poslal Krestan
Plzeňská náboženská scéna III.
(pokračování)
Studie o stavu religiozity v Plzni vypracovaná pro Magistrát města Plzně
Napsal: Mgr.Mgr. Martin Fojtíček
3.2.3.7 Rodina
Rodina je společenství, které je nejen křesťany odmítáno jako nebezpečné, presentuje se však jako jedna z protestantských denominací.
V šedesátých létech vznikla mezi tehdejšími hippies skupina inspirovaná učením bible. Její zakladatel David Berg (1919-1994) v ní rozvíjel interpretaci křesťanského poselství v duchu revolty proti establishmentu a jeho ustrnulým vzdělávacím, církevním a rodinným strukturám. Tak vzniklo společenství Boží děti.
Charakteristickým učením této skupiny byla revoluce
v sexuální oblasti, v komunitách se doporučovala volná láska, „ služba“
dívek podle rozpisu vedoucího komunity, zahajování sexuálního života dětí v co
nejnižším věku, misie a získávání nových členů prostitucí (tzv.
flirty fishing). Tento přístup byl
ospravedlňován z bible tak, že všechny biblické výroky o lásce byly
interpretovány jako výroky o sexu. Z důvodů těchto excesů byly komunity v
mnoha státech zakazovány, Berg žil do konce svého života v ilegalitě. V
osmdesátých letech společnost změnila strategii, pokusila se přiblížit obrazu
jiných křesťanských církví, změnila jméno na Rodina lásky (dnes pouze Rodina), verbálně se distancuje od své
minulosti. Její specifický důraz na sex však trvá.
V Čechách působí malá komunita v Týnci nad Sázavou. S její misií
prostřednictvím pestrobarevných letáků, podepsaných Martinelli, Vídeň, se však setkáváme
poměrně často.
Během posledních let rozdávali v Plzni příznivci organizace několikrát
propagační letáky v okolí Hlavního nádraží a obchodního domu
Tesco.
Kontakt:
Martinelli
PF 238, A-1092 Vienna, Rakousko
v ČR:
Rodina
P.S. 571, 170 00 Praha 7 (adresa z r. 1994)
3.2.4 Společenství vycházející z
křesťanství
Následující společenství mají nějaký vztah ke křesťanství, z křesťanské
tradice vyšla nebo se jí inspirovala. Křesťané je za křesťanská nepovažují,
protože jejich nauka či praktiky odporují biblické a křesťanské tradici. Nicméně
svědkové Jehovovi, mormoni a moonisté se za křesťany považují a
prohlašují.
3.2.4.1 Svědkové Jehovovi
Z prostředí adventistických křesťanů, očekávajících blízký konec světa,
vyšel Charles Taze Russell (1852-1916), který r. 1870 zakládá
skupinu Badatelé bible. Působením časopisu
Siónská strážná věž vznikají pak další kroužky nazvané Mezinárodní
badatelé bible. Charakterizuje je doslovný výklad bible, badatelská a misijní
horlivost, apokalyptické vidění světa (přesvědčení, že žijeme v jeho posledních
dnech). Russellovy předpovědi konce světa (1914) se nesplnily. Po
Russellově smrti pokračuje ve vedení
společnosti J. F. Rutherford (1869-1942). Buduje přísně centralizovanou organizační
strukturu společnosti, která r. 1931 dostává název Svědkové Jehovovi. Typickým
nástrojem působení z centra jsou knihy a časopisy Strážná
věž a Probuďte se, které obsahují
závaznou nauku hnutí a které jsou na shromážděních svědků pečlivě
studovány.
Nauka svědků Jehovových se v některých podstatných bodech odlišuje od nauky
křesťanské, jde zejména o rozdíly v pojetí Boha jako trojice osob, božství
Ježíše Krista, pojetí milosti a svátostí, svědkové používají rovněž vlastní
překlad bible. Nauka zároveň obsahuje řadu konkrétních specifických příkazů pro
život, jako odmítání vojenské služby a jiného podílení se na státní správě
(striktní politická neutralita),
angažovanost v misijní službě, nejčastěji podomní, odmítání transfúze krve,
ignorování svátků osobních i křesťanských (vánoce).
Ve světě je přes 5 mil. svědků Jehovových ve 232 zemích.
První misionáři Svědků Jehovových přicházejí do Čech v r. 1907, registrováni
byli r. 1930. Během okupace a v totalitě byli Svědkové Jehovovi zakázáni.
Pracovali však v ilegalitě. Od 1. 9. 1993 je Náboženská společnost
Svědkově Jehovovi v ČR registrovanou náboženskou společností podle zákona
308/1991, zříká se však finanční podpory státu. V r. 1991 se
ke Svědkům Jehovovým hlásilo 14 575 občanů, údaje Svědků z r. 1998 udávají
16 318 osob.
Náboženská společnost Svědkové Jehovovi (NSSJ)
Sál království svědků Jehovových
Hrádecká 23, 312 14 Plzeň - Doubravka
tel.: 74 60 367
zástupce Informační služby pro veřejnost při
NSSJ pro Západočeský kraj
Milan Kocourek
Macháčkova 52, 318 08 Plzeň
V rámci plzeňského Sálu království
působí čtyři samostatné sbory (Slovany, Lochotín, Bory, Doubravka). Jejich
hlavními aktivitami je evangelizační práce (tzv. polní služba dům od domu a příprava na ni
pravidelným školením), sborová shromáždění (v neděli a jeden den v týdnu),
sjezdy (v Plzni naposled oblastní sjezd v r. 1995, přes 5000 účastníků; v
červenci 1998 sjezdy v Praze a v Ostravě, asi 15 000 účastníků), školící
programy, charitativní činnost (zejména pro souvěrce, ale i pro jiné),
vstřícnost vůči minoritám (čtvrtinu členů plzeňských sborů tvoří Romové; každou
neděli se koná bohoslužba v ruštině pro ruské a ukrajinské pracující v Plzni),
pomoc tělesně a sociálně slabým (jde
především o šíření bible v Brailově písmu a výuku znakové řeči
ve sborech pro misii mezi neslyšícími), služba ve věznicích
(pro zadržené, kteří mají o výuku zájem).
Pravidelných bohoslužeb se účastní asi 380 věřících. Veškerá činnost ve
sborech je vykonávána dobrovolně, finanční náklady sborů kryjí členové z
dobrovolných darů, náklady na tištěné materiály pro misii jsou hrazeny ze
zahraničí.
3.2.4.2 Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů
(mormoni)
Tato církev má svého zakladatele v osobě
Američana Josepha Smitha (1805-1844).
Tento muž měl podle mormonů v r. 1820 při modlitbě zjevení Boha Otce a Syna, při
kterém mu bylo řečeno, že jím bude obnovena pravá církev, neboť všechny
dosavadní církve se od Boha odloučily. Podle dalších zjevení pak vyhledal zlaté
desky, jejichž text zázračně přeložil a vydal. Tak vznikla Kniha
Mormon (desky pak odnesl anděl Moroni na
bezpečné místo).
Základní zvěstí knihy je ta, že americká civilizace byla založena Izraelci,
kteří do Ameriky připluli v několika skupinách v době před naším letopočtem. Po
svém ukřižování a vzkříšení se této skupině zjevil Ježíš, založil zde
církev, podobně jako předtím v Jeruzalémě a přesně ustanovil svoji vůli. Proto
mají mormoni přesnější vědomí o Kristových záměrech než kterákoli křesťanská církev a s tímto
přesvědčením provádějí v celém světě intensivní misii.
Nauka mormonů se od křesťanského pojetí liší kromě přesvědčení o jistých
nových historických faktech především chápáním Boha (Bůh podle mormonů má tělo z
masa a kostí), člověka (člověk se po smrti Bohu vyrovná), Krista a vykoupení,
křtu a ospravedlnění. Kromě bible a Knihy Mormon chápou mormoni jako posvátné
ještě spisy Drahocenná perla a Nauky a
smlouvy.
Církev má centrum v americkém státě Utah, kde se kdysi trvale usídlili první
mormoni, ve světě má asi 10 mil. členů. Veřejnosti je církev známa zejména
intenzivní podomní misií, na kterou jsou vysíláni mladí muži (na dva roky)
a ženy (na 18 měsíců).
V Čechách je církev registrována od r. 1929, v době fašistické a komunistické
totality byla zakázána, svoji činnost obnovila 1. 3. 1990. Církev se zříká
finančních prostředků na svůj provoz, na které má ze zákona právo. V ČR má
církev přes tisíc členů.
Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů
U Svépomoci 9, 320 15 Plzeň
tel.: 274 918
jednatelka Jaroslava Marková
Dobrovského 18, 320 28 Plzeň
tel.: 273 165
Sbor začal v Plzni znovu působit záhy po Sametové revoluci. Jeho hlavními
aktivitami jsou nedělní bohoslužby, přednášky a misionářská práce. V rámci misie
v Plzni působí šest misionářů, většinou z USA. Kromě návštěv domácností, kde v
šesti lekcích probírají se zájemci základy svého učení, navštěvují domov
důchodců, dětský domov, vedou bezplatné konverzační kursy angličtiny.
Plzeňský sbor má 133 členů. Pravidelných bohoslužeb se účastní asi 20 lidí
všech věkových kategorií. Všechny funkce v církvi se vykonávají na základě
dobrovolnosti a bezplatně. Zdrojem financí církve jsou desátky
členů.
3.2.4.3 Církev sjednocení - Moonisté
Církev sjednocení (celým názvem Společenství
Ducha svatého pro sjednocení světového křesťanství) je jedno ze
společenství, které působí v širokém proudu organizací, hnutí a aktivit
iniciovaných Korejcem Sun Mjung Moonem. Všechna tato společenství jsou vedena
lidmi, kteří jsou přesvědčeni, že reverend Moon je opravdový
mesiáš.
Reverend Moon se narodil r. 1920 v Koreji.
Jeho náboženský systém, vyložený v knize Božský princip, obsahuje výklad
dějin lidstva, ze kterého vyplývá, že ve dvacátých létech 20. stol. se v
Koreji měl narodit mesiáš. Za tohoto mesiáše je členy Církve sjednocení (i sám
sebou) považován Moon.
Nauka hnutí (věrouka církve prostupuje i ostatními společnostmi) se
soustřeďuje na porozumění mezi národy a náboženstvími, na ideu sjednocení
nejprve na základních morálních principech (přísná sexuální morálka, rodinné
hodnoty), později na Moonově mesiášství. Členové církve si pak nechávají Moonem
(na základě fotografie) doporučit partnera, s nímž se setkávají zpravidla až při
svatebním obřadu. Tímto obřadem se stávají členy pravé rodiny, která je zárodkem Božího království na Zemi. Další život
členů je pak těsně svázán s misijními a výdělečnými aktivitami hnutí.
Kromě Církve sjednocení (dnes formálně rozpuštěné) u nás pracují v intencích
Moonovy nauky organizace Federace žen za mír ve světě, Federace rodin za mír ve světě, Akademie profesorů za světový mír a
vysokoškolská organizace CARP.
Církev sjednocení působila v ČR už v době totality, nesena zejména silným
antikomunistickým akcentem (antikomunismus byl Moonem před několika lety
opuštěn). Po r. 1989 se přední představitelé církve pokoušeli oslovit čelné
osobnosti veřejného správy a akademické obce (častý postup, který zvyšuje
věrohodnost moonistických organizací). Dnes se k Moonem inspirovaným organizacím
v ČR hlásí několik set osob. Největší
aktivitu vyvíjí Federace rodin za mír ve světě, která je od r. 1996
registrovaným občanským sdružením.
Federace rodina za mír ve světě
Žerotínova 42, 130 00 Praha 3
tel.: 02/697 52 56
fax: 02/697 52 57
v Plzni:
Ing. Radka Marešová
tel. a fax: 221 079 (bude změněn na 727 00
79)
V Plzni byla pobočka Církve sjednocení založena po r. 1989 misií několika
Asiatek a dobrovolníků nejspíše z Prahy. Několik let působilo studijní
centrum v Divadelní ul. 2 a později v Kopeckého sadech 15. Dnes Federace
nevydržuje v Plzni žádné prostory. Mezi aktivity Federace patří celorepublikové
konference a festivaly. V Plzni se konalo několik výstav (o aktivitách rev.
Moona, o rodině a vztazích, ...), pravidelně probíhaly přednášky a semináře
o principech Hnutí sjednocení, na téma
rodina, morálka apod. Členové Církve sjednocení (asi dvanáct lidí; všichni
členové federace nejsou členy Církve) se scházejí k nedělním bohoslužbám. V
květnu proběhla v Plzni a jiných větších městech propagační kampaň Cílem je rodina, při které byly
distribuovány balíčky ovocného nápoje a pozvánky na červnový moonistický
Světový festival sportu a kultury do Bratislavy, který probíhal paralelně
s festivaly v několika jiných světových velkoměstech.
Federace má v Plzni 23 členů, pravidelných setkání se účastní asi 20 lidí
(věk 20 až 40 let). Federace nemá placený aparát, na aktivitách se podílejí
členové podle svých možností. Činnost je financována dobrovolnými příspěvky
členů.
3.2.4.4 Unitáři
Z křesťanské tradice vycházejí i unitáři, i když jejich česká větev již nemá
s křesťanstvím mnoho společných rysů. Unitářské myšlenky (myšlenky omezující
Boží trojjedinost na úkor jedinosti) se objevují v prostředí evropské reformace
v 16. - 17. stol. V 19. stol. v USA hnutí vstřebalo některé prvky východních
náboženství. Do Čech přinesl unitářství
Dr. Norbert Čapek v r. 1921. Od r. 1930 je používán název Náboženská
společnost čs. unitářů. Společnost patří k registrovaným náboženským
společnostem (její činnost byla povolena i v době totality). V r. 1991
se k unitářství hlásilo 365 občanů.
Společnost se staví mimo věrouky jednotlivých náboženství, chápe se jako
„ filozoficko-náboženské hnutí
svobodomyslných lidí, jejichž cílem je dosáhnout Nejvyšší Pravdy vlastní
duchovní zkušeností, uplatňovat toto poznání v každodenním životě a pomáhat
v tom ostatním“ (z propagačního
letáku).
V Plzni působí unitáři od r. 1924, sbor byl založen v r. 1932. Na počátku
devadesátých let dochází v pražském vedení společnosti k majetkovým i ideovým
sporům, které vedou k vytvoření paralelní struktury a rozštěpení sborů.
Majetkový spor není dosud soudně uzavřen. I v Plzni působí dva paralelní sbory,
počet zaregistrovaných členů před rozdělením byl 25.
Náboženská obec českých unitářů - Obec Plzeň
(v Kulturním přehledu Plzeňského deníku označení Unitáři)
reverend Václav Němeček
Waltrova 59, 318 14 Plzeň
tel.: 286 120
(adresa domů, sbor nemá vlastní prostory)
Sbor koná pravidelné středeční přednášky, duchovní promluvy, meditace a
modlitby v prostorách Státní vědecké knihovny. Shromáždění se účastní
většinou kolem deseti lidí, větších akcí až padesát. Účastníci jsou spíše
vyššího věku.
Kromě státních příspěvků (tato skupina patří k frakci státem uznávané) je
sbor financován z dobrovolných příspěvků dárců.
Náboženská obec českých unitářů - Obec unitářů v Plzni
(v Kulturním přehledu označení 1. plzeňský unitářský sbor)
Resslova 13, 301 35 Plzeň
tel.: 22 78 18
Libuše Volfová, předsedkyně Místního správního sboru
Na kovárně 32, Plzeň
PhDr. Jiřina Chudková, laická duchovní
Patryzánská 16, Plzeň
Sbor koná pravidelné nedělní bohoslužby,
společné meditace, výlety. Účast na pravidelných akcích kolísá mezi čtyřmi a
osmnácti lidmi. Mezi členy převažují lidé starší padesáti let.
Obec unitářů v Plzni má právní subjektivitu. Aktivity jsou financovány
příspěvky členů a dary unitářských sborů v Anglii a USA (z 60 - 70%).
Všichni aktivisté pracují zdarma.
3.2.5 Židovství
Židovské náboženství se rodí ve 2. tisíciletí př. n. l. na Blízkém Východě.
Jádrem náboženství je vztah židovského národa s Bohem - Hospodinem, který podle
tradice zachované v bibli (křesťanském Starém zákoně) vede svůj lid dějinami.
Jádrem posvátných textů je Tóra - pět
knih Mojžíšových, ze které pramení Hospodinův Zákon. Na texty bible navazuje
talmud.
Centrem židovského náboženství byl v 1. tisíciletí př. n. l. jeruzalémský
chrám (definitivně zničen Římany v r. 70 n.l.), po zničení chrámu zůstalo
zachováno scházení v synagógách. Židé žili ve starověku a středověku rozptýleni
po celé Evropě i jinde, v Evropě byli nuceni vytvářet vlastní uzavřená ghetta. Na konci 19. stol. žilo
v našich zemích 140 tisíc Židů v mnoha obcích. Dnes žije v deseti obcích na
3 tisíce Židů vysokého věkového průměru, hlavním rabínem (jedním ze dvou rabínů
v ČR) je p. Karol Sidon. Federace
židovských obcí v ČR je zákonně registrovaná náboženská společnost.
V Plzni žijí Židé od jejího založení. Ze starších památek se dodnes
dochovala stará synagoga a zbytky
židovské školy, obojí z poloviny minulého století ve vnitrobloku
v Kopeckého sadech. Roku 1892 byla otevřena synagoga nová, jedna z
největších v Evropě, na Klatovské třídě. Ještě v r. 1938 měla plzeňská židovská
obec 3200 členů. Z koncentračních táborů se jich na konci druhé světové
války vrátilo asi 200.
Židovská obec
Smetanovy sady 5, 301 37 Plzeň
tel. a fax: 723 57 49
předseda p. Arnošt Bergmann
Obec koná pravidelné bohoslužby, které vede kantor dojíždějící z Prahy. Kromě
toho probíhá výuka náboženství a hebrejštiny pro malé skupiny zájemců.
Charitativní aktivity obce jsou směřovány především ke starým a potřebným členům
obce.
Plzeňská židovská obec má v současné době 120 členů (z toho 80 Židů a 40
sympatizantů) z celého regionu. Věkový průměr členů se pohybuje kolem
sedmdesáti let. Pravidelných modliteb (nyní ve čtvrtek večer) se účastní asi
patnáct lidí. Plzeňská obec je financována z příspěvků členů, z darů a z
nájmu v domě ve Smetanových sadech.
3.2.6 Islám a hnutí z něj
vycházející
Islám je v našich zemích stále netradičním
náboženstvím. Přitom je druhým největším světovým náboženstvím a jeho rozvoj je
rychlejší než rozvoj zatím početně silnějšího křesťanství.
Zakladatelem islámského náboženství je Muhammad (asi 570 - 632). Z jím přednesených textů zjevení vznikl
krátce po jeho smrti posvátný spis Korán. Islám se pak rychle šířil díky válečným výpravám
arabských kmenů do Afriky, Asie a s Turky i do Evropy.
Základními charakteristikami islámu je víra v jednoho Boha (Alláh - arabsky bůh) a v Muhammada jakožto Božího
proroka (který navazuje na starozákonní proroky Abrahama, Mojžíše, krále Davida,
na (specificky interpretované) učení Ježíšovo.
Války Evropanů s muslimy (křížové války, války s Turky), jakož i zprávy o
terorismu arabských fundamentalistů ovlivňují přijímání islámu v Evropě. Je
třeba však říci, že fundamentalismus není základní islámskou pozicí.
Podobně obávaný džihád,
interpretovaný často jako svatá válka, se chápe spíše jako úsilí o duchovní
zdokonalení a posílení vlivu obce, což v důsledku znamená spíše snahu o
osobní zbožnost a misijní činnost. Pojem bývá nicméně zneužíván politickými
demagogy.
3.2.6.1 Islám v České republice
V Čechách se islám šíří díky vlivu a působení zahraničních studentů a
pracovníků. Počet muslimů v ČR se odhaduje na dvacet tisíc, české národnosti z
toho asi 400 lidí. Právní subjektivitu má Ústředí muslimských náboženských
obcí, Nadace pro zřízení a provoz
islámského centra v Praze a Brně a Všeobecný svaz muslimských studentů (vznikl
1992).
Všeobecný svaz muslimských studentů (VSMS)
El Manasra Ramy
Vysokoškolská kolej
Bolevecká 34, 301 66 Plzeň
Předseda VSMS Praha
Khalid Al HakimiBlatská 1491, Kyje, Praha 9, 198 00
tel.: 02/81918875 - 6
mobil: 0604/922 731
(údaje ze srpna 2000)
Aktivity VSMS se zaměřují na vytváření podmínek pro duchovní život
muslimských studentů (prostory pro společnou modlitbu, literatura, letní a zimní
tábory, přednášky, vydavatelská činnost), zaměřují se i na pomoc bosenským
uprchlíkům (humanitární pomoc, výuka náboženství pro děti). Svaz nemá placený
aparát a financuje se z darů členů a účastníků modliteb.
V Plzni žije více než sto vysokoškolských studentů z islámských zemí, pro ně
VSMS koná pravidelné páteční společné modlitby v pronajatých prostorách na
koleji. Účastní se jich 20 až 30 studentů.
3.2.6.2 Baháí
V prostředí šíitské větve islámu vzniká univerzalistické náboženství baháí.
Jeho zakladatelem je Bahá`ulláh (1817-1892). Jeho syn zvaný
Abdul Bahá (1844-1921) rozšířil toto učení
do světa. Dnes má baháí několik miliónů členů.
Základním přesvědčením baháí je víra v jednotu všech náboženství, v to, že
velcí proroci a zakladatelé velkých náboženství (Mojžíš, Kršna, Buddha,
Ježíš, Mohamed) jsou zvěstovateli Boží pravdy a manifestacemi Boha pro danou
dobu. Poslední takovou manifestací je Bahá`ulláh. Veliký důraz v praxi
baháí je kladen na jednotu (národů, jazyka, vědy, náboženství) a rovnost
(majetkovou, sociální, mezi rasami, pohlavími).
V Čechách působí baháí od r. 1907, dnes má několik desítek členů.
V duchu učení baháí přednášel v devadesátých letech v plzeňském Domě kultury
několikrát doc. PhDr. Vahíd Behmardi, hostující profesor Ústavu Blízkého východu a Afriky FF
UK v Praze. V červnu 1998 navštívila několik plzeňských škol a Britskou
radu skupina žáků Townshendovy mezinárodní školy z Hluboké nad
Vltavou (škola má vazbu na baháí) s misijním programem.
Baháí - informační středisko
Belgická 36, Praha 2
tel.: 02/2425 7925
fax: 02/2423 1731
e-mail: bahai@bahai.cz
Baháí nekoná v Plzni žádné pravidelné
aktivity.
3.2.7 Hnutí inspirovaná indickým
národním náboženstvím
Indickým národním náboženstvím rozumíme skupinu náboženství, která se
vyvíjela od příchodu Árjů do Indie ve 2. tisíciletí př.n.l. a udržela
tradiční vazbu na nejstarší posvátné texty - védy. Tato pestrá tradice bývá často označována názvem
hinduismus. V návaznosti
na další vrstvy posvátných spisů (upanišady a další texty, např.
Mahábháráta a její část Bhagavadgíta) je rozvíjely nejrůznější tradice a duchovní cesty,
přičemž společným jmenovatelem všech je dědictví mýtů ze starých spisů,
přesvědčení o znovuvtělování duše (reinkarnace) a často pohled na uspořádání společnosti (kasty).
V Evropě se hinduistická nauka prosadila zejména působením některých
indických duchovních učitelů (guru) a zájmem o duchovní cestu jógy.
Typologicky odlišíme tradice výslovně
náboženské (Haré Kršna a meditační školy různých guruů) a jógové
školy, které jógu provozují jako cvičební
systém bez vedení duchovním učitelem.
3.2.7.1 Hnutí Haré Kršna
Hnutí navazuje na tradice bengálského višniusmu, který uctívá boha
Višnu v jednom z jeho vtělení (avatárů) - v
Kršnovi. Uctívání Kršny v Bengálsku rozšířil Čaitanja Maháprabhu
(1486-1533), který hlásal, že nejlepším výrazem oddané lásky (bhakti) k božstvu
je zpěv mahámantry “Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré,
Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré”,
která obsahuje různá Kršnova jména. Do Spojených států přinesl toto učení v roce
1965 Abhaj Čaran De (1896-1977) řečený Bhaktivédanta Svámí
Prabhupáda. Ten přeložil do angličtiny a
komentoval kanonické spisy hnutí a mezi americkými hippies založil
Mezinárodní sdružení pro vědomí Kršny (ISKCON). Hnutí se pak rozšířilo i do Evropy. Prabhupáda je
uctíván jako duchovní učitel (guru).
Hnutí klade důraz na šíření „ vědomí
Kršny“ , což se projevuje především
distribucí Prabhupádovách knih, rozdáváním prasádam (jídla obětovaného Kršnovi)
a organizováním přednášek a festivalů. Osobní život členů hnutí má striktní řád
s přísnými pravidly.
V ČR má ISKCON čtyři střediska - překladatelské centrum v Praze na Zličíně,
dvě vegetariánské restaurace v Praze a ekologickou farmu u Benešova.
V Plzni žijí čtyři oddaní Kršny, kteří pořádají s pomocí pražského centra
pravidelné přednášky a programy (setkání se konala v mateřské škole na
Doubravce, naposledy v čajovně Na Roudné, nyní se hledá jiný vhodný
prostor) a festivaly (např. v Lochotínském pavilonku), do Plzně přijíždějí také
distributoři literatury.
Kontakt:
Centrum pro védská studia
pan Trilokátma dás
Jílová 290, Praha 5 - Zličín
tel.: 02/579 503 91, fax.: 02/302 16 28
3.2.7.2 Meditační školy
3.2.7.2.1 Sri Chinmoy
Chinmoy Kumar Ghose (nar. 1931) žil dvacet
let v ášramu duchovního mistra Sri Aurobinda, který vyučoval “integrální jógu”, spojení duchovních
praktik, sportu a umění, které vede člověka do vyššího evolučního stadia. Od r.
1964 odešel Sri Chinmoy do New Yorku, kde začal hlásat duchovní nauku
vedoucí k sjednocení s Nejvyšším (Supreme) a přijímat žáky. Je populární
nejen jako duchovní učitel (vede meditační skupinu při středisku OSN v New Yorku), ale též jako
hudebník (v devadesátých letech měl i dva koncerty meditační hudby v Praze,
uvádí se, že je autorem několika tisíc písní), literát (údajně 700 knih, 30 000
básní), malíř (populární jsou jeho kresby „ mírových ptáčků“ ) a sportovec (maratóny, ultradlouhé běhy).
Celým působením se nese myšlenka světového míru a harmonie.
Chinmoyovi duchovní žáci praktikují dvakrát denně meditaci se soustředěním na
fotografii Sri Chinmoye (také Chinmoy přijímá žáky na základě zaslané
fotografie a životopisu), studují jeho spisy, propagují a organizují
chinmoyovské mírové, kulturní a sportovní akce (např. mírový běh).
V Čechách má hnutí dvě až tři sta stoupenců. V povědomí je zapsáno především
prostřednictvím plakátů, jichž bývá vylepeno před každou akcí velké
množství.
V Plzni aktivisté hnutí také působí, svázanost města s hnutím vyjadřuje
pamětní kámen v Borském parku, jenž oznamuje vyhlášení parku Sri
Chinmoyovým místem míru.
Sri Chinmoy Centrum
Gabčíkova 11, 182 00 Praha 8
kontakt v Plzni:
Marek Nový
Houškova 6, 301 54 Plzeň
Plzeňská skupina čítá 14 členů, z toho pět je v současnosti mimo republiku.
Organizuje v Plzni přednášky, pravidelné kursy meditace, běžecké závody
(např. v květnu 1997 pro školní mládež), mírové běhy (každoročně buď podíl
na celosvětovém Peace Run, nebo jen
lokální mírový běh - např. letos z Aše do Košic). Další pravidelné sportovní
akce se připravují. Na jaře koncertovala v chrámu sv. Anny švýcarská
hudební skupina Mountain Silence, složená z žaček Sri
Chinmoye.
Členové přispívají k činnosti skupiny dobrovolně podle svých možností,
financují se vlastními dobrovolnými příspěvky, přičemž se snaží jít cestou
minimalizace nákladů (velké série plakátů, dobrovolná práce).
3.2.7.2.2 Sahaja joga
Hnutí s názvem Sahaja joga (spontánní jóga,
přirozené spojení - rozuměj s božstvím) založila r. 1970 Sri
Mataji Nirmala Devi (nar. 1923), vzdělaná
Indka, manželka vysokého úředníka OSN. V tomto roce dosáhla Sri Mataji (Velká
Matka) otevření nejvyšší čakry (podle indického pojetí duchovně energetického
centra na temeni hlavy), a tak zpřístupnila tuto zkušenost všem ostatním lidem.
Jóga přestává být výsadou asketů a jogínů, ale je přístupná všem. Součástí praxe
sahaja jogy je meditace fotografie duchovního učitele - guru - Sri Mataji a očišťovací obřady.
Sri Mataji několikrát navštívila ČR (před akcemi byla republika zaplavena
plakáty s portrétem Velké Matky), má zde asi sto následovníků. V Plzni
probíhaly kursy Sahaja jógy v r. 1995, nyní se již nekonají.
Kontakt:
Společnost Sahadža jóga
Lublaňská 1, 120 00 Praha 2
3.2.7.2.3 Bhagwan Sri Rajneesh (Osho)
Bhagwan Sri Rajneesh (1931-1990), indický
guru, jistou dobu též učitel filosofie, vstoupil do povědomí západního
světa otevřením svého ášramu v indické Pooně r. 1974, který do r. 1981
navštívilo několik tisíc Američanů fascinovaných Rajneeshovými meditačními
technikami (říkalo se mu “sexuální guru”). Po obvinění z daňových úniků se
přestěhoval do USA, kde ve státě Oregon založil město svých oddaných -
Rajneeshpuram. Odsud se učení
šířilo do celého světa. V roce 1985 město zaniklo roztržkou mezi Rajneeshem a
jeho sektretářkou, která již několik let hnutí řídila, neboť Rajneesh se zavázal
k mlčení. Po soudním vyhoštění z USA se Rajneesh vrátil do Poony, kde
vyučoval do své smrti. Na konci života
používal nové jméno Osho.
Oshova nauka kombinuje a popularizuje řadu náboženských tradic, programově si
protiřečí, nevytváří pevný systém. Meditační techniky pracují s metodou
přesycení, se sexuální energií, s kontrastem extatického „ šílení“ a tiché meditace.
V Čechách působí jen několik málo stovek Oshových stoupenců, ovšem ve velkých
nákladech se prodávají jeho knihy (Oranžová kniha, Od sexu k nadvědomí,
...).
V Plzni se v r. 1996 začala praktikovat Oshova dynamická meditace v domě Boiohema
v Lipové ul. na Roudné,
dnes již dům nepracuje. Z Plzně dostupné je centrum pro osobní růst
a duchovní transformaci OSHO Shangri La v Lažanech u Toužimi, které také v Plzni šíří své
reklamní materiály. Nabízí relaxační, vzdělávací, léčebné a léčitelské pobyty,
na některé z kursů se vyžaduje negativní HIV test.
Kontakt:
OSHO Shangri La
Lažany 49, 364 51 Štědrá
3.2.7.3 Školy jógy
Jóga (spojení) je v náboženství Indie
chápána jako duchovní cesta. Během staletí se vytvořily rozličné jógové tradice
(karmajóga, bhaktijóga, ...). V Evropě se velmi rozšířila praxe nižších stupňů
jógy, které se zaměřují na tělesné zdraví a pohybovou kulturu
(hathajóga), eventuelně na dýchání a
sledování vnitřních energetických procesů v těle (pránajáma). S tím ve větší či menší míře přichází i
presentace dalších principů indického náboženství - vegetariánství, víra v
reinkarnaci, práce s vibracemi (slabika óm) atd.
V České republice pracovaly oddíly jógy při tělovýchovných jednotách už v
době totality. Dnes pracuje rovněž celá řada středisek buď volně, nebo ve vazbě
na duchovní mistry (např. Swami Maheshwarananda).
Největší současná plzeňská škola je Škola jógy pro každý den.
Škola jógy pro každý den
Ing. Václav Hošek
Tylova 8, Plzeň
tel.: 222 844
tel. domů: 527 809
Škola si klade za cíl rozvoj duševních i
duchovních schopností člověka, zlepšení psychického, fyzického i spirituálního
zdraví. Koná pravidelná cvičení pro různé skupiny cvičenců, přednášky, kursy a
prázdninové pobyty s cvičením jógy a doplňkovými přednáškami. Cvičitelé
pracují také se skupinou vozíčkářů, osobami
postiženými roztroušenou sklerózou, vedou cvičení se žáky pomocné školy na
Borech.
Škola má kolem 1600 cvičenců ve všech věkových kategoriích, převážně ženy.
Škola je provozována jako živnost, pracují v ní kromě manželů Hoškových
další placení cvičitelé a dobrovolníci. Cvičenci platí kursovné.
3.2.8 Hnutí vycházející z
buddhismu
Jedním ze světově rozšířených náboženství je buddhismus, proud, který
založil Siddhártha Gautama (asi
563-483 př. n. l.), nazývaný později titulem Buddha (Probuzený).
Tento mudrc dosáhl podle tradice stavu vyvanutí (nibbana, nirvána), vysvobození z koloběhu životů (přesvědčení o koloběhu
životů je vlastní všem indickým náboženstvím). Jeho učení shrnuje kanonický spis
Tipitaka (Tři koše, tzv. pálijský
kánon). Nauka buddhismu se později diferencovala do několika směrů: théraváda - jižní buddhismus, který
se striktně drží Tří košů, mahájána -
severní buddhismus, uctívající řadu kosmických buddhů a světců (bódhisattvů),
lámaismus - tibetský buddhismus,
spojující prvky buddhismu s původním tibetským náboženstvím.
3.2.8.1 Zen
V Číně vzniká v tradici mahajánového buddhismu směr čchan, který se
soustřeďuje na jádro Buddhova učení - meditační praxi vedoucí ke zkušenosti
nirvány. Tato škola se pak šíří do Koreje a do Japonska (zde má
jméno zen).
Zen se stal populární mezi americkými hippies, řada kultovních autorů byla
učením zenu ovlivněna (např. Kerouac). Seriózněji propagoval zen japonský
filosof a zenový mistr D. T. Suzuki. V šedesátých letech
se v Evropě objevují první zenoví mistři, řadu
zkušeností přivážejí také katoličtí misionáři.
Začátkem devadesátých let vzniká v Čechách SEZA - Středoevropská zenová
asociace, zakládá ji francouzský zenový mnich Gregoir
Debailly. Základní aktivitou asociace je praxe
zazenu, pravidelné meditace vsedě. SEZA má své středisko také v
Plzni.
SEZA Plzeň
Čechova 8, 320 28 Plzeň
předseda Roman Kovářík
Táborská 16, 301 45 Plzeň
tel.: 744 78 76
e-mail: kovarik@lfp.cuni.cz
Sdružení koná pravidelná meditační cvičení, jedno i vícedenní soustředění,
přednášky a semináře. Meditační cvičení se konají od pondělí do čtvrtka v
Dojo (označení místnosti
pro zenovou praxi) v Suvorovově 21.
SEZA je občanským sdružením, v květnu 1998 měla 12 členů, kteří se pravidelně
účastnili společných meditací. Setkání jsou veřejná, nepravidelně se účastní
několik dalších zájemců. Věkový průměr členů se pohybuje kolem 27 let. Náklady
na provoz Dojo jsou hrazeny z pravidelných měsíčních příspěvků
členů.
3.2.9 Hnutí vycházející z
esoterismu
Esoterismus charakterizuje Štampach (1998,str. 149) jako domnělou nebo skutečnou vrstvu některých
náboženství, která je ukryta před veřejností i před řadovými přívrženci daného
náboženství (kteří jsou seznámeni jen s exoterní tradicí). Tato skrytá vrstva je
často chápána jako esence všech existujících náboženství, studium se proto
obrací na tradice starověkých kultur i současných náboženství, zejména k jejich
neortodoxním školám (gnóze, kabala, grálové
legendy atp.). Zájem je rovněž o tradice
čarodějnictví a předkřesťanského pohanství.
Západní esoterismus se také někdy nazývá hermetismus (od řeckého jména egyptského boha Thovta - Hermés,
tradičně uváděného jako autora základních esoterních spisů). Někdy se též hovoří
o okultismu (occultus lat. skrytý).
S vědomím možnosti jistých výhrad do této kapitoly řadíme grálové hnutí a
satanismus.
3.2.9.1 Hnutí Grálu
Hnutí Grálu vychází z učení Němce Oskara Ernsta
Bernhardta (1875-1941). Jeho ústřední dílo
Ve světle pravdy - Poselství Grálu, které vydal pod jménem
Abd-ru-shin, je základní studijní knihou
aktivistů Hnutí Grálu.
Abd-ru-shinova nauka vychází z esoterismu. Rozlišuje různé úrovně bytí světa,
na hranici duchovní (člověkem dosažitelné) úrovně a úrovně Božské je Svatý Grál, jakési pouto mezi Bohem a
světem (nejde tedy o grál, misku s Kristovou krví ze středověkých legend). Svět
se řídí neměnnými duchovními zákony (zákon tíže, přitažlivosti
stejnorodého, zvratného působení), podobnými, jaké známe z přírody a
společnosti. Dělení reality na hrubohmotnou (rozumovou) a jemnohmotnou odkazuje k vyššímu nadrozumovému poznání. Vyznění
knihy vede většinu badatelů Poselství Grálu k přesvědčení, že Abd-ru-shin je Syn
člověka, zakladatel Tisícileté říše, a že konec světa není daleko.
Hnutí Grálu působí v našich zemích od r. 1932, během fašistické a
komunistické totality bylo zakázáno, oficiálně obnoveno bylo v r. 1990. Nyní se
k němu v ČR hlásí přes tisíc občanů.
Z prostředí Hnutí Grálu vyšel Jan Dietrich Dvorský (nar.1966), který se prohlásil za Syna člověka a
zakladatele Tisícileté říše a dal si jméno Parsifal Immanuel.
Knihou Syn člověka získal během let 1993-94
několik desítek stoupenců. Toto společenství řada odborníků kvalifikovalo jako
jednu z nejnebezpečnějších sekt působících na našem území. Společenství
se ale již rozpadlo a po Parsifalu Immanuelovi pátrá
policie.
Působení této skupiny však nelze spojovat s aktivitami Hnutí Grálu, jakkoli
členy Dvorského komunity byli především čtenáři Poselství Grálu.
Nadace Hnutí Grálu v ČR
mluvčí Jaroslav Štefek
P.O.Box 24, 108 00 Praha 10
vedoucí čtenářů v Plzni a okolí
Jarmila Jirková
U Bachmače 44, 301 57 Plzeň
tel.: 74 319 73
Plzeňská skupina se pravidelně schází k pravidelným bohoslužbám, jejichž
hlavní náplní je četba z knihy Ve světle pravdy. Kromě toho koná jednou
měsíčně veřejné přednášky na rozličná témata (homeopatie, léčení drahými
kameny, křesťanství třetího věku) v kulturním domě JAS (dříve v Centrumu).
Na čteních se účastní asi třicet účastníků, na veřejných přednáškách v
závislosti na tématu přednášky i více. Hnutí má právní statut nadace, nemá zaměstnance, a je financováno z darů a ze
vstupného na přednášky.
3.2.9.1 Satanismus
Satanismus je religiózní fenomén se silnými přesahy do oblastí psycho- či
sociopatologie. Nemá danou strukturu, posvátné spisy ani vůdce.
Společným rysem satanistů by mohl být postoj protestu, odporu, který ostatně vyjadřuje i etymologie
biblického pojmu satan (hebr.
protivník, odpůrce). Odpor je směřován zejména proti většinovému
židovsko-křesťanskému pohledu, proti morálce či společnosti. Satanismus se tak v
náboženské podobě většinou konstituuje jako odpor, negace, inverze křesťanství.
Často se v něm objevují ideje i rituály převzaté z předkřesťanských náboženství
(zvířecí, výjimečně lidská oběť, sexuální orgie), esoterní tradice
(čarodějnictví, magie), pohoršlivé praktiky
(zejména protikřesťanské - znesvěcování a ničení kostelů, hrobů, parodování
liturgie), fascinace zkázou, utrpením.
Mezi stoupenci hnutí lze rozlišit několik
úrovní satanistické praxe. Tvrdý, kriminální satanismus zacházející s
technikami černé magie, provozující oběti a další obřady, je velmi nebezpečným,
ale také velmi řídkým jevem.
Častěji se vyskytuje satanismus jako žitý sobecký naturalistický egoismus,
jak jej prezentuje ve své Satanské bibli Anton Szandor La Vey
(1930-1997). V jeho pojetí satanismu se ani neřeší
otázka existence Satana. Jde o to, “užít si co nejvíc”. Někteří sympatizanti na
tento postoj navazují další esoterické tradice a magické výklady podstaty světa
a člověka.
Patrně nejrozšířenějším satanistickým směrem jsou mladí lidé, kterým je
satanismus výrazem protestu “proti všem a všemu”. Tento protest vyjadřují svým
oblečením, účesem, náklonností k hudbě satanismem inspirované (motivy
hnusu, smrti, pekla; black metal, death metal aj.) a často vandalskými či kriminálními činy.
Náboženský rozměr takového konání však ustupuje do pozadí, jde spíše o
společenské faktory (pocit příslušnosti ke skupině, revolta proti společnosti
dospělých). Satanismus má ohlas především mezi učňovskou mládeží.
V ČR je satanismus těsně spjat právě s působením hudebních skupin, které se
satanistickou symbolikou inspirují. Vedoucím české pobočky Církve
Satanovy je kapelník hudební skupiny Root Jiří Valtr. Působení tohoto společenství je
samozřejmě společensky nevhodné, nicméně nejde patrně o formu tvrdého
kriminálního satanismu.
V Plzni je situace podobná. Aktivity v duchu kriminálního satanismu se v
Plzni patrně nedějí. Některé plzeňské hudební skupiny se profilují satanisticky,
jde nicméně spíše o hledání image, než o satanistickou praxi (např. Sorath). Kolem těchto skupin se
shromažďuje širší okruh osob se satanskou image, jíž ale patrně hlubší
promyšlení i rituální praxe rovněž chybí. I satanskými symboly provázené
poškození náhrobků na Mikulášském hřbitově a devastace interiéru kostelíka U
Ježíška v minulých letech posuzujeme jako
vandalské činy sociálně problematických individuí či skupin bez hlubšího
náboženského motivu.
Koncerty a festivaly satanistických hudebních skupin se konají většinou v
kulturním sále Svornost na Doubravce.
3.2.10
Nábožensko-psychoterapeutická hnutí
Mezi nábožensko-psychoterapeutická hnutí řadíme ta společenství, ve kterých
se psychoterapeutické působení, jež je obyčejně součástí každého
náboženství, stává ústředním bodem jejich praxe. V této kapitole pojednáme
scientologii a Silvovu metodu, dalším psychoterapeuticky orientovaným
společenstvím se budeme věnovat v kapitole o New Age.
3.2.10.1 Scientologie
Scientologická církev působí na pomezí náboženství a psychologického
poradenství. Její počátky jsou spojeny se vznikem dianetických center,
která ve Spojených státech provozovala psychoterapeutický servis podle teorií
zakladatele hnutí Ronalda Hubbarda
(1911-1986). Proti těmto teoriím se v USA zvedl silný odpor odborné veřejnosti,
Hubbardova kniha Dianetika se však stala bestsellerem. Od roku 1955 působí hnutí jako
Scientologická církev
s bohoslužbami a obřady. Jádrem působení však nadále zůstává za úplatu
poskytovaná baterie specifických psychoterapeutických služeb (rozličné kurzy
zvýšení osobních schopností, pohovory sloužící k odreagování „ zablokovaných“
zážitků - tzv. auditing, očistné kůry).
K dianetice se klienti dostávají většinou absolvováním bezplatného Oxfordského testu osobnosti, který je
hojně propagován. Na základě jeho (pro většinu lidí většinou velmi špatných)
výsledků je klientům nabízen první z placených kurzů, na nějž navazují další
placené služby. Principy dianetiky propagují ve svém působení také některé firmy
pro vnitropodnikové poradenství a personalistiku. Pro neserióznost
používaných metod (přes proklamovanou
vědeckost) a hrozbu vytvoření závislosti je zájem aktivity scientologické církve
v různých zemích omezovat (zejména v Bavorsku).
Od počátku devadesátých let působí dianetické centrum v Praze, v r. 1997
vyšla v českém překladu kniha Dianetika - moderní věda o dušenvím zdraví.
Nabídka oxfordského testu osobnosti se před několika lety nárazově objevila i
v Plzni. Mimo to v Kopeckého sadech 15 pracovala ještě v r. 1997 firma
zabývající se dianetickým poradenstvím. Dnes již na uvedené adrese nesídlí.
Podle zmocněnce pro scientologii v ČR p. Voráčka neměla tato aktivita vazbu
na pražské scientologické ústředí.
Kontakt:
Dianetické centrum
Hornokrčská 60, 140 00 Praha 4
tel.: 02/900 51 013
fax.: 02/900 51 007
3.2.10.2 Silvova metoda kontroly mysli (Silva Mind Control)
Američan José Silva (nar. 1914)
konal kromě svých prostých zaměstnání (prodej novin, opravy rádií) experimenty s
hypnózou a dalšími technikami ovládání činnosti mozku. Tak vznikla
populární Silvova metoda kontroly mysli, rozšířená dnes v USA i v Evropě.
Jádrem metody je technika sestoupení na “hladinu alfa”, hladinu, při níž je
mozková frekvence pomalejší než v bdělém stavu. Toho se dosahuje metodou
připomínající autohypnózu. V této hladině si lze osvojovat pozitivní schopnosti
a návyky (rozšíření paměti, odnaučení zlozvykům), jakož i získat schopnosti
komunikace s nejrůznějšími úrovněmi inteligence (od neživé po tzv. Vyšší
Inteligence). Adeptům je pak doporučováno, aby v hladině alfa
vizualizovali své budoucí záměry a tak positivně ovlivnili jejich výsledek. Silvova metoda je presentována jako přísně
vědecká. Prvním stupněm výcviku je placený víkendový kurs.
V Plzni nabízí kursy pražský Silva Method Club, naposledy v červnu 1998 to
byl 1. stupeň základního kursu za 1800,- Kč v sále Povodí Vltavy na Denisově
nábřeží.
Kontakt:
Silva Method Club
Seifertova 9, 130 00 Praha 3
tel.: 02/627 9094, 627 9079
3.2.11 Hnutí New
Age
Hnutí New Age je širokým proudem spirituálních a náboženských směrů, který
vyvěrá z reflexe stavu dnešní společnosti a jejích problémů.
Název Nový Věk (New Age) vyjadřuje
astrologickou změnu, přechod ze sféry vlivu znamení Ryb (symbolizující
křesťanský vliv v minulých dvou tisíciletích) do znamení Vodnáře.
Doba Vodnáře má jiné charakteristiky než doba minulá, proto Nový Věk
přináší změnu paradigmat (určitých
“vzorců myšlení”), jak o ní hovoří i současná postmoderní filosofie. Důvody
nutnosti změny vidí stoupenci Nového Věku v současné ekologické a morální krizi
světa, v současném stavu vědy, která se ocitla na hranici svých možností a
v materialistickém konzumismu Západu.
3.2.11.1 Akcenty New Age
Pro postmoderní myšlení je charakteristická pozice tolerance a
připuštění plurality pravd, výzva k
budování alternativ navyklým postupům. Tyto
akcenty hnutí Nového Věku dále rozvíjí zejména na poli společenských věd,
náboženských a spirituálních nauk, na poli životního stylu, zdravovědy
atp.
V oblasti náboženství je charakteristický akcent na monistické chápání světa
(vše je tvořeno jedním principem, rozmanitost je zdánlivá),
evoluční optimismus (člověk spontánním vývojem vystoupí až na božskou
úroveň vědomí) a víru v převtělování. V přístupu k duchovním otázkám
se uplatňuje konzumní přístup (vztah poskytovatel - klient), bez nutnosti trvalé
příslušnosti k nějaké náboženské společnosti, jaká je typická pro dobu minulou.
Duchovní techniky se nabízejí formou kursů a seminářů, z nichž si klienti podle
zájmu vybírají. S tím souvisí i náboženský synkretimus - směšování různých (často i odporujících si)
náboženských nauk. Kritérium pravdy je odsunuto jako nemoderní, důraz spíše než
na rozum je kladen na pocit, prožitek, užitek pro řešení aktuálních
problémů.
V psychologii a dalších společenských vědách
se prosazují nové netradiční postupy zkoumání: změněné stavy vědomí,
práce s rozličnými typy “mentálních energií”, prožívání vztahu se Zemí,
která je chápána jako živý organismus (Gaia), vztahu s celým Univerzem (kosmické nebo Nejvyšší
vědomí, Prazáklad apod.). Propojují se teorie psychologie a fyziky na základě
esoterních nauk (vibrace vesmíru, propojení mikro- a makrokosmu, světové
informační pole).
Životního stylu a péče o zdraví se dotýkají různé metody rozšiřování
psychických a spirituálních možností (hnutí lidského
potenciálu, regresní terapie), léčení
netradičními technikami (homeopatie, psychotronika) a obecně uplatnění
holistického (celostního) přístupu k člověku (jednota tělesných, duševních a
duchovních projevů) a světu (vztah mikro- a makrosvěta, teorie morfických
polí).
Často citovanými autoritami působícími v intencích novověkého paradigmatu
jsou fyzik Fritjof Capra, biolog Rupert Sheldrake,
psychiatr Stanislav Grof, spisovatelka
Marilyn Fergusonová.
Hnutím Nového Věku nelze tedy rozumět pevné náboženské společenství, spíše
jde o jakousi síť myšlenkově spřízněných center, škol, duchovních učitelů,
léčitelů a dalších subjektů.
V dalším se zaměříme především na ty charakteristiky hnutí Nového Věku,
jejichž projevy jsme v Plzni zaregistrovali. Popis rozdělíme na kapitoly podle
práce Dr. Vojtíška (Vojtíšek, 1998, str. 92-118), při vědomí jisté nepřesnosti, neboť velká
část popisovaných aktivit se týká několika oblastí zároveň.
Hlubší vhled do problematiky New Age poskytuje například práce Vojtíškova
(1998), Štampachova (1998),
Lužného (1997) a jiných.
3.2.11.2 Inspirace méně známými etniky
Ideová návaznost na evropské předkřesťanské
kultury (někdy se mluví o neopaganismu - novopohanství) je v hnutí New Age motivována snahou o překonání
“omezeného” křesťanského paradigmatu, které má být vystřídáno kosmickou
moudrostí Nového Věku. Tuto “původní”, nepřekroucenou moudrost se někteří
pokoušejí hledat v dědictví starých evropských kultur (Keltů, Germánů), případně
v technikách afrických, amerických, či jiných domorodců.
Ožívá tak zájem o etnickou hudbu, která se doporučuje jako podpůrný
prostředek k technikám vedoucích k změněnému stavu vědomí (bubnování), či k
relaxaci (keltská hudba). Velký zájem je také o šamanismus a
jeho techniky.
Kromě množství literatury na tato témata se v Plzni objevují i šamanské
praktiky bubnování, extatického tance a nejrůznějších obřadů. Zájem o tyto
praktiky jeví především (“alternativní”) středoškolská mládež, akce se konají
buď soukromě, nebo v klubech a čajovnách. Řada mladých se účastní festivalů
při příležitosti tradičních keltských svátků. New Age rituál vítání jara a
bubnování bylo i součástí plzeňské House
Party v den jarní rovnodennosti v březnu 1998. Je zřejmé, že tyto extatické
techniky se často kombinují s konzumací (alespoň měkkých) drog. Aktivity
tohoto typu probíhají mimo pevné organizační struktury, nejsou trvalé.
Proto je obtížné (a snad i neužitečné)
je precisně mapovat.
3.2.11.3 Inspirace východním náboženstvím
Synkretistické tendence hnutí Nového Věku přinášejí na trh idejí stále
častěji myšlenky myslitelů východních náboženství. Běžně se používají termíny
vlastní tradici Orientu, často bez patřičných definic, nezřídka s posunutým
či změněným obsahem (reinkarnace, karma, brahma, ...). Překládají a ve velkých nákladech se vydávají
knihy různých orientálních či Orientem ovlivněných duchovních autorů
(Šrí Rámakrišna, Ram Dass, Osho), pořádají se semináře a kursy vyučující jejich
učení a praktikující jejich meditační a jiné techniky (např. Oshovy
meditace). Řada škol, o kterých bude řeč v následujících kapitolách, odvozuje
své vědění z orientální moudrosti (Čchi Kung, reiki,
Šambaola, ...).
3.2.11.4 Esoterická inspirace
Vodnářský věk se v hledání inspiračních zdrojů distancuje od křesťanské éry
Ryb chronologicky (časově jde před křesťanství) i geograficky (inspirace
Orientem). V rámci vlastního chronotopu (Evropa posledních dvou
tisíciletí) navazuje spíše na proudy neortodoxní - hermetické. Jde zejména o
tradice magie, alchymie, astrologie, numerologie
a kabaly.
Knihy s touto tématikou vydává v ČR řada nakladatelství (Trigon, Horus,
Půdorys,...), v Plzni nabízí patrně nejširší nabídku zejména Benešovo
knihkupectví v Divadelní ulici.
Astrologie zažila v ČR po roce 1989 mediální
boom, horoskopy jsou “povinnou” součástí většiny periodik. Také v Plzni působí
několik astrologů (např. pí. Měsťanová). Na astrologii těsně navazují
další formy mantiky (věštění).
Techniky mohou být různé - věštění z ruky, vykládání karet (zejm. tarot), numerologické spekulace (v
Plzni např. Studio P-Greis).
Moderní formou esoterické tradice je víra v mimozemské inteligentní
civilizace (lidově UFO). Posuzováním
rozličných svědectví o pozorování UFO
(Unidentified Flying Objects, neidentifikovatelné létající předměty) a diskusi o
možnostech mimozemských civilizací se, kromě jiného, věnuje plzeňský Klub psychotroniky a UFO (viz 3.2.11.10).
3.2.11.5 Parapsychologie
Parapsychologie (v Čechách se také hojně používá termín psychotronika) je alternativní věda,
jejíž postupy jsou pro většinu odborníků mimo stávající vědecké paradigma. O
její rozvoj a popularizaci se v Čechách významně zasloužily práce
Břetislava Kafky (1891-1967).
Předmětem parapsychologie jsou postupy jako mimosmyslové
vnímání, jasnovidnost (telegnóze), psychokineze (pohybování předmětů nehmotnými prostředky -
myšlenkou).
Jedním ze způsobů mimosmyslového vnímání je vnímání aury. Aura je záření energetického obalu
fyzického těla, který je někdy nazýván astrální tělo (antroposofie, Hnutí
Grálu aj.). Tento energetický obal mohou někteří citliví lidé (většinou
léčitelé) údajně pozorovat. V Plzni působí Aura studio RNDr. Štýbra, který
nabízí dokonce “vyfotografování” osobní aury pomocí speciálního přístroje.
O energiích (negativních energiích) se mluví i v případě geopatogenních zón. Nabídka detekce
geopatogenních zón, případně jejich odrušování je široká. Nejrozšířenější je
jejich detekce pomocí proutku (virgule), který je chápán jako nástroj, který signalizuje jinak
nepostřehnutelné mimosmyslové reakce proutkaře. Jako jeden z prvních konal na
toto téma přednášky v Plzni Ing. Mojžíš.
Časté je také používání siderického kyvadélka, které se používá nejen k hledání geopatogenních zón,
ale i k rozhodování o kvalitě potravin, v diagnostice, v práci s vlastním
podvědomím. Další z parapsychologických metod je automatická kresba a
automatické psaní.
3.2.11.6 Bioenergetika
Bioenergetika (v českém prostředí též biotronika) vychází z fyzikálního poznatku vztahu hmoty a energie.
Svět interpretuje jako systém energií různých kvalit (myšlenka je energie jemná,
hmota hustá). Energii je možno čerpat a předávat, což se využívá zejména v
léčení. Léčitelé sami většinou interpretují své působení jako dodání
energie.
Nejznámějším českým léčitelem biotronikem je patrně Tomáš
Pfeiffer. Vzhledem k tomu, že jeho
působení již kromě rozměru léčení nese zřetelné prvky náboženství, pojednáme o
jeho aktivitách samostatně později (viz kap. 3.2.11.10). V Plzni působí ještě
další léčitelé.
3.2.11.7 Alternativní medicína
Lidské zdraví je častým tématem aktivit hnutí Nového Věku. Léčebné metody
jsou přebírány z nejrůznějších kultur (zejména Čína) nebo jsou vyvíjeny
nové. Mezi alternativní léčebné terapie patří akupunktura, akupresura,
homeopatie. Další metody pracují opět s energií. Jsou to metody Čchi Kung,
taiči, šiacu, práce s energií reiki. V medicínské diagnostice se používá metod
pozorování oční duhovky nebo celé stavby těla, někdy též metody automatické kresby. Kromě léčby bylinami
(fytoterapie) se v Plzni objevuje léčba vůněmi - aromaterapie, léčba obrazy (ve
Studiu P-Greis), léčba drahými kameny.
Podrobněji zde zmíníme tři plzeňské aktivity:
Studio P-Greis
Studio P-Greis
pí. Dagmar Rusková
Masarykova 66, Plzeň - Doubravka
tel.: 72 602 81
Od roku 1996 nabízí paní Dagmar Rusková ve svém studiu léčení metodou psychosomatické artterapie. V
rámci svého působení kombinuje techniky věštecké, numerologické, astrologické s
energetickým léčitelstvím, působením léčebných obrazů a terapeutickým
rozhovorem. Studio koná veřejné přednášky propagující alternativní medicínu
a parapsychologii, pravidelná psychosomatická cvičení (s určitými
rituálními prvky). Kromě těchto duchovně léčebných aktivit nabízí Studio standardní taneční
kursy.
Reiki
Učení o reiki, životadárné energii, kterou lze uzdravovat, přišlo do Evropy
přes USA z Japonska, kde bylo objeveno asi před sto lety. Šíří se
prostřednictvím kursů, které vedou mistři reiki (ti, kteří absolvovali
nejvyšší kurs u některého z mistrů). V kursech se vyučují techniky, jak s reiki
pracovat a adepti jsou poté mistrem zasvěcováni - otevřeni pro práci
s reiki. Po absolvování víkendového kursu prvního stupně (v ceně asi 1200,-
Kč) jsou údajně schopni léčit sebe i druhé.
Druhý kurs (cena 2-5 tisíc Kč) umožňuje pracovat až s desetinásobně
silnější reiki a léčit pomocí reiki i na dálku. Mistrovský kurs (20 000 Kč)
umožňuje absolventovi reiki vyučovat a zasvěcovat klienty. Absolventi kursů se
dále setkávají a sdílejí své zkušenosti s reiki.
V ČR je údajně k práci s reiki zasvěceno několik tisíc lidí a několik mistrů.
V Plzni dnes údajně žijí dva mistři reiki, některé kursy však vedli i mistři z
jiných měst.
Jedním z plzeňských mistrů reiki je
pan Palan
Révová 13, Plzeň - Doudlevce
tel.: 74 20 417
Kromě vedení reiki kursů prvního a druhého stupně přednáší pan Palan o
nejvyšších duchovních zákonech, jak je předala duchovní bytost Saint
Germain (v rámci bezplatného ročního kursu
proběhlo již asi pětadvacet přednášek v areálu učňovských škol na Skvrňanech; na
jedné z nich účast asi třiceti lidí; nebylo nám však dovoleno účastnit se jí),
léčí, překládá geopatogenní zóny (obojí i na dálku).
Mistr Palan spolupracuje s občanským sdružením „ Hledej cestu k životu“
.
Absolventi reiki kursů prvního a druhého stupně
mistra z Liberce se nějakou dobu v letech 1997-8 scházeli v Centrumu na
Doubravce.
Čchi Kung
Čchi Kung (přeloženo „ práce s
energií“ )
vychází z tradic čínské medicíny, taoismu a buddhismu. Jde údajně o tisíce
let starou tajnou nauku, jejímiž plody je dokonalé zdraví, dlouhý život a
duchovní vyspělost. Je vyučováno ve třech úrovních: tělesné, energetické
a mentální. Další úrovně umožňují využívat energii k léčení.
Společnost Čchi Kung - Bodhidharma
Pavel Simon
Sokolovská 89, 323 15 Plzeň
tel.: 521 521
Společnost organizuje jednou za dva až tři měsíce víkendové kursy vedené
Mistrem Lenem Sinclairem z Velké
Británie. Pro studenty kursu jsou určeny tréninkové semináře jednou
za čtrnáct dní, vedené panem Simonem. Cena úvodního víkendového kursu je
680,- Kč.
Společnost má k červnu 1998 28 členů, seminářů s Mistrem se účastní kolem
třiceti lidí, tréninkových seminářů přes deset. Náklady jsou hrazeny z
kursovného a členských příspěvků společnosti.
3.2.11.8 Alternativní psychologie
Holistické chápání člověka úzce svazuje s metodami medicínskými m