|
Právě je 586 návštěvník(ů) a 3 uživatel(ů) online: rosmano oko Frantisek100
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116811335 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Přijetí evoluce jako brána k formální víře...
Vloženo Úterý, 24. květen 2011 @ 23:42:47 CEST Vložil: Stepan |
poslal demagog Doslova mne vyděsil jeden článek s názvem "Vzkříšení",
který o velikonocích vyšel na GranoSalisu. Napsal jej evangelický
farář Emauel Vejnar. Tento faráž zde nazval Kristovo vzkříšení
"nesmazatelný otisk ve vesmíru" Něco jako Nebeské turínské plátno. Jak
k tomuto závěru došel?
Dejme slovo tomuto farářovi. Ten píše: "Odmalička
jsem vyrůstal v teologicky střízlivé evangelické církvi. ... Jako
gymnazista jsem však přece jen na jeden problém narazil. Bylo jím
vzkříšení. To prostě do systému přírodních věd zakomponovat nešlo.
Ještě na teologické fakultě jsem si lámal hlavu, jak oddělit
Velikonoční neděli od Velkého pátku a zbavit se tak toho, co jsem
nechápal. Někteří moji spolustudenti a pozdější faráři to štěstí neměli. Prostě Velikonoční neděli od Velkého pátku odřízli. Uchovali si tak punc kritických intelektuálů. Řešením není začít z pudu sebezáchovy horečně vykřikovat věty, kterým nevěříme.
Zavádějící by bylo rovněž pokoušet se přehlušit, čemu jsme se naučili v
hodinách přírodopisu, opakováním velikonočních liturgických manter.
Prostě se musíme snažit vyjádřit zvěst o vzkříšení jinak..."
Pan Vojnar se jednoho dne dostal na rozcestí. Na jedné straně nevěřil na vzkřášení, které nelze zakomponovat
do přírodovědných věd, na druhé straně nechtěl jít cestou svých
spolužáků, kteří o vzkříšení Krista nekázali vůbec. A tak zapojil svoji
rozumnost a snažil se dát biblickou zprávu jaksi do souladu s vědou.
Výsledkem se stal jakýsi "nesmazatelný otisk ve vesmíru," něco jako
turínské plátno.
Avšak:
turínské plátno není živé. Samo o sobě nemá vůbec žádnou hodnotu,
jedná se jen o mrtvou směs elektronů, protonů, atomů, látky, možná potu
či (v leoším případě) nějaké fotografické emulze, která vykreslila
obraz muže na plátno, ale nežije. Je to jedno velké mrtvé nic. Stejně
tak i nějaký "věčný" obtisk ve vesmíru, něco jako nesmazatelná památka,
i ta je mrtvá. Po faraonech zbyly obrovské pyramidy a velkolepé sochy,
ale tyto památky jim život neochránili. Dneska jejich zamumijpvaná
těla jsou stejně bezduchá jako těla otroků zahynulých při prácech na
jejich giganománických stavbách.
V mysli mi blikají následující Pavlova Slova: Když
se tedy zvěstuje o Kristu, že byl vzkříšen, jak mohou někteří mezi
vámi říkat, že není zmrtvýchvstání? Není-li zmrtvýchvstání, pak nebyl
vzkříšen ani Kristus. A jestliže Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše
zvěst klamná, a klamná je i vaše víra, a my jsme odhaleni jako lživí
svědkové o Bohu: dosvědčili jsme, že Bůh vzkřísil Krista, ale on jej
nevzkřísil, není-li vzkříšení z mrtvých. Neboť není-li vzkříšení z
mrtvých, nebyl vzkříšen ani Kristus. Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je
vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších, a jsou ztraceni i ti,
kteří zesnuli v Kristu. 1Kor15,12nn
Když
Pavel hovořil o vzkříšení a zmrtvýchstání, neměl na mysli nějakou
"věčně platný vesmírný otisk," ale tělesné vzkříšení mrtvých zemřelých
mrtvol k životu. To, co "nelze zakompenzovat" do přírodovědných věd.
Víru, která odmítá takovéto "nevědecké" vzkříšení z mrtvých nazývá
Pavel vírou marnou. Protože jestliže nebyl Kristus takto tělesně
vzkříšen z mrtvých, pak jsme stále ve svých hříších. Pak i svědectví
apoštolů, tedy celá Bible, je falešná: Oni svědčí o nevědeckém
vzkříšení z mrtvých, to však nenastalo. Výsledkem komponování bible do
přírodovědy se tedy stává formální, marná, víra falešných svědků.
Kde však je toho počátek? Pan Vejnar píše o "teologicky střízlivé" církvi.
Máme
před sebou dvě volby: Buď se budeme na Bibli dívat očima vědy, anebo na
vědu očima Bible. Kompromis není možný, jedná se o základní princip,
pro který se musíme rozhodnout. Bud se na Bibli budeme dívat očima
vědy, anebo na vědu očima Bible. Nemůžeme chvíli tak a chvíli onak,
protože takovýto postup zenvěrohodňuje obé: jak Bibli, tak vědu.
Jestliže
se na Bibli budeme dívat očima vědy, pak samozřejmě budeme muset
komponovat, podřizovat Bibli vědeckým poznatkům. Věda říká, že takovéto
tělesné vzkříšení je nesmyslem. A ano, má pravdu, mrtvá mrtvola prostě
zůstane mrtvou věcí, samo o sobě neobživne a ani člověk nemá tu moc.
Avšak ani Bible neříká, že ti mrtvolní mrtví, či přímo suché kosti,
obživnou samovolně, nebo že je zresistuuje člověk. Ale že je obživí
Bůh. Stejně tak je nesmyslem, že by život na zenmi vznikl samovolně
během šesti dnů, ale ani zde Bible neříká, že by děje Genesis byli
čistě přírodní a samovolné, ale zcela zřetelně za tím vidí Bibli.
Musíme
si vybrat. Jsme v podobné pozici jako prorok Ezechiel, kterého Bůh
postavil před údolí suchých kostí a zeptal se jej, zda-li mohou ožít. I
my máme dvě možnosti - buď odpovědět z vlastního rozumu, anebo se
otázat přímo Boha.
Jestliže
přijmeme Darwinovu teorií jako způsob, jakým Bůh stvořil zem, jestliže
se na zprávu Genesis budeme dívat očima neodarwnistické evoluční
teorie a prohlásíme, že rozpory mezi biblí a touto vědeckou teorií
jsou způsobeny jenom vědeckým nedorozumem tehdejších lidí, pak se
vydáme na cestu, na jejimž konci je formální, marná víra falešných
svědků. Protože jestliže se jednou začneme takhle "teologicky -
střízlivě" na bibli dívat, pak se takto dívat nepřestaneme ani u
dalších biblických výpovědí, které jsou v rozporu se současným stavem
vědeckého poznání.
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/22625-prijeti-evoluce-jako-brana-k-formalni-vire.html
|
Podobná témata
|
|
Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Středa, 25. květen 2011 @ 10:34:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přiznám se že jsem tak úplně nepochopil jak to vlastně pan farář myslel a doufám že dobře. Že po pochybnostech z mládí věří v Kristovo vzkříšení z mrtvých pevně a doslova. V tom případě použil Turínské plátno jako symbol něčeho zřejmého na co si můžeme sáhnout, pokud hledáme důkazy jako apoštol Tomáš. Který to přes své pochybnosti dotáhnul hodně daleko. To plátno už jsme tu před časem probírali a můj názor je ten že měl náš Pán dobrý důvod proč nám ho zanechal, pečlivě složené jak je psáno. (Kdopak ho asi složil ? Ženy do hrobu nevešly a římskou stráž bych z toho nepodezíral. Je to i jeden z nepřímých důkazů proti krádeži Těla. Kdyby ho někdo chtěl odnést tak by ho pravděpodobně předtím nerozbaloval.) Pokud někdo vědecky popírá zmrtvýchvstání tak tím mluví proti své vlastní vědě a logice. Podobně jako kdyby se s odpuštěním snažil dokazovat že neexistuje Bůh. To že něco neexistuje prostě dokázat nejde. Dokazovat lze jenom to že něco existuje. Na Bibli se můžeme dívat i jako na vědeckou knihu která má oproti ostatním tu výhodu že má absolutní certifikát. Sám jsem sice kreacionista ale na konfrontaci s těmi kdo věří že Bůh své tvory později do určité míry měnil nebo dopustil aby se měnili vlivem okolních podmínek netrvám. Občas si vzpomenu na vtip o americkém profesorovi a studentovi černé pleti. Student seděl na lavičce před universitou, četl si v knize a nadšeně volal alelujah, alelujah. Romrzelý profesor se zeptal co čte a on mu ochotně řekl že o tom jak Bůh rozdělil moře před Izraelem. Profesor mu udělal krátkou přednášku o tom že podle vědeckých poznatků tam bylo vody jen po kotníky a chtěl spokojeně odejít. Vzápětí zase uslyšel alelujah, alelujah, Hospodin je veliký. Tak se zeptal znova, tentokrát zuřivě a student mu řekl že zrovna čte jak Hospodin utopil ve vodě po kotníky celou egyptskou armádu. |
|
|
Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Středa, 25. květen 2011 @ 14:38:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Priatelia, nezabudajte, ze Bohu je vsetko mozne a to doslovne. To je nepopieratelny fakt. To, ze je Bohu vsetko mozne dokazal nas Pan aj tym, ze Jezis vstal z mrtvych, ze premohol smrt.Nechapem preto, preco by to malo vylucovat evoluciu Ved ak je Bohu vsetko mozne, je aj nad prirodnymi zakonmi, ktore si moze upravovat ako chce. Cize evolucia eplatna, ale Boh,kedze mu je vsetko mozne, ju moze obist, kedy chce a ako chce. Ak tomuto clovek neveri, ze aj toto je Bohu mozne, ma slabu vieru.
|
Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: svata_tradicia (svatatradicia@jesuits.tv) v Středa, 25. květen 2011 @ 15:06:31 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.jezuiti.sk/ | spravne Betmo, muze být Marie druha po Bohu? Muze, ponevac bohu je vse mozné. Aneb, muzme se modlit a vzyvat mrtve? Muzme ponevac Bohu je mozne zmenit desatero. A je katolicka cirkev jedina prava cirkev? "Jiste" ... a to tedy znamena ze muze desatero prepsat ... Skvela logika o tom jak je Bohu vse mozne a proto dela to co si preje katolicka cirkv :-) |
]
Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Středa, 25. květen 2011 @ 18:40:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Copak vzkriseni neni prirodovedecka otazka? Ani tak neni otazkou, co Buh muze ci nemuze vykonat, ale co vykonal.
Betmo, je-li Bůh všemocny, byl by pro Něho problém stvořit život na zemi během šesti dnů? A jestliže to mohl dokázat, proč nevěříš Jeho Slovu, ve kterém přímo říká, že takto stvořil svět? proč spíše věříš svému rozumu, smyslům a nějakým vědeckým teoriím? Copak toto jsou pro Tebe osobně věrohodnější zdroje poznání, než Boží Slovo?
Evoluce zcela zasadnim zpusobem protireci Bibli, protireci jejimu obsahu i poselstvi. Viz predchozi clanky uverejnene i zde na Granu...
|
]
Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Středa, 25. květen 2011 @ 20:36:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Demagog,naozaj vzkriesenie nie je prirodovedna otazka, tak ako aj obzivnutie kosti v Starom zakone, ,atd,- to su vsetko zazraky,ktore sa vymykaju evolucii. Znovu hovorim, ze Bohu je vsetko mozne,A MOZE obist aj evoluciu. demagog naozaj nemozeme nebrat do uvahy vedecke vyskumy a vedecke dokazy a nemozeme ich povazovat iba za prejav sugescie, to je nezmysel a na taku uroven sa nesmie nikdy sklznut. Z tohto vidiet, ze protestantske ponimanie a chapanie Biblie je neudrzatelne.Neberme doslovne, co je v Biblii. Biblia nie je vedecka kniha. Boh nam chcel povedat, ze svet nevznikol sam od seba, ze clovek nevznikol sam od seba, ale ze ho stvoril On. Kolko to trvalo, ci to islo naraz, alebo postupne, to maju zistovat vedci.Nevidim v tom ziadny rozpor. Uz som spominala, ze Biblicky vyraz pre den neznamena náš 24 hodinovy den a ze mohol trvat aj miliony rokov.Som presvedcena,ze veda a viera si neprotirecia. Fundamentalne, doslovne chapanie Biblie uz sposobilo mnoho nedorozumeni a omylov a bolo pricinou vzniku mnohych protestantskych cirkvi a siekt.
|
]
Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 25. květen 2011 @ 21:07:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Betma, jak mohou vědci zjišťovat, zda stvoření trvalo 6 dní nebo milióny roků, když nevěří ani v Boha (o věření Bohu není ani řeči), nevěří tím pádem ani ve stvoření světa v jakékoliv podobě. Ti vědci, kteří se snaží evoluci, stvoření a Boha dát dohromady musí trpět schizofrémií. Bůh se totiž vymyká jakýmkoliv vědeckým poučkám. Ono slova Písma také na něco ukazují
1 Korintským 1:19 Nebo psáno jest: Zahladím moudrost moudrých, a opatrnost opatrných zavrhu. 20 Kde jest moudrý? A kde učený? A kde chytrák tohoto světa? Zdaliž Bůh neobrátil moudrosti tohoto světa v bláznovství? 21 Nebo když v moudrosti Boží svět nepoznal skrze moudrost Boha, zalíbilo se Bohu skrze bláznové kázaní spasiti věřící,
1 Korintským 3:18 Žádný sám sebe nesvoď. Zdá-li se komu z vás, že jest moudrý na tomto světě, budiž bláznem, aby byl učiněn moudrým. 19 Moudrost zajisté světa tohoto bláznovství jest u Boha. Nebo psáno jest: Kterýž zlapá moudré v chytrosti jejich. 20 A opět: Znáť Pán přemyšlování moudrých, že jsou marná.
Já myslím, že není co dodat. rastan |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Středa, 25. květen 2011 @ 21:54:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | rastan,evolucia sa nesnazi vysvetlit Boha,lebo Boh sa naozaj vymyka akymkolvek vedeckym pouckam,ona len skuma svet ako vznikol. To neznamena, ze skuma Boha. Toto vedecke skumanie sveta uz pomohlo mnohym vedcom k viere, ked zistili,ako mudro Boh stvoril a tvori svet /Moj Otec stale pracuje,aj ja pracujem/.
9O % nositelov Nobelovych cien su veriaci. Mnohi vedci uvadzaju, ze to bola veda, ktora im otvorila oci, a oni zacali verit, alebo sa vo viere upevnili. Cim je veda na vyssej urovni, tym viac sa odkryva nekonecna mudrost Boha a Boh vyuziva vedu nato,aby k sebe pritiahol, co najviac ludi.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Čtvrtek, 26. květen 2011 @ 18:32:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Re: ,evolucia sa nesnazi vysvetlit Boha,lebo Boh sa naozaj vymyka akymkolvek vedeckym pouckam,
Evoluce sama o sobe ne. Ale kdyz ji spojujete s Biblickou zpravou, pak jeho charakter spojujete s darwninistickymi principy, protoze tento charakter se odrazi do stvoreni, ktere stvoril a ktere oznacil za "velmi dobre." Evoluce smichana s Bibli jiz vykresluje udajny obraz Boha, tento obraz je vsak zcela v protikadu s tim, jak se Buh sam zjeveuje v Pismu...
|
]
Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Čtvrtek, 26. květen 2011 @ 18:29:22 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Evoluce zcela zasadnim zpusobem protireci Bibli. Proc nechcete videt ten prosty fakt, ze Bible nerika jenom, ze Buh stvoril svet, ale i popisuje, JAK jej stvoril? A ze pri tom ucinil tolik zasadni vypoved, ze stvoreny svet oznacil za Velmi Dobry. Jestlize Buh neco oznaci za Velmi DObre, pak to neni zle, pak tam neni ani spetka zla. Jestlize rikate, ze Buh tvoril skrze evoluci, pak rikate i to, ze evolucni procesy jsou velmi dobre, ze svet tak, jak jej popisuje darwinismus, je velmi dobry. Ze presne takovy svet vysel z Bozich rukou. Tim tedy rikate, ze utrpeni, bolest, nemoci, umirani, katastrofy, sobectvi, prezivani silnych na ukor slabych, boj o korist, to vse je prirozena soucast Velmi Dobreho Sveta, sveta, jaky byl stvoren Bohem, sveta, ktery naplnuje Bozi Zamery a ktery je vyjadrenim Bozi Osobnosti.
Proc berete vzkreni z mrtvych jako zazrak a stvoreni sveta ne? Proc jedno neni prirodovedcka otazka a druhe je?
Nemuzes to povazovat za sugesci, protoze neznas satana ani jeho moc, protoze podcenujes Mocne pusobeni klamu. Protoze duverujes svemu rozumu, svym smyslum, svym ocim, vice nez Bozimu Slovu.
Krestanstvi neni pouze vira v Boha! Vira v to, ze Buh stvoril svet! I demoni veri, ze Buh stvoril svet! Ano, evoluce neni proti vire v Boha, ale proti jake vire v Boha? Proti Jake Vire v Jakeho Boha? V Bibli je zcela zretelne odhalen Bozi Charakter, ktery vsak plne protireci s tim, jak Boha predstavuji darwiniste. Bible nam predstavuje Boha, kterou souciti s bolesti, ktery souciti se zviraty, s dobytkem, ktery souciti se slabymi a nemocnymi. Darwinismus predstavuje Boha, ktery naopak tvori skrze utrpeni, ktery hubi nemocne a slabe, ktery postavil svet, ve kterem neni misto pro soucit, lasku.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: betma (dagmara123@zoznam.sk) v Pátek, 27. květen 2011 @ 11:12:23 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tim tedy rikate, ze utrpeni, bolest, nemoci, umirani, katastrofy,
sobectvi, prezivani silnych na ukor slabych, boj o korist, to vse je
prirozena soucast Velmi Dobreho Sveta, sveta, jaky byl stvoren Bohem,
sveta, ktery naplnuje Bozi Zamery a ktery je vyjadrenim Bozi Osobnosti.
Proc berete vzkreni z mrtvych jako zazrak a stvoreni sveta ne? Proc jedno neni prirodovedcka otazka a druhe je?
Samozrejme,aj stvorenie sveta je zazrak.A nic mu na tom neubera,ze sa Boh svet stale tvori.
Ked Boh stvoril svet, videl, ze je to dobre. Tie utrpenia a umierania, prezivanie silnejsich na ukor slabsich, atd. to prislo na svet az s dedicnym hriechom a malo to dopad aj na prirodu. A tak evolucia je uz poskodena a poskvrnena dedicnym hriechom a preto funguje tak, ako funguje. Dedicny hriech otriasol aj prirodou a vesmirom.. Aj clovek, ked ho Boh stvoril bol dobry, pokazil sa az spachanim dedicneho hriechu. Ved ty sam vidis, ze to v prirode funguje tak, ako je to v evolucii/napr. prezivanie silnych na ukor slabych,atd/Ale aj v evolucii, napriek dedicnemu hriechu mozes rozoznat Boha a Jeho krasu.Tu raj hladat nijako nemozes.Ale neboj sa, na konci sa vsetko napravi, ked pride plnost casu.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Pátek, 27. květen 2011 @ 18:26:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Betma, tvoje argumentace je dobrá, ale má jeden háček, Bůh o evoluci, tak jak ji vysvětlují vědci, neví. To co se děje v přírodě bylo stanoveno zákony, které vymyslel Bůh. U zvířat platí, že silnější přežívají na úkor slabších a tak se utužuje další potomstvo. U lidí to platilo dříve také, Bůh rozhodoval o žití a smrti nemocných, i děti. Vše fungovalo dobře, než do toho vstoupil člověk a jeho pýcha. Dnes je jiná doba, člověk částečně převzal roli "selektora" a lékař leckdy musí rozhodovat o žití a smrti nemocného. Je to dobře? Bůh ví a budoucnost ukáže. Díky evoluci nám vznikl Hitler, Stalin a další "bestie", kteří teorii přežití silnějšího uplatňovali hojně a na úkor miliónu obětí. Stačila jiná rasa, politické smýšlení atd. rastan |
]
|
|
Re: Přijetí evoluce jako brána k formální víře... (Skóre: 1) Vložil: informator v Sobota, 28. květen 2011 @ 01:28:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Cituji z článku Emanuela Vejnara:
Řešením není začít z pudu
sebezáchovy horečně vykřikovat věty, kterým nevěříme. Zavádějící by bylo
rovněž pokoušet se přehlušit, čemu jsme se naučili v hodinách
přírodopisu, opakováním velikonočních liturgických manter. Prostě se
musíme snažit vyjádřit zvěst o vzkříšení jinak. Nezbavit ji jejího
fascinujícího obsahu, ale interpretovat jej způsobem dnešnímu člověku
přijatelným. Znamená to uvědomit si, v čem spočívá nejhlubší smysl toho,
co se onoho prvního dne po sobotě odehrálo, co chtěli evangelisté
naznačit prázdným hrobem a co Ježíš sděloval všem, s nimiž se před ním
podle nich setkal.
Dnes už je mně to naprosto jasné. Vzkříšení
vyjadřuje, že Ježíšův život měl smysl. Jeho ukřižování bylo tragédií.
Nikoli však absurdní. Evangelisté nás svým líčením velikonočních
událostí nezavlékají do nějakých fantasmagorií. Přivádějí nás naopak
k té nejhlubší studnici moudrosti. K odhalení, že život, jako je
Ježíšův, má absolutní hodnotu. I když fyzicky končí, ve vesmíru po sobě
zanechává nesmazatelný otisk. Kaifáš, Herodes ani Pontský Pilát v něm po
sobě nezanechali nic. Zvěst o vzkříšení je ve své iracionalitě vlastně
nesmírně racionální. Je tím nejmocnějším impulzem pro morální život.
http://www.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=11489
nečtu tam nic o turínském plátně
ale rád bych se dozvěděl něco více o tom, co si představit pod "nesmazatelným otiskem ve vesmíru"
|
|
|
|
|