|
Právě je 609 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano Mikim
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116823872 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Žena jako ta druhá
Vloženo Úterý, 06. březen 2012 @ 22:44:30 CET Vložil: Stepan |
poslal foibe123
Podle slavné francouzské filozofky Simone de Beauvoir má každá
společenská skupina tendenci vytvářet si druhého, vůči kterému se bude
moci vymezovat. Dominantní skupina se často považuje za ztělesnění dobra
a lidskosti, do skupiny „těch druhých“ projektuje zlo a ve svých očích
si legitimizuje její útlak. Tato „ideologie druhého“je kořenem rasismu,
nacionalismu či náboženské nesnášenlivosti.
Mnohé feministky a feministické teoložky se zabývaly tím, jakým způsobem
„ideologie druhého“ ovlivňuje vztahy muže a ženy. Podle americké
feministické teoložky R.R.Ruether se „ideologie druhého“ projevuje jako
narušení integrity lidství jako muže a ženy. Jejich vztah je porušen
nadřízeností a podřízeností. Muž si činí nárok na to, aby sám sebe
pojímal jako normu lidství a ospravedlňoval tím podřízenost ženy. Ženy
samy ovšem tuto roli velice dlouho přijímaly a nereflektovaly.
Jak ve svém raném díle rozpoznává americká feministka Mary Daly,
tradiční interpretace biblických textů o stvoření, kdy se stvoření ženy
vykládá jako bytostná podřízenost, ženy v této roli utvrzuje. Také
biblický text o pádu člověka slouží podle ní v muži ovládané společnosti
primárně jako ospravedlnění nerovného sociálního řádu. To, že má žena
podle tradičního výkladu tohoto mýtu původ v muži a byla zodpovědná za
jeho pád, ospravedlňuje její podřízené místo ve společnosti hned
dvakrát. Mýtus o prvotním hříchu je pro Daly typickým příkladem
interpretace, kdy je mužský pohled prezentován jako pohled Boha.
Ženy tak byly od malička vychovávány jako ty „druhé“, ty, jejichž
vnímání Boha není tak podstatné. Ženy tímto byly postaveny do
ambivalentní role. Toužily po Bohu, svobodě a sebevyjádření, zároveň
jim bylo přikazováno mlčet a svoji spiritualitu vyjadřovat skrze muže.
Otázka postavení ženy v církvi a společnosti je živým tématem dodnes.
Stále ve většině křesťanských církví a sborů převládá názor, že místo
ženy není na kazatelně, ale pouze v rodině. Obvykle se argumentuje
výkladem knihy Genesis či listy apoštola Pavla.
Bible je sice nepochybně Božím Slovem, ale nesmíme opomenout, že je také
dílem lidí, ač pod vlivem Ducha svědčících o Bohu, stále pocházejících
z kulturního prostředí, ve kterém patriarchát byl apriori
nezpochybnitelnou skutečností. To je potřeba při interpretaci biblických
textů zohledňovat.
Ježíš sám dle četných svědectví Evangelia s marginalizovanými a
utlačovanými soucítil. Jak píše naše přední feministická teoložka Jana
Opočenská, v okruhu Ježíše bylo mnoho přítelkyň a učednic. Na základě
biblických i mimobiblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů
vyučovaly, prorokovaly a dokonce stály v čele společenství. Ovšem ideje
vyjádřené ve 28. verši 3. kapitoly listu Galatským „není už rozdíl mezi
židem a pohanem, otrokem a svobodným, mužem a ženou, vy všichni jste
jedno v Kristu Ježíši“ zápasí s realitou padlého světa, kde vládne
nerovnost a útlak. Církev by ovšem neměla tyto nerovnosti podporovat,
natož pak je obhajovat. Konečná spravedlnost nás jistě čeká až v Božím
království, ale církev, jakožto společenství adoptivních Božích dětí v
Kristu žijících, by měla již nyní ve světě usilovat aspoň o odraz
konečné spravedlnosti – tedy i spravedlnosti mezi pohlavími.
|
Podobná témata
|
|
Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: zeryk v Středa, 07. březen 2012 @ 19:20:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Gen. 1/27 Bůh stvořil člověka,..muže a ženu je stvořil.
Žena není druhá, je člověk stvořený Bohem.
Gen. 2/22 ..Bůh utvořil z žebra,..ženu a přivedl ji k němu.
Zde je žena ta první pro muže, je to Bůh který vytvořil vztah mezi mužem a ženou.
Článek se mi líbí .Děkuji za připomenutí.
|
|
|
Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Středa, 07. březen 2012 @ 18:06:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) |
Bible je sice nepochybně Božím Slovem, ale nesmíme opomenout, že je také
dílem lidí, ač pod vlivem Ducha svědčících o Bohu, stále pocházejících
z kulturního prostředí, ve kterém patriarchát byl apriori
nezpochybnitelnou skutečností. To je potřeba při interpretaci biblických
textů zohledňovat.
Jak? Jak zohlednit při počítání podle Pythagorovy věty, že byla objevena v prostředí, kde byl patriarchát samozřejmý?
Na základě
biblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů
vyučovaly, a dokonce stály v čele společenství.
Postrádám citaci!
|
Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Foibe123 v Středa, 07. březen 2012 @ 19:33:43 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na základě
biblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů
vyučovaly, a dokonce stály v čele společenství.
Zdroje?
Opočenská, Jana. 1995. Z povzdálí se dívaly také ženy (Výzva feministické teologie). Praha: Kalich.
Se*****rární zdroj:Torjesen, Karen Jo. 1995. When Women Were Priests. New York: Harper Collins.
Bible je sice nepochybně Božím Slovem, ale nesmíme opomenout, že je také
dílem lidí, ač pod vlivem Ducha svědčících o Bohu, stále pocházejících
z kulturního prostředí, ve kterém patriarchát byl apriori
nezpochybnitelnou skutečností. To je potřeba při interpretaci biblických
textů zohledňovat.
Jak? Jak zohlednit při počítání podle Pythagorovy věty, že byla objevena v prostředí, kde byl patriarchát samozřejmý?
Rozdíl mezi biblistikou a metamatikou je v tom, že biblistika se snaží pronimat do svědectcí o Bohu v Písmu zaznamenaných, zatímco matematika je věda exaktní a společensko-genderový řád její interpretaci nemůže ovlivnit. Pokud je text Písma srovnatelný ve své exaktnosti s Pythagarovou větou, bude velmi náročné aplikovat knihu Leviticus a nejenom ji.
|
]
Re: Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Foibe123 v Středa, 07. březen 2012 @ 19:47:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Stačí vzpomenou Foibe a Priscillu. Výše uvedené knihy ukazují historický kontext, archeologické nálezy a dochované materiály k tomu, že ženy vedly domácí církve a kázaly.
|
]
Re: Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 14:29:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na základě
biblických pramenů víme, že ženy se souhlasem mužů
vyučovaly, a dokonce stály v čele společenství. Postrádám citaci! Zdroje? Opočenská, Jana. 1995. Z povzdálí se dívaly také ženy (Výzva feministické teologie). Praha: Kalich. Se*****rární zdroj:Torjesen, Karen Jo. 1995. When Women Were Priests. New York: Harper Collins
Myslel jsem odkazy na biblické verše, které by dokládaly, že sestry stály v čele společenstev.
Rozdíl mezi biblistikou a metamatikou je v
tom, že biblistika se snaží pronimat do svědectcí o Bohu v Písmu
zaznamenaných, zatímco matematika je věda exaktní a
společensko-genderový řád její interpretaci nemůže ovlivnit. Pokud je
text Písma srovnatelný ve své exaktnosti s Pythagarovou větou, bude
velmi náročné aplikovat knihu Leviticus a nejenom ji.
Považuji biblistiku a teologii za stejně exaktní vědu, jako kteroukoliv jinou. Je to můj názor. Druhý může mít zase jiný názor.
Jen pro vyváženost:
Římanům 16,1-2 Doporučuji vám naši sestru Foibé, diakonku církve v Kenchrejích. Přijměte
ji v Pánu, jak se sluší mezi věřícími, pomáhejte jí, kdyby vás v něčem
potřebovala, neboť i ona byla pomocnicí mnohým i mně samému.
Výraz pomocnice by se dal klidně přeložit i jako patronka. Myslím si, že z tohoto verše vyplývá, že Foibé moc nad Pavlem měla. A Pavel, ač jinde vyloženě myzogynní tento fakt nijak nekomentuje, naopak si můžeme domýšet, že je za její pomoc s orientací svých prvních kroků v Korintu či Kenchrejích docela vděčný.
Skutky 18,26 Když ho uslyšeli Priscilla a Akvila, vzali ho k sobě a ještě důkladněji mu vyložili Boží cestu.“
Mužské zájmeno a množné číslo je krásně vidět.
|
]
Re: Re: Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 23:04:02 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Považuji biblistiku a teologii za stejně exaktní vědu, jako kteroukoliv jinou. Je to můj názor. Druhý může mít zase jiný názor.
Tak to je věta do pranice. Lámu si nad tímhle hlavu léta. Kolikrát už jsem byl blízko definitivnímu úsudku... ale přeci jenom se pozvolna v tomto kloním ke Kalvínovi a Barthovi. Obávám se, že skutečná teologie, která počítá s vírou, exaktní vedou není. Jednoduše víru nedokážeš. Nikdy neuděláš objektivně pokus, který statisticky vyhodnotíš a dojdeš k reprodukovatelným závěrům nezávisle na čase a prostoru. Vždycky je tam ten prevít, hříšnej člověk, který se zachová pokaždý jinak.
Kdysi jsem se o tohle doslova pohádal s profesionálním vědcem, který ještě k tomu učil teologii a vlastně mi tvrdil totéž. Žel, byl i zkoušejícím :-(
Ale otázka je, co je vlastně věda? Je to filozofie? Ano i ne. Jakou břitvu k tomu použiji - Occamovu nebo Popperovu?
Pro mne, v dnešním stavu mého poznání, teologie vědou není... ale některé disciplíny, jako lingvistika, ano.
|
]
|
|
Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Středa, 07. březen 2012 @ 08:21:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | 1 Korintským 11:3 Ale chcem, aby ste vedeli, že hlavou každého muža je Kristus a hlavou ženy muž a hlavou Krista Bôh.
My si nemôžeme dovoliť svojvolne meniť toto biblické hierarchycké usporiadanie.
Luk16,17 A ľahšie je, aby sa pominuly nebo i zem, než aby jeden háčik padol zo zákona.
Keďže Bibia má takúto autoritu,Kto sa opovažuje meniť jej slová ???
Muž a žena sú si rovni v Kristu,ale mie su si rovni v postaveni.
Varovné slovo: 2 Peter 3:16 jako aj vo všetkých listoch, keď v nich hovorí o tomto, v ktorých sú niektoré ťažko pochopiteľné veci, ktoré neučení a neupevnení prekrúcajú ako aj ostatné písma na svoje vlastné zatratenie.
|
Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Foibe123 v Středa, 07. březen 2012 @ 20:00:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já nezpochynuji ani jedno slovo z Bible, jen tvrdím, že Bible musí být vykládána ze svého historicko-společenského kontextu.
|
]
|
|
Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 07:39:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Jak píše naše přední feministická teoložka Jana Opočenská, v okruhu Ježíše bylo mnoho přítelkyň a učednic.
žena feministka nemôže byť súčasne kresťanku aj feministkou |
Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Foibe123 v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 07:56:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | V tom případě můž nemůže být současně mužem a sexistou...
|
]
Re: Re: Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 08:09:50 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mně osobně se také podřízenost ženy moc nezamlouvá. Má to pro muže jen nevýhody. Měl by rozhodovat a nést odpovědnost. No komu by se do toho chtělo. Mně osobně by vyhovovalo, kdyby to bylo naopak nebo alespoň napůl. Nakonec ale musím uznat, že nejpřirozenější je podřídit se Bohu a ono se to pak už nějak srovná. Musím uznal, že bych ale nechtěl být sám svoji ženou. Mít tak nezodpovědného muže bych nechtěl(a). |
]
|
|
Re: Žena jako ta druhá (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Čtvrtek, 08. březen 2012 @ 14:07:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | O mnoha ženách se dá říct že se dostaly dál než muži. Například na cestě kříže. Tam došel dobrovolně (Šimon byl k nesení kříže donucen násilím) jen svatý Jan. Žen bylo několik. Některé z nich pak hlásaly Evangelium podobně jako apoštolové a založily místní církve (Marie Magdalena, Marie Salome, Marie Jakubova a jejich egyptská služebná jménem Sára na jihu Francie. Žen které nosí na těle Kristovy rány je několikanásobně více než mužů. Ženy dovedou lépe kontemplovat (vcítit se) a projevuje se to i u těch které Boha ještě neznají. Trpícího člověka v MHD pustí sednout většinou žena. Tak jak žily běžně ženy v Ježíšově době už dneska žijí snad alespoň částečně jenom jeptišky a muslimky. Muž byl pro ně vším. Ve společnosti cizích mužů často nosily závoj na obličeji, i doma. Jídlo nejdřív dávaly mužům a jedly odděleně. Chrámové panny mezi kterými vyrostla i Panna Maria dělaly ty nejtěžší a nejhrubší práce. Včetně čištění obětních míst kde se zabíjely tisíce zvířat, stolů a oděvů. Ani u poslední večeře nebyly svaté ženy, svátky slavily odděleně od mužů jako ostatní. Možná se na ženách ve větší míře než na nás naplňuje to co říkal Ježíš. Kdo chce být první ať je služebníkem všech. Jejich síla je v jejich pokoře. Na druhou stranu považuji za pravděpodobné že Bůh nějakým způsobem respektuje naše uspořádání společnosti. Tako jako Izraeli pomazal krále, přestože byl proti tomu aby se pro krále rozhodli. To co běžně považujeme za zrovnoprávnění je jeden z nejrafinovanějších podvodů v dějinách lidstva, který vzal ženám skoro všechno a udělal z nich pracovní sílu a sexuální objekt. Bez jakékoliv náhrady a odpovědnosti ze strany mužů. Komunisti například uzákonili že děti po rozvodu vždycky patří matce. Předsedkyně svazu žen jim za to s pláčem děkovala. Stalo se tak přesně ve chvíli kdy se první stranická garnitura dožila středních let a chtěla se snadno zbavit svých žen i dětí a najít si mladší, s věnem ve formě politických styků. Co se týče svěcení žen na kněze tak věřím že Bůh si ho nepřeje. Předpokládám že je to možná z toho důvodu že má se ženami jiné záměry. Stejně jako si třeba nepřeje aby muž rodil děti nebo aby bylo slunce zelené. Jinak by tomu tak bylo. Proti evangelickým farářkám, kazatelkám a pastorkám nic nemám. Kněz nejsou. Svěcení diakoni v dnešní Církvi už neplní hospodářské a charitativní úkoly jako v dobách apoštolů, u nás myslím že ani u evangelíků. Proto se nadají dost dobře srovnávat. V diakonii jako ve službě bližnímu pracuje naopak spousta katoliček i evangeliček. Diakonové prvotní Církve nebyli od úplného počátku. Jejich funkce a náplň byla stanovena dle momentální potřeby. |
|
|
|
|