosofických (ale i fyzikálních a
medicínských) omylů, či přinejmenším podezřelých tvrzení, které však díky
absenci filosofické průpravy a základního náboženského (či religionistického)
vzdělání posluchači přehlíží.
V rámci práce na tomto projektu jsme se sami přesvědčili, jaké množství omylů
se v nejrůznějších hnutích presentuje a jaké důvěře se těší jejich
hlasatelé. Pravda se většinou neprokazuje, ale hlásá. Ztotožnění s naukou
není rozumové, ale pocitové, často ovlivněné osobou hlasatele. Jde tedy spíše o
manipulaci, než o argumentaci.
Vinou našeho kusého vzdělání se stává, že propracovanou misií hlásaný
náboženský názor určité skupiny je často prvním uceleným výkladem světa (vyjma
marxistického), se kterým se zájemce setkal, a snadněji se pro něj stává
jedinečný a nezpochybnitelný.
Jiný, psychologický důvod přitažlivosti
mnohých náboženských společenství je výrazně vyjadřovaný zájem o nově
přicházejícího člena (tzv. love bombing - “bombardování láskou”, často pečlivě propracovaný a
pro nováčka nepozorovatelný), který naplňuje zájemcovy potřeby být milován a
oceňován, někam patřit. Takto je oslovena ta část člověka,
které v dnešní konzumně a výkonnostně orientované společnosti často
strádá.
Aktuálním problémem je rozčarování některých občanů z rozvoje svobodné
demokracie v naší zemi. Ztráta jistot (morálních i materiálních),
“garantovaných” komunistickou diktaturou, se může projevit inklinací k
totalitním strukturám sekt, které ztracený pocit jistoty opět
zajistí.
4.4 Prognóza situace v
Plzni
Náboženská situace se bude zřejmě v dalších letech dále měnit. Lze možná
alespoň odhadnout trendy, které budou v budoucnu působit.
Obecně bude zřejmě klesat podíl institucionalizovaných věřících.
Zavedené církve se budou pokoušet udržet alespoň stávající stav. Z křesťanských
církví mají do budoucna šanci růst hlavně “živé” farnosti a sbory. V katolické
církvi nejspíše farnost Lochotín
(díky působení mladých františkánů přímo na sídlišti v novém farním středisku v
Komenského ul.) a Litice (charismatické společenství KGB bude přitahovat lidi z
regionu). Podobně se může rozrůst lochotínská farnost Evangelické
církve metodistické, využije-li možností
budovaného farního střediska na Bolevci. Jistou naději má i romský křesťanský
sbor Penúel (finančně patrně jištěn
organizací AFC s možností oslovit romskou komunitu). U dalších křesťanských
společenství se lze nadít spíše jen růstu nevýrazného. (Tyto prognózy se mohou
již v několika týdnech ukázat jako mylné, nejsou podloženy seriózními modely,
vycházejí z “pocitu” a zkušenosti autora.)
Další skupinou, která se patrně bude rozvíjet,
jsou svědkové Jehovovi, neboť jejich misijní úsilí je pečlivě
koordinováno a věnuje se i okrajovým skupinám společnosti, které ostatní
náboženské společnosti oslovují jen zřídka: sluchově a zrakově postižení
(několik členů plzeňských sborů studuje znakovou řeč, vydávají se publikace v
Brailově písmu), ukrajinští a ruští pracovníci (pořádají se bohoslužby v
ruštině, věnují se jim misionáři v polní službě, v Plzni se distribuuje
literatura v ruštině a ukrajinštině).
Kromě křesťanských a křesťanství podobných náboženských společností se bude
patrně rozrůstat počet posluchačů nejrůznějších kursů v intencích
psychoterapeutických hnutí a v duchu hnutí New Age. Hnutí lidského
potenciálu, rozšiřování schopností, sebepoznání apod., jakož i reiki a další systémy budou patrně čím dál více
populární (metody jsou nenáročné, není třeba podstatně měnit životní styl, lze
si je “koupit”). Tyto aktivity, které nabízí např. roudenský dům U Slunce, budou
pravděpodobně ještě vyhledávanější.
Do podoby sektářsky uzavřeného společenství se
silným autoritářským prvkem by mohlo vrůst (podle některých již vrůstá)
společenství kolem Jitřní hvězdy.
4.5 Prevence negativních náboženských
jevů
Pojetí preventivních opatření je nutně závislé na pojetí náboženství
samotného. Od chápání hodnoty a smyslu náboženství se odvíjí chápání
negativních náboženských jevů (např. pro někoho je každý projev
náboženského života fanatismem a každá jeho presentace manipulací). V této práci
chápeme jako negativní náboženské jevy s
negativním dopadem na jednotlivce a společnost. Dopadem negativních
náboženských jevů na jednotlivce míníme zejména výraznou nežádoucí a
nekontrolovanou změnu psychiky, rozpad osobnosti,
závislost, nezvládnuté pocity viny, depresivnost apod., ale
také ztrátu majetku, postavení, zázemí. Negativními náboženskými jevy ve vztahu ke společnosti
rozumíme rozpad původních sociálních vazeb při vstupu do náboženského
společenství, uzavřenost skupiny, manipulaci a každé porušení platného právního
řádu.
Návrhy preventivního působení shrnujeme do tří
odstavců: vzdělávání, informovanost
a sdílení.
4.5.1 Vzdělávání
Prvním a nejdůležitějším způsobem prevence negativních náboženských jevů
je výchova a vzdělání. Vzhledem k dědictví totality jde v
krátkodobém pohledu především o
vzdělávání učitelů, výchovných pracovníků a všech, kteří s problematikou náboženství přicházejí
do kontaktu.
V dlouhodobém kontextu jde o vzdělávání dětí
a mládeže v rámci společenskovědních předmětů ve školách. Téma náboženství
je sice součástí osnov občanské nauky pro základní školy, výuka tohoto tématu se
však setkává s potížemi a rozpaky, především proto, že sami učitelé nemají v
této oblasti utvořený konsistentní názor. Přitom právě mládež ve věku
od patnácti do pětadvaceti let je právě z hlediska náboženského sektářství
nejrizikovější skupinou.
Školy (a také internáty) byly na počátku devadesátých let předmětem misijního
zájmu. Náboženská společenství využila otevřenost ředitelů vůči náboženské
osvětě, a tak v některých plzeňských školách besedovali mormoni, Slovo
života a další. Některé školy nakoupily pro výuku literaturu hnutí Haré Kršna a
jiných minoritních náboženských skupin. Ještě v roce 1997 dostala každá plzeňská
škola od Svědků Jehovových knihu Tajemství rodinného štěstí.
Možnosti
Autor koná přednášky s religionistickou
tematikou pro pedagogy i pro veřejnost od roku 1995 (Problém
sektářství, Sekty a nová náboženská společenství v Plzni, Východní náboženství
a Západ, Reinkarnace aj.), ve školním roce 1997/98 konal na středních
školách několik přednášek na témata velká světová náboženství a náboženské
sektářství. Další vhodné přednášky pro pedagogy nabízí Pedagogické centrum. V prvním
pololetí roku 1998 proběhl kurs pro učitele dějepisu a společenských věd
organizovaný Českou křesťanskou akademií, na kterém přednášeli přední čeští religionisté,
teologové a jiní odborníci (Halík, Trojan, Filipi, Vaško, ...).
Nevhodné přístupy
V sekularizované (zesvětštělé) společnosti se objevuje názor, že nebezpečí
náboženských patologií se vyvarujeme, jestliže se vyvarujeme náboženství
jako celku. S tímto názorem nesouhlasíme a domníváme se, že vyřazení
informací o náboženství z výchovy riziko “nezvládnutí” vyrovnání se s
náboženstvím zvyšuje.
Podobně omezení náboženského vzdělání na varování před sektami je řešení
jen částečné. Vytváří falešnou představu dvou polarit: světské (ateistické)
společnosti a světa sekt. Střední cesta zdravého duchovního života se pak
většinou stáčí buď k náboženské patologii nebo
ke kryptoreligiozitě.
4.5.2 Informovanost
Pro dobré rozhodnutí jsou třeba informace. To
platí i o orientaci na náboženské scéně.
Možnosti
Informovat o působení nových, málo známých náboženských společenstvích si
uložila pražská Společnost pro studium sekt a nových náboženských
směrů (Soukenická 15,110 00 Praha 1, tel.: 02/24 81 94 04, čtvrtek 15.30-17.30),
která má svou pobočku i v Brně. V Olomouci pracuje Centrum pro prevenci
v oblasti náboženských sekt při YMCA (třída 17. listopadu 43,
772 00 Olomouc 2, tel. a fax: 068/522 19 44,
středa 17.00-20.00). V Plzni působí v tomto oboru Křesťanské
informační centrum Milost (Thámova 4, 320 25 Plzeň; konzultace každé druhé
úterý v měsíci od 19 do 21 hod.; vede Karel Doležel, tel. domů:273 545).
Konzultace k tomuto tématu rád poskytne i autor.
Pro ucelený pohled je vhodné kombinovat informace z více zdrojů. Velice se nám osvědčilo
kontaktovat přímo někoho z vedení zkoumaných náboženských společenství. Nelze si
však utvořit komplexní obraz na základě jediného setkání.
Kompetentní osoby na městských úřadech by měly mít o náboženské situaci ve
městě poměrně dobrý přehled. Zejména tam, kde jde o práci s mládeží,
kulturní a sociální aktivity. Přehled o aktivitách náboženských společností,
zejména zaměřených na mládež, by měl mít i Školský úřad.
4.5.3 Sdílení
Jistou možností, jak pomoci vzájemnému poznávání a porozumění různých
náboženských společenství je sdílení v nejrůznějších (sociálních,
vzdělávacích a jiných) aktivitách.
Situace
V jistém smyslu je prostředím takového sdílení plzeňská ekumena, díky
níž se extrémní postoje některých křesťanských charismatických společenství
přiblížily “křesťanskému standardu”, tzn. omezila se černobílá rozlišování,
vydělování, horečná nevěrohodná misie (která je svojí neodbytností často spíše
kontraproduktivní) atd.
Jiné kontakty tohoto typu nám nejsou známy.
Možnosti
Platformou společného poznávání a sdílení různých náboženských
společenství mohou být humanitární a podobné projekty, možná i iniciované
městem.
Optimální formou sbližování je mezináboženský dialog, který se
u nás jen pozvolna rodí, zejména péčí několika
pražských aktivistů.
V některých náboženských společenstvích existuje na základě konkrétních
zkušeností pocit pronásledování
společností, který je vede do větší izolace a zvyšuje riziko nezdravých
projevů. Tento pocit pronásledování
přežívá, jak jsme se mohli při realizaci našeho projektu přesvědčit, v některých
společenstvích dodnes. Právě sdílení, upřímný zájem o lidi z takových
společenství, úcta k jejich tradici a otevřenost ve vztahu k nim pomáhá budovat
zdravé vztahy. Tyto vztahy pak mohou být
mostem k porozumění, přiblížení, případně i k proměně nábožensky patologického
společenství ve společenství zdravější. Osobní kontakty členů různých
společenství mohou také usnadnit odpoutání některých závislých členů od
totalitní autority nějaké sekty. Tuto
otevřenost však musí provázet vlastní věrohodnost a zřetelnost
postojů.
4.5.4 Konkrétní opatření
V Plzni navrhujeme konkrétně toto:
- konání jednorázového (např.
jednodenního) semináře pro kompetentní úředníky Magistrátu,
ev. Školského úřadu, bezpečnosti aj. na téma
náboženství a náboženskost, náboženská situace v ČR a v Plzni, pod vedením
religionistů a odborníků (Štampach, Vojtíšek z pražské Společnosti pro studium
sekt aj.)
- nabídka přednášek na témata
co je náboženství, nebezpečí zneužití
náboženství - problém sektářství pro
střední školy
- propagace informačních center, kde se
lze o nových náboženských směrech dozvědět seriózní informace (SSSNNS Praha,
Milost Plzeň)
- v případě spolupořádání, povolování, podporování a zaštiťování různých
duchovních (ale i mírových, ekologických a jiných) aktivit městem
konzultovat tato rozhodnutí s odborníky na nová náboženská hnutí
- iniciovat, nebo alespoň podporovat vzájemné
kontakty náboženských společenství ve městě
- nepředloženými kroky nezahnat žádné
společenství do defenzívy (perzekuce, metoda “dvojího metru” vůči novým
náboženským proudům apod.)
- všímat si všech nových náboženských
aktivit a hnutí ve městě
Závěr
Práce Plzeňská náboženská scéna si kladla
za cíl popsat současné náboženské dění v Plzni, ukázat jeho problémová místa,
navrhnout vhodné postoje magistrátu a prevenci negativních náboženských jevů v
Plzni.
V rámci studie jsme nakontaktovali přes čtyřicet v Plzni působících
náboženských společenství a řadu jednotlivců, od většiny společenství jsme
získali informace o počtech členů, struktuře a hlavních aktivitách.
Zúčastnili jsme se několika desítek bohoslužeb, modlitebních shromáždění,
přednášek a meditací. Osobně jsme se setkali asi s dvaceti vedoucími
představiteli těchto společenství, s řadou
ostatních jsme jednali telefonicky.
Žádné z popsaných společenství nás neodmítlo, vždy jsme se setkali s vůlí
ke kontaktu. I ta společenství, která se po zkušenostech s novináři
obávala zneužití poskytnutých informací, se kontaktu neuzavírala (Církev
sjednocení, Haré Kršna, DUB).
Zkušenosti, kontakty a přátelství získaná během práce na projektu přesahují
rámec vypsaných faktů. Jakkoliv jsme se setkávali s rozdílnými náboženskými
pohledy, vždy byla zřejmá snaha po porozumění a vstřícnost. S touhou po tomto porozumění a s odkazem na naši
nedostatečnost zde předkládáme tuto práci a věříme, že napomůže k lepšímu
vzájemnému poznání a sblížení.
Vybraná studijní literatura:
Obecná problematika náboženství včetně základních
informací o jednotlivých náboženstvích a směrech:
Štampach I. O.: Náboženství v dialogu, Portál, Praha 1998
Křesťanství:
Filipi P.: Křesťanstvo, Centrum demokracie a kultury, Brno 1996
Štampach I. O.: Nástin ekumenické teologie, Karolinum, Praha 1995
Judaismus:
Newman J., Sivan G.: Judaismus od A do Z, Sefer, Praha 1998
Islám:
Kropáček L.: Duchovní cesty islámu, Vyšehrad, 1993
Hinduismus:
Zbavitel D., Hinduismus a jeho cesty k dokonalosti, DharmaGaia, Praha
1993
Buddhismus:
Lesný V.: Buddhismus, Votobia, Olomouc 1996 (reprint vydání z r. 1948)
Esoterismus:
Wild Maria: Křesťanství a esoterika, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní
Vydří 1997
Nová náboženská hnutí:
Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u nás, Dingir, Praha 1998
Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova universita, Brno
1997
kolektiv: Malý slovník sekt, Karmelitánské nakladatelství, Kostelní Vydří
1998
Použitá literatura:
Anzenbacher A.: Úvod do filosofie, SPN, Praha 1990
Bělohlávek M.: Archív města Plzně, průvodce po fondech a sbírkách,
Západočeské nakladatelství, Plzeň 1988
Bělohlávek M.: Církve v Plzni v první polovině 20. století - Výstupové
hnutí in: Kultura, historie a současnost Plzně - Sborník z Mezinárodní
konference k 700. výročí založení Plzně a 50. výročí osvobození Plzně konané ve
dnech 3. a 4. května 1995 v Plzni, bez vydavatele a vročení
Enroth R. a kol.: Za novými světy, Návrat
domů, Praha 1994
Filipi P.: Křesťanstvo, CDK, Brno
1996
Klimeš L.:Slovník cizích slov, SPN, Praha 1994
kolektiv autorů: Malý slovník sekt, Karmelitánské
nakladatelství, Kostelní Vydří, 1998
König F., Wanderfels H.: Lexikon
náboženství, Victoria Publishing, Praha 1994
Lang A., Němec D., Štampach O.:Církev - sloup a opora pravdy,
Velehrad, Olomouc 1993
Larson B.: Larson`s New Book of Cults, Tyndale House Publishers,
Wheaton, Illinois, USA 1989
Lužný D.: Antikultovní hnutí. Otázka nebezpečnosti nových náboženských
hnutí a metody akademického studia náboženství in: Religio 1/96, Česká
společnost pro studium náboženství, Brno 1996
Lužný D.: Nová náboženská hnutí, Masarykova universita, Brno
1997
Martin W.: The Kingdom of the Cults, Bethany House Publishers,
Minneapolis, Minnesota, USA 1985
Novotný T.: Přicházejí,
Nakladatelství a vydavatelství Rady Církve bratrské, Praha 1992
Novotný T., Vojtíšek Z.: Základní orientace v nových náboženských směrech, SSSNNS, Praha
1994
Pavlincová H. a kol.: Slovník - judaismus,
křesťanství, islám, Mladá fronta, Praha 1994
Štampach O. I.: Sekty, SSSNNS, Praha 1995
Štampach O. I.: Náboženství v
dialogu, Portál, Praha 1998
Štampach O. I.: Co je co in: Dingir 1/1998, Dingir, Praha 1998
Vojtíšek Z.: Sekta jako zneužití
náboženství in: Zneužití náboženství - pokus o nové chápání sekt, Oliva,
Praha 1996
Vojtíšek Z.: Netradiční náboženství u
nás, Dingir, Praha 1998
Zulehner P. M., Denz H.: Wie Europa lebt und glaubt, Patmos Verlag,
Düsseldorf 1993
kanonické spisy a další materiály jednotlivých církví, náboženských
společenství a hnutí
Adresář církví a náboženských
společností a dalších v práci zmíněných
subjektů
Křesťanské církve, sbory a
organizace:
Katolická církev:
Biskupství plzeňské
biskup Monsignor František Radkovský, generální vikář P. Adrián Pavel Zemek
O.Praem.
Nám. Republiky 35, 301 14 Plzeň
tel.: 722 72 39, 722 31 12, 722 55 76
fax.: 22 19 17
Farnost svatého Bartoloměje
P. Josef Šťastný
Františkánská 11
301 12 PLZEŇ
tel.: 722 60 98
Farnost sv. Martina a Prokopa
P. Alois Hurník SDB
Revoluční 98, 312 07 PLZEŇ
tel.: 726 69 53
Farnost Panny Marie Růžencové
P. Jiljí Vladimír Příkaský OP
Jiráskovo nám. 30, 301 54 PLZEŇ
tel.: 724 16 60
Farnost Plzeň - severní
předměstí
P. Šebestián Pavel Smrčina OFM
Komenského 17, 323 13 PLZEŇ
tel./fax.:52 11 23
e-mail: ofmplzen@top.cz
Farnost sv. Petra a Pavla
Budilovo nám. 1, 321 02 PLZEŇ
P. Constantino Tamiozzo
tel.: 782 81 80
Pravoslavná církev v ČR - církevní obec Plzeň
Mgr. Jan Polanský
Hálkova 6, Plzeň
tel.: 222 653
tel.: 0184/78 44 63 (domů)
Československá církev husitská:
Diecézní rada církve československé husitské
biskup Mgr. Michael Moc
Mgr. Milan Semilský
Husova 1, 301 24 Plzeň
tel. a fax 722 13 18
Náboženská obec CČSH Plzeň - západ
farářka Mgr. Marta Silná
Husova 1, 301 24 Plzeň
tel.: 222 608
Náboženská obec CČSH Plzeň - východ
farářka Mgr. Šárka Matyášová
Mikulášské nám. 11, 301 45 Plzeň
tel.: 220 679
Náboženská obec CČSH
Školní 6, 312 16
Plzeň
Českobratrská církev evangelická:
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Plzni - západní sbor
farář Jan Šoltézs
jáhenka Renata Šilarová
Němejcova 2, 320 22 Plzeň
tel.: 273 908, 74 20 268
Farní sbor Českobratrské církve evangelické v Plzni -
východní sbor
farář ThMgr. Pavel Pellar
kurátor Ing. Josef Beneš
Anglické nábřeží 13, 301 50 Plzeň
tel.: 22 70 73
Církev Bratrská
kazatel Ing. Daniel Jurčo (od října 1998 přijde jiný kazatel)
Doudlevecká 31, 301 33 Plzeň
tel.: 72 36 224
Evangelická církev metodistická:
Farnost Evangelické církve metodistické v Plzni 3
Sbor Maranatha
kazatel Ing. Zdeněk Eberle
Husova 14, 301 24 Plzeň
tel.: 722 21 68
Farnost Evangelické církve metodistické v Plzni 1
farářka Alena Procházková
Thámova 4, 320 25 Plzeň
tel.: 27 91 71
Sbor církve adventistů sedmého dne
kazatel Jaromír Ludvík
Klatovská 176, 320 08 Plzeň
tel.: 27 57 02
Křesťanský sbor Plzeň
P.O.Box 40, 318 40 Plzeň
popř. Dr. Jan Staněk
Kyšice 147, 330 01 Kyšice
tel. a fax: 794 59 18, mobil: 0603/418 525
Luteránská evangelická mise
Sbor sv. Pavla
reverend Matthew Luttman, reverend Mark Grubbs
Školní náměstí 1, 318 01 Plzeň
tel. a fax: 28 07 54, 28 60 09
Základní škola Martina Luthera, s.r.o.
ředitel Mgr. Miloš Vršecký
Školní náměstí 1, 318 01 Plzeň
tel. a fax: 28 60 09, 28 07 54
Křesťanské společenství Plzeň
pastor Karel Řežábek
Bolevecká 19, 301 66 Plzeň
tel. a fax: 53 06 01
e-mail: kaya@top.cz
Česká křesťanská misie - sbor Eden
Thámova 4, 320 25 Plzeň
tel.: 0602 40 66 70 (kazatel Daniel Zajíc)
fax.: 276 306
Novoapoštoská církev v ČR
Mgr. Monika Tomašáková
Gerská 18, 232 23 Plzeň
tel. a fax: 52 43 30
popř. církevní prezident Jan Mutschler
V lesíčku 4/623, 150 00 Praha 5
tel. a fax: 02/573 10 120, 573 10 121
Slovo života Plzeň
pastor Marek Kult
Hodonínská 59, 310 02
Plzeň
tel.: 53 84 25
Velvyslanci na místě Kristově
p. Sang
Strážnická 28, 310 00 Plzeň
tel. a fax: 53 25 70
Jitřní hvězda
Pavel Hrabě
Rychtaříkova 44, 307 05 Plzeň
tel.: 74 30 892
Christadelfians
PhDr. Miloš Bednář
P. O. Box 7, 110 06 Praha 6
tel.: 02/7176 2348
TWR - českomoravská křesťanská rozhlasová misie
TWR-CZ P.O.Box 96, 656 96 Brno
tel.: 05/4423 3770, fax: 05/4423 3773
Brněnská tisková misie
P.O. Box 64, 638 00 Brno
tel.: 05/58 19 07
Baptistická církev
Troschelhammer 2, 92690 Pressath
Německo
K. Smith
Baptistická misie
P.O.Box 3, 330 08 Zruč - Senec
Hnutí z křesťanství
vycházející:
Rodina
Martinelli
PF 238, A-1092 Vienna, Rakousko
nebo
Rodina
P.S. 571, 170 00 Praha 7 (adresa z r. 1994)
Náboženská společnost Svědkové Jehovovi (NSSJ)
Sál království svědků
Jehovových
Hrádecká 23, 312 14 Plzeň - Doubravka
tel.: 74 60 367
zástupce Informační služby pro veřejnost při NSSJ
pro Západočeský kraj
Milan Kocourek
Macháčkova 52, 318 08 Plzeň
Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů
U Svépomoci 9, 320 15
Plzeň
tel.: 274 918
jednatelka Jaroslava Marková Dobrovského 18, 320 28 Plzeň
tel.: 273 165
Federace rodina za mír ve světě
Žerotínova 42, 130 00 Praha 3
tel.: 02/697 52 56
fax: 02/697 52 57
v Plzni:
Ing. Radka Marešová
tel. a fax: 221 079 (bude změněn
na 727 00 79)
Náboženská obec českých unitářů - Obec Plzeň
reverend Václav Němeček
Waltrova 59, 318 14 Plzeň
tel.: 286 120
Náboženská obec českých unitářů - Obec unitářů v Plzni
Resslova 13, 301 35 Plzeň
tel.: 22 78 18
Libuše Volfová, předsedkyně Místního správního
sboru
Na kovárně 32, Plzeň
PhDr. Jiřina Chudková, laická duchovní
Patryzánská 16, Plzeň
Židovství:
Židovská obec
předseda p. Arnošt Bergmann
Smetanovy sady 5, 301 37 Plzeň
tel. a fax: 723 57 49
Islám:
Všeobecný svaz muslimských studentů (VSMS)
El Manasra Ramy
Vysokoškolská kolej
Bolevecká 34, 301 66 Plzeň
Předseda VSMS Praha
Mohamed Abbas
tel.: 02/24 81 33 79
mobil: 0602/291 241
Hnutí inspirovaná indickým
náboženstvím:
ISKCON (hnutí Haré Kršna)
Centrum pro védská studia
pan Trilokátma dás
Jílová 290, Praha 5 - Zličín
tel.: 02/579 503 91, fax.: 02/302 16 28
Sri Chinmoy Centrum
Gabčíkova 11, 182 00 Praha 8
v Plzni:
Marek Nový
Houškova 6, 301 54 Plzeň
Společnost Sahadža jóga
Lublaňská 1, 120 00 Praha 2
OSHO Shangri La
Lažany 49, 364 51 Štědrá
Škola jógy pro každý den
Ing. Václav Hošek
Tylova 8, Plzeň
tel.: 222 844
tel. domů: 527 809
Hnutí vycházející z
buddhismu:
SEZA Plzeň
Čechova 8, 320 28 Plzeň
předseda Roman Kovářík
Táborská 16, 301 45 Plzeň
tel.: 744 78 76
e-mail: kovarik@lfp.cuni.cz
Hnutí vycházející z
esoteriky:
Nadace Hnutí Grálu v ČR
mluvčí Jaroslav Štefek
P.O.Box 24, 108 00 Praha 10
vedoucí čtenářů v Plzni a okolí Jarmila Jirková
U Bachmače 44, 301 57 Plzeň
tel.: 74 319 73
Psychoterapeutická
hnutí:
Scientologie
Dianetické centrum
Hornokrčská 60, 140 00 Praha 4
tel.: 02/900 51 013
fax.: 02/900 51 007
Silva Method Club
Seifertova 9, 130 00 Praha 3
tel.: 02/627 9094, 627 9079
Hnutí a jednotlivci působící v
duchu spirituality Nového věku:
Studio P-Greis
pí. Dagmar Rusková
Masarykova 66, Plzeň -
Doubravka
tel.: 72 602 81
reiki mistr pan Palan
Révová 13, Plzeň - Doudlevce
tel.: 74 20 417
Společnost Čchi Kung - Bodhidharma
Pavel Simon
Sokolovská 89, 323 15 Plzeň
tel.: 521 521
Duchovní universita Bytí
Ing. Tomáš Pfeiffer
Soukenická 21, Praha 1
tel.: 02/23 11 141
Spirituální Země
Korunovační 9, 170 00 Praha 7
tel.: 02/371 952
v Plzni: Jubilejní 31, 315 01 Plzeň
tel: 019/ 72 40 146
Klub psychotroniky a UFO
Borská 19 (hotel Victoria), 320 22 Plzeň
tajemník L. Šafařík
tel.: 27 43 56
e-mail: safarik@zeus.zcu.cz
Informace o církvích,
náboženských společenstvích a hnutích podají:
Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů
Soukenická 15,110 00 Praha 1
tel.: 02/24 81 94 04, čtvrtek 15.30-17.30
Centrum pro prevenci v oblasti
náboženských sekt při YMCA
tř. 17. listopadu 43, 772 00 Olomouc 2
tel. a fax: 068/522 19 44, středa 17.00-20.00
Křesťanské informační centrum Milost
Thámova 4, 320 25 Plzeň
konzultace každé druhé úterý v měsíci od 19 do 21 hod.
Karel Doležel
tel. domů: 273 545
Martin Fojtíček
Dvořákova 51, 320 04 Plzeň
Informace o církvích a náboženských společnostech na
Internetu
Bez nároku na úplnost zde podáváme několik informací o možnostech informovat
se o námi zkoumaném tématu v počítačové síti Internet.
Velice slušnou nabídku informací o církvích,
náboženských společnostech,
jejich periodikách a aktivitách v České
republice poskytuje server SEZNAM na adrese www.seznam.cz/společnost/náboženství/. Zde lze již najít odkazy na webové stránky
nejrůznějších společenství.
Z křesťanských společenství jsou zde vystaveny stránky některých
katolických farností a organizací (například České křesťanské akademie:
www.etf.cuni.cz/~cka/, pražského Pastoračního střediska: www.víra.cz; oficiální Web katolické církve dosud
není), pravoslaví (www.pravoslav.gts.cz) a
některých evangelických církví (Církev bratrská: www.applet.cz/~cb/, adventisté:
www.casd.cz, Křesťanské společenství Plzeň: ksplzen.omnis.cz, Slovo života:
www.slovozivota.cz).
Z dalších společenství je snadno přístupné baháí: www.bahai.cz,
Společnost pro vědomí Kršny (ISKCON): www.harekrsna.cz, Duchovní universita bytí:
www.dub.cz, Silvova metoda: www.silvamethod.cz. V cizích jazycích se nabízejí
stránky svědků Jehovových: www.watchtower.org nebo Hnutí Grálu:
www.grail.org.au.
(neoficiální stránka ovlivněná knihou ve Světle Pravdy - Poselství Grálu je
česká www.webfabric.cz/blanik/) Ilustrativní jsou stránky plzeňských
satanistů home.zcu.cz/~mzajicek/ a
home.zcu.cz/~satan/.
České informace o náboženských sektách nabízí server
www.adam.cz,
jehož informace se kryjí s publikací T. Novotného a Z. Vojtíška Základní
orientace v nových náboženských směrech. Na adrese www1.osu.cz/K_Katech/sekty.htm odpovídá docent Novotný
na dotazy na téma náboženské
sektářství, které jsou mu zaslány e-mailem na adresu novotny@osu.cz.
Průběh práce na projektu Plzeňská náboženská
scéna
Projekt Plzeňská náboženská scéna vzešel
z potřeby koncepční analýzy náboženské situace v Plzni. Touto problematikou
se v posledních letech podle nás nikdo hlouběji nezabýval.
V době totality působila v Plzni z devatenácti státem povolených církví a
náboženských společností jen asi polovina. Několik dalších společenství působilo
ilegálně. Množství veřejně působících náboženských společenství po revoluci však
prudce vzrostlo. Zprávy o nových náboženských společenstvích a jejich
aktivitách se (více či měně zkreslené) namátkou objevovaly pouze v tisku a v
rozhlase, soustavně se jim však nikdo nevěnoval.
Určité snahy o vzájemné poznání podnikaly v polovině devadesátých let
křesťanské církve a sbory. Ze strany města se o aktivity registrovaných
společenství zajímal v době svého působení ve funkci náměstka primátora můj otec
Ing. Fojtíček. Ten na jaře 1994 kontaktoval zástupce asi dvanácti církví a
náboženských společností. Údaje o počtech
členů tehdy uváděné se nám ale jeví poněkud nadsazené.
Autor se problematikou plzeňského náboženského dění zabývá systematičtěji od
r. 1994. Během několika let shromáždil jisté množství materiálu. Přidělení
finančního příspěvku Nadací pro sociální aktivity občanů města Plzně
umožnilo shromážděný materiál aktualizovat, doplnit a komplexně
zpracovat.
Pro potřeby šetření jsme v květnu a červnu 1998 nabídli zástupcům třiceti
plzeňských náboženských společenství k vyplnění odpovědní list, který se týkal
základních charakteristik jejich společenství, jeho struktury, početního
zastoupení v Plzni, jeho aktivit na poli sociálním a kulturním, způsobu
financování apod. Tento dotazník byl pak většinou východiskem k osobnímu
rozhovoru se zástupci hnutí (tyto osobní
rozhovory byly pro nás patrně největším přínosem v rámci celé práce na
projektu). V několika případech jsme zástupce kontaktovali pouze písemně či
telefonicky.
V rámci práce jsme se na jaře a v létě 1998 účastnili několika desítek
bohoslužeb, modlitebních či vzdělávacích setkání, seminářů, přednášek a
meditací. Zde jsme porovnávali své představy, informace z literatury a údaje z
odpovědních listů s realitou.
Další korekce přinesly (a přinesou) konzultace s odborníky a s
těmi, kteří byli nebo jsou členy popisovaných společenství.
V tomto stadiu uzavíráme první fázi práce a předáváme ji k diskusi všem,
kteří chtějí uvedené informace korigovat, doplnit opomenuté či opravit
východiska a závěry našeho zkoumání, zejména zástupcům všech zmíněných církví a
náboženských společenství, ale i odborníkům a laskavým zájemcům. Jejich
připomínky, opravy a doplnění bychom rádi zapracovali do revidovaného
textu, který bychom rádi připravili k uveřejnění během vánoc 1998.
Už nyní chci ze srdce poděkovat všem, kteří jakýmkoli způsobem napomohli
vzniku této práce, zejména kněžím, pastorům, starším a dalším aktivistům
jednotlivých společenství, kteří mi věnovali část svého vzácného času. Děkuji
docentu Štampachovi, že se uvolil přehlédnout text a doktoru Vojtíškovi
za cenné konzultace.
Děkuji přátelům Janě Studené a Václavu Březinovi za pomoc při sbírání
informací, dámám z Plzeňského informačního centra za trpělivost se mnou a
své ženě Janě, že mě má pořád ráda. Děkuji všem členům sociální komise
Magistrátu města Plzně, jejichž rozhodnutí mi umožnilo zpracovat tuto studii a
doufám, že je práce nezklame.